ZF English

Elicopterul, mai ieftin ca tractorul

28.05.2001, 00:00 553



De mai bine de sase ani, sute de tarani din Bihor isi ierbicideaza culturile cu elicopterul. Ei il inchiriaza cu ziua de la singurul proprietar privat din judet, Neculai Dogaru. Desi pare greu de crezut, inchirierea unui elicopter pentru o astfel de actiune este mult mai ieftina decat inchirierea unui tractor.

"Iaca, asta-i tarlaua mea. Traba ierbicidat d'aci, pana hat in capatul cela. Tat cat vezi cu ochii. 30 de hectare". Cu caciula data pe spate si pantalonii peticiti, mosul da indicatii pilotului de elicopter. "No, viu mai incolo sa vad ce-ai ispravit".

Cu pasi domoli, batranul se retrage in casa, la o palinca. Motoarele incep sa duduie. Cele doua elice imprastie aerul din jur. Incet, pasarea de metal se ridica in aer. Cu castile pe cap, Ostea, pilotul, asculta muzica ruseasca. Pe pamant si-n aer incepe cazaciocul...



aeful elicopterelor

Pentru un hectar de teren erbicidat, posesorii de tractoare cer 180-200.000 de lei. Inchirierea unui elicopter costa doar 150.000 de lei la hectar. In plus, tractorul face si pagube. Rotile lui calca o parte a culturii, care apoi nu se poate reface.

Fiindca imprastierea substantei nu se realizeaza tocmai cum ar trebui, cu tractorul se mai risipeste si mult ierbicid. Apoi, acesta este mult mai lent in lucru. Intr-o zi normala de munca, un elicopter poate erbicida 700-800 de hectare. Cu mult mai mult decat ar reusi un tractor.

In Bihor, singurul proprietar de elicopter e Neculai Dogaru. De profesie inginer, Neculai s-a stabilit in Oradea prin anii '70. A lucrat la diferite institutii, in domeniul imbunatatirilor funciare.

Pasionat de zbor, a decis in 1994 sa-si infiinteze propria sa companie. A inceput cu trei elicoptere inchiriate din Ucraina. A adus piloti si mecanici din Moldova de peste Prut si din Rusia. "Sunt mult mai seriosi, mai priceputi si mai ieftini", spune el.

Baza a fost stabilita la Fughiu. Doua platforme de beton in mijlocul campului sunt locurile de odihna ale elicopterelor. In vecinatate, Neculai a demarat lucrarile de constructie a unui hangar.

ai ca treaba sa fie treaba, a cumparat anul trecut un elicopter. L-a vopsit in culorile Romaniei si l-a inregistrat la Registrul Autoritatii Aeronautice Civile de la Bucuresti. YR-DOG, asa se numeste primul elicopter privat din Bihor.



Ierbicidare pe datorie

La inceput, n-au fost multi dornici sa inchirieze un elicopter. "Credeau ca e foarte scump. ai preferau sa lucreze cu tractorul", spune Neculai.

A fost de ajuns insa ca unul sa-si ierbicideze pamantul cu pasarea de otel si au navalit o multime. Acum, localnicii din Diosig, Inand, Cefa, Salonta inchiriaza an de an elicopterul pentru diferite lucrari agricole.

Unul dintre cei mai fideli clienti este Ioan Bochis din Inand. "Eu am 158 de hectare insamantate cu grau, porumb si floarea-soarelui. In fiecare an chem elicopterul. E mai ieftin. ai apoi, domnul Dogaru e om de omenie. Ma mai asteapta de bani atunci cand n-am. Trimite elicopterele la ora la care ne-am inteles, fara intarziere. Oamenii din sat se mira de mine. Ei cred ca cine stie ce averi platesc pentru erbicidare. Apoi, ei platesc mai mult. Ca lucreaza cu tractorul..."



Oameni vechi in bransa

In intreaga tara sunt la ora actuala doar noua companii de lucru - nu de transport - aerian. Doua la Timisoara si cate una la Tuzla, Calarasi, Iasi, Bucuresti, Barlad si Craiova. Compania Fly din Oradea, a lui Neculai Dogaru, este una dintre cele mai vechi din tara.

Elicopterul lui Neculai Dogaru este un Kamov Ka-26, unul din cele mai reusite utilitare multifunctionale realizate in fosta Uniune Sovietica. Lansat in 1964, are doua motoare Vedeneev cu pistoane, de cate 325 cai putere. Fabricat in peste 850 de exemplare, a fost vandut in 15 tari.

Este considerat un aparat reusit, prin usoara manevrabilitate si consumul redus. O varianta ulterioara a elicopterului Ka-26, Ka-126, aparuta in 1988, a fost produsa in Romania.



Un munte de aprobari

Elicopter poate sa-si cumpere oricine are bani. Foarte multi. Dar ca sa-l ridice in aer si sa-l foloseasca, posesorul trebuie sa aiba un munte intreg de hartii si aprobari. Proprietarul e obligat sa aiba angajat un pilot si personal de deservire cu studii superioare.

Nici cand are toate acestea, nu poate sa zboare de capul lui. Se afla sub tutela unui operator aerian. Acestuia trebuie sa-i comunice ori de cate ori vrea sa se ridice de la sol. Trebuie sa-i comunice locul unde va pleca si ce manevre se vor face cu elicopterul: ierbicidare, supraveghere, cartografiere etc.

"In acest domeniu este foarte multa disciplina, spune Neculai Dogaru. Eu, bunaoara, trebuie sa anunt orice decolare, precum si ce urmeaza sa execute elicopterul meu. Va dati seama ca nu pot sa-i cer aprobare operatorului sa ridic elicopterul pentru a-l plimba pe popa satului..."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO