ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Igor Leşan, RomBeer: Sunt 85 de producători de bere artizanală activi astăzi în România şi mai sunt încă 10 în perioada de lansare

22.08.2023, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ RomBeer a ajuns la peste 30 de locaţii în patru ani şi mai plănuieşte cel puţin patru locaţii noi până la finalul anului, respectiv alte 50 în 2024 ♦ Igor Leşan este în discuţii avansate cu investitori şi platforme de investiţii.

Oferta din piaţa berii artizanale din România este în creştere, pe măsură ce numărul producătorilor a crescut şi a ajuns deja la 85, cu circa 20 mai mulţi decât în urmă cu doi ani, a explicat Igor Leşan, fon­dator al RomBeer, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„În momentul de faţă avem 85 de producători activi şi mai ştiu încă cel puţin 10 producători care sunt în perioada de lansare. Apetitul nu a scăzut, dar au început să vină antreprenori în berea artizanală. Asta se simte deja şi se va simţi în viitorul apro­piat“. Într-adevăr, în ultimii ani au existat şi câţiva antreprenori care au ieşit din acest business, însă mereu când cineva a vrut să vândă a existat altcineva care să cumpere acele facilităţi de producţie.

„Pentru piaţa berii artizanale nu este un an rău, piaţa se consolidează, au mai apărut pro­ducători în piaţă. Sunt foarte puţini producători care au renunţat, iar aceştia nu au închis nea­părat producţia, ci doar au renunţat ei la business şi au predat producţia altcuiva. Adică, dacă un brand se închide este cineva care îl preia pentru că există în continuare apetit pentru investiţii în piaţa berii artizanale“.

În ceea ce priveşte piaţa berii, România este al 20-lea cel mai mare consumator de bere din lume, cu un total de 18 milioane de hectolitri anual, conform unei analize a Visual Capitalist. La nivel de consum per capita, un indicator mai relevant, România ocupă locul 4, cu circa 95 de litri.

Din consumul total de bere, Igor Leşan spune că „estimările optimiste“ arată că berea artizanală reprezintă în România doar 0,3% din totalul consumului de bere.

Însă pe un trend în creştere s-a dezvoltat şi modelul Staţia RomBeer – un magazin cu zeci de robineţi de bere artizanală şi alte produse locale, de unde consumatorul poate să îşi cumpere vrac.

În 2019, RomBeer însemna o singură locaţie de retail şi mult mai puţine produse listate faţă de 2023.

„Am sărit de 30 de locaţii per toal, unele le-am închis, la unele am renunţat, la unele au renunţat francizaţii şi altele sunt în relocare. Acum suntem cu patru în curs de deschidere, două în Oradea, una în Galaţi şi una în Corbeanca“.

În 2020, antreprenorul anunţat un plan pentru a deschide 702 locaţii în cinci ani, însă calendarul acestui plan pare că s-a mai schimbat. Dezideratul rămâne pentru acest număr de locaţii, dar 2023 se dovedeşte momentan un an de consolidare.

„Ne consolidăm noi ca să putem lansa mai multe locaţii, pentru că una este să gestionezi 20 de locaţii cu 10-12 oameni şi când treci de un prag ai nevoie de o echipă, de lideri responsabili. Noi nu le ştim pe toate şi nu e bine să le ştim pe toate. Acum avem departamente interne pe financiar-contabil sau marketing, până acum erau externalizate“.

Dacă 2023 este un an de consolidare, RomBeer pregăteşte un nou val de deschideri de locaţii în 2024. Reţeta este una simplă: ţinteşte locaţii de cartier, pe lângă brutării sau alte magazine unde clienţii se opresc zilnic, unde merge cu bere, vin, kombucha şi alte produse de la companii locale.

„Anul viitor vrem să deschidem 50 de locaţii. (...) Apar tot mai multe produse adiacente consumului de bere, precum alunele coapte artizanale, chipsurile prăjite natural şi lucrăm doar cu producători locali“.

Un alt segment pe care a intrat compania este cel al târgurilor şi festivalurilor, pentru care a lansat „RomBeer mobilul“.

„Sunt practic maşinuţe pe roţi cu camere frigorifice, dotate cu 12-18 sau 20 de robineţi de bere, plus sortimente de vin. Au fost câteva festivaluri unde am fost prezenţi, nu am apucat festivalurile mari pentru că încercăm să ne consolidăm. Trecem de la startup la companie“.

Igor Leşan este în discuţii avansate şi cu fonduri de investiţii, dar şi cu „diferite platforme de investiţii“, după cum s-a exprimat antreprenorul.

Cifra de afaceri RomBeer este de circa 1 milion de lei, reprezentând veniturile firmei principale, unde antreprenorul deţine doar două locaţii. Restul veniturilor sunt înregistrate pe locaţiile partenerilor. Aici, Leşan spune că un francizat obţine venituri lunare între 2.000 şi 5.000 de euro net. În total, RomBeer înseamnă astăzi peste 40 de angajaţi.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank