ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Cristian Tudor, Ultragreens: Vom construi în 2023 un greenhub de agricultură verticală cu o suprafaţă de 6.500 mp în satul Tătărani din Prahova

15.05.2023, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

♦ Compania a înregistrat afaceri de 1,7 mil. euro în 2022, iar pentru 2023 ţinteşte 2,8 mil. euro.  Principala provocare identificată de antreprenor pentru acest an este cash flow-ul.

Producătorul de microplante şi plante aromatice Ultragreens va construi în acest an al doilea greenhub dezvoltat pe tehnologia de agricultură verticală a com­paniei, în satul Tătărani din judeţul Prahova, iar acesta va avea o suprafaţă de circa 6.500 mp, a explicat Cristian Tudor, fondator şi CEO al Ultragreens, în emisiunea ZF Investiţi în România!, rea­lizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Este un an care înce­pe cu o provocare, să finali­zăm al doilea hub de creş­tere pe verticală, care este puţin întârziat, dar pe care îl vom finaliza în această vară. Al doilea hub are o su­prafaţă totală de 6.500 mp şi vom cultiva salată de tip baby“.

Antreprenorul a lansat anul trecut un produs de tip „farming as a service“, prin intermediul căruia a construit un prim astfel de greenhub vertical în Ploieşti, cu o suprafaţă de 1.250 mp, clientul pentru întreaga pro­ducţie de plante aromatice de acolo fiind Kaufland.

„Investiţia în cel mai mic a fost la final de 570.000 de euro, iar în acesta mai mare investiţia este de 2,2 milioane de euro, dar poate ajunge şi până la 2,5 milioane de euro în final. Printre clienţi sunt Eisberg, Kaufland, avem cumva împărţită suprafaţa“.

De formare inginer horticol, Cristian Tudor a înfiin­ţat compania Microgreens în 2014, iniţial ca pe un produ­că­tor de microplante şi specii legumicole ieşite din comun.

În primă fază a mers cu microplante şi flori comestibile către HoReCa. În 2016, el a început să dezvolte o tehnologie proprie de agricultură verticală, care s-a concretizat printr-o serie de microsere amplasate astăzi în mai multe lanţuri de retail.

Pe lângă microserele amplasate în lanţuri de retail, compania produce şi în sere clasice aflate în localitatea Gorgota, jud. Prahova. Suprafeţele pe care produce astăzi însumează jumătate de hectar. În cazul noului greenhub, de 6.500 mp, producţia anuală de salată de tip baby ar trebui să ajungă la 250 de tone.

„Principalul obiectiv al indoor vertical farming este că acoperă nevoia pentru nişte produse, aduce valoare adăugată mare prin simplul fapt că sunt legume, frunze verzi, alimente vii, cu substanţe benefice şi tot felul de proprietăţi nutriţionale foarte ridicate. (...) Cel mai important lucru este ideea că foarte mare parte din produsele pe care le facem în indoor vertical farming nu mai pot fi produse neapărat tot timpul pe stilul clasic“.

Industria de indoor vertical farming a prins avânt la nivel global în ultimii ani, iar antreprenorul povesteşte că avansul acesteia a fost condus în principal de banii din venture capital.

„Sunt multe companii inovatoare care au început să producă tehnologie pentru indoor vertical farming şi au vrut să pompeze multă tehnologie acolo, dar puţine companii rezistă şi puţine companii au avut abilitatea să fie pe profit încă de la început, aşa cum suntem noi“.

În contextul în care majoritatea banilor investiţi în acest segment au venit dinspre venture capital, companiile din domeniu au pariat pe tehnologie, nu pe eficienţa businessului.

„Problema nu este că industrie nu ar fi eficientă, ci că cei mai mulţi bani s-au pompat în companii care au vrut să arate foate multă tehnologie, care au dus şi la un cost per investiţie foarte mare, care s-a regăsit şi în preţul final. Odată ce ajungi să investeşti 1.500-2.000, poate chiar 3.000 de dolari per mp distribuit, este clar că acest cost se va vedea în consumuri“.

În cazul Ultragreens, tehnologia dezvoltată de comanie vine cu un cost de circa 350 de euro per mp, iar sistemul este complet automatizat.

„Nu am fi făcut nici noi asta dacă nu aveam nevoie să punem sub semnul întrebării tot pentru că nu aveam bani să plătim ceea ce ni se spunea că ar fi soluţia. Am fi mers şi noi pe aceeaşi cale dacă am fi avut milioane de euro în cont“.

Însă modelul s-a dovedit a fi unul interesant şi pentru jucători internaţionali, în contextul în care Ultragreens este acum în discuţii avansate cu unul dintre cei mai mari distribuitori de tehnologie de vertical farming din lume.

„Avem un acord semnat şi luăm în calcull ideea de a ne vinde ei tehnologia în SUA. Ei având acces la tehnologia de pe toate continentele şi văzânt costurile pe care le avem în spate şi funcţionalitatea – pe care am auditat-o anul trecut în octombrie – cumva rezultatul a fost că nu avem cea mai tare tehnologie, dar avem cea mai simplă complet automatizată tehnologie. Lucru care ne pune pe o poziţie destul de bună ca jucător important în viitor“.

Dincolo de agricultură verticală, compania are în plan şi o seră clasică de 7,5 hectare pentru producţia de tomate.

„Pentru a ne consolida şi mai mult comercial dorim să începem un proiect de 7,5 ha de seră clasică pentru tomatate, tot cu Kaufland sperăm şi spun sperăm pentru că încănu avem nimic semnat, sunt mai multe lucruri agreate“.

Ultragreens a înregistrat în 2022 o cifră de afaceri de 1,7 mil. euro, în creştere cu aproape 50% faţă de anul anterior, iar pentru 2023 ţinteşte o cifră de afaceri de minim 2,8 mil. euro. Compania are circa 55 de angajaţi, iar antreprenorul spune că principala provocare a acestui an este cash flow-ul.

Cristian Tudor spunea anul trecut că a atras investiţii de 700.000 de euro, iar din informaţiile publice şi din surse, printre investitori se numără Vlad Popescu, Alex Cristescu, Marius Alexe şi Daniel Boaje.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank