Inteligenţa artificială va avea un impact mare asupra învăţământului dar şi producţiei, iar studenţii deja învaţă cum o pot aplica pentru a creşte eficienţa.
„În toată lumea sunt discuţii despre cum putem adapta procesul de învăţare la noile tehnologii. Până acum mergeam la şcoală, luam informaţia şi învăţam să o aplicăm. Acum informaţia este disponibilă peste tot. Rolul profesorului trebuie să se schimbe, pentru a învăţa elevul ce informaţie să culeagă şi care este diferenţa dintre cea bună şi cea greşită. Mai mult, algoritmii de AI, realitate virtuală şi augmentată ne vor ajuta să schimbăm procesul de învaţare. Vom vedea cum funcţionează un motor prin desfacerea lui în piese mici cu AI şi realitate augmentată. La fel cu lecţiile de istorie sau geografie, cu un proces de învăţare mai aplicat. Sistemul trebuie adaptat. Deja vedem cât de repede se mişcă lucrurile“, a spus Gabriel Petrea, director general adjunct al Politehnicii Bucureşti, în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România! Un proiect ZF şi CEC Bank.
Studiile ne spun că tehnologia poate fi împărţită în două categorii mari. Prima categorie include tehnologiile care ne ajută, cum ar fi programele de design asistat de computer sau softurile statistice. Acestea îmbunătăţesc productivitatea şi, de obicei, conduc la mai multe locuri de muncă şi salarii mai mari. Dar exista si acea altă categorie, şi anume, tehnologiile de înlocuire, care pot modifica locurile noastre de muncă. De exemplu, roboţii industriali sau la softurile de contabilitate. Acestea pot reduce numărul locurilor de muncă şi salariile, pentru unii. Totuşi, nu trebuie să intrăm în panică! În acelaşi timp, pot apărea noi oportunităţi de angajare în domenii noi şi bine plătite, care necesită abilităţi diferite.
„AI va influenţa meseriile viitorului. 80% dintre meserii vor fi înlocuite sau asistate de AI şi multe dintre meseriile care vor exista în 2030 nu sunt încă inventate deoarece algoritmul de AI poate lucra fără întrerupere şi lua decizii pe baza datelor. Un doctor, indiferent cât de bun este, nu poate analiza zeci de mii de date, pe când AI da şi poate face conexiuni şi lua decizii. Dacă ne uităm la industria auto, unde discutăm de maşini autonome, către aici mergem şi vom avea trafic fără accidente deoarece vor comunica între ele. Şi în agricultură, vom avea drone autonome. Orice muncă repetitivă poate fi înlocuită de AI“, a spus Gabriel Petrea.
El a explicat faptul că Politehnica e un pionier în ceea ce priveşte AI. „Acum 20 de ani, când eram la facultatea de Calculatoare, am urmat cursuri de inteligenţă artificială, iar lucrurile au evoluat. Avem proiecte cu NATO pentru AI şi suntem parte a unui taskforce la nivel de guvern pentru AI.“
„Facem paşi spre rezolvarea unor probleme cu profesori de la Automatică şi Electronică, dar şi altele“.
Pentru elevi şi studenţi Politehnica a organizat concursul Robofest, unde au fost peste 1.000 de participanţi în 2023.
„Acum sunt peste 1.000 de participanţi din 20 de ţări, suntem prezenţi pe toate continentele şi peste 700 de roboţi, cu 14 probe. Concursul promovează robotica în rândul elevilor şi studenţilor. Robotica pentru că ei construiesc roboţi autonomi care realizează diferite taskuri. Am introdus şi o probă pentru pocket-satellites, sau mini-sateliţi asamblaţi de elevi de liceu – sateliţi care pot fi trimişi în spaţiu şi folosiţi. Inteligenţa artificială va dezvolta comunicarea cu oamenii şi va permite robotului să se descurce în diferite situaţii şi să ia decizii pe cont propriu“, a spus Gabriel Petrea.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE