ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Producătorul de inputuri Norofert a avut nevoie de patru ani şi investiţii de 500.000 de dolari pentru a deschide cu adevărat piaţa din SUA. Vlad Popescu, preşedinte: Estimăm vânzări de 200-300.000 de dolari în primul an, dar este devreme să speculăm

20.05.2024, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

Compania este pe ultima sută de metri cu un proiect de investiţii pentru a iriga 350 ha din cele 1.000 ha pe care cultivă cereale în sistem ecologic la ferma din Zimnicea Cifra de afaceri a fost de 40,3 mil. lei în 2023, în scădere cu 43% faţă de 2022, pe fondul condiţiilor din piaţă.

Producătorul de inputuri organice Norofert a început să producă şi să vândă pe piaţa din SUA în 2024, după investiţii totale de circa 500.000 de dolari realizate în perioada de mai bine de patru ani în care a lucrat pentru a intra pe piaţa americană, a explicat Vlad Popescu, preşedinte, Noro­fert, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Investiţia iniţială se duce undeva la 250.000 de dolari şi face parte din primul val de investiţii. (...) În total sunt sume mai mari cheltuite, pentru că au fost investiţii şi în omologări, în testări, pe lângă portofoliul de şase produse mai avem încă opt produse pe care le-am omologat mai la începutul activităţii în SUA, aşadar întreaga investiţie cred că se duce undeva la vreo 500.000 de dolari“.

Compania românească înfiinţată în anul 2000 de familia Popescu este cunos­cută pentru producţia de îngrăşăminte organice şi pesticide ecologice la fabrica din Filipeştii de Pădure, jud. Prahova. În 2020, în perioada în care Norofert se lista pe piaţa AeRO a Bursei de la Bucureşti, compania a anunţat că a deschis o filială în statul american Ohio.

În următorii ani, producătorul a inves­tit în omologarea unor produse în diferite state americane şi a testat moduri de a intra în piaţă, de a ajunge la fermierii americani.

„Cred că am fi putut să o facem mai repede, au fost şi condiţiile de pandemie, au fost nişte condiţii puţin mai speciale la înce­put şi astea cred că ne-au îngreunat puţin, dar de acum un an am hotărât să schimbăm puţin strategia şi să regândim felul în care ne raportăm la acea piaţă“.

În 2023 Norofert a schimbat abordarea şi în 2024 a înfiinţat filiala Norofert AG în Watertown, Dakota de Sud, alături de antreprenorul american Gary Lamb, care deţine 49% din filiala americană.

„Ne-am mutat în Dakota de Sud pentru că am găsit un partener local acolo. Este foarte greu pentru o firmă din Europa să se stabilească acolo şi să înceapă legături de business cu fermierii din zonă dacă nu au un partener local care cunoaşte zona, cunoaşte fermierii şi este de mulţi ani în domeniu. (...) În Dakota de Sud am găsit şi partenerul local şi distribuitorul care a venit la pachet cu acest partener şi iată avem deja vânzări în acea zonă“.

Norofert produce astăzi şase formule proprii de inputuri în SUA, având o capacitate limitată, dar în funcţie de vânzări există spaţiu pentru a extinde producţia în teritoriul american. Dacă în România compania s-a concentrat pe deservirea agriculturii ecologice, piaţa americană caută produse pe bază de bacterii.

„Aici vorbim de produse pe bază de bacterii care se aplică foarte bine şi la agricultura convenţională. Vedem acest trend de a merge către agricultura conservativă, către reducerea numărului de îngrăşăminte care se aplică pe hectar şi se potriveşte destul de bine filosofia pe care o avem în România cu cea din SUA, fermierii încep să folosească din ce în ce mai puţin îngrăşăminte sintetice şi să le suplinească cu formule bacteriene care aduc plus valoare în câmp“.

În ceea ce priveşte veniturile pentru piaţa din SUA în primul an de funcţionare a liniei de producţie, Vlad Popescu estimează venituri de câteva sute de mii de dolari.

„Noi am gândit businessul din SUA ca un startup. Estimăm în primul an vânzări de sub 1 mil. dolari, probabil în zona 200-300.000 de dolari, dar este foarte devreme să speculăm vreo cifră, pentru că suntem la început, e o zonă nouă. Avem vânzări deja făcute, dar avem şi foarte mulţi fermieri la care trebuie să ajungem“.

Pe lângă piaţa americană, produsele Norofert ajung astăzi şi în Republica Moldova, în timp ce o serie de produse sunt în teste pe piaţa din Iordania. Compania era aproape de a intra şi pe piaţa din Turcia în 2023, dar a sistat eforturile pentru a se concentra pe pieţele deja deschise.

„Anul trecut cred că ne-am apropiat de 10% cu exporturile în Republica Moldova. Vrem să depăşim 10% din vânzări la export în 2024, incluzând şi piaţa din SUA“.

Norofert a înregistrat în 2023 o cifră de afaceri de 40,3 milioane de lei, în scădere cu 43% faţă de anul 2022, pe fondul unui an complicat în piaţa de agribusiness, în care fermierii au avut mai puţini bani de investit în inputuri. Vlad Popescu vede premise mai bune pentru anul 2024.

„În România vedem o îmbunătăţire şi datorită ultimelor ploi şi a preţurilor, dar şi a condiţiilor din câmp. Şi este un an de revenire a agriculturii, fermierii trebuie să se recapitalizeze, trebuie ca distribuitorii să capete curaj să crediteze mai mult. Apropo de rezultatele de anul trecut, am decis să prioritizăm gradul de încasare şi sănătatea financiară a firmei în detrimentul creditării cu orice preţ, de-asta am oprit multe vânzări pe care le-am considerat riscante şi am vrut să ne concentrăm pe clienţii care ştiam că vor plăti“.

În contextul în care ritmul de trecere de la agricultura convenţională la agricultura ecologică a încetinit la nivel european, după cum a observat preşedintele Norofert, compania a început să vândă mai mult către fermierii din agricultura convenţională.

„În momentul actual avem mai mulţi clienţi în agricultura convenţională decât în ecologic şi am adaptat produsele noastre şi le marketăm către fermierii din convenţional cu rezultate foarte bune şi cu schimbări foarte bune în ceea ce priveşte evoluţia culturii lor“.

Norofert a finalizat în 2023 o investiţie de circa 400.000 de euro pentru un laborator de multiplicare a microorganismelor, o materie primă vitală în producţia companiei.

„Este una dintre cele mai importante investiţii pe care le-am făcut şi lucrul acesta se vede în capacitatea de cercetare, petnru că facem şi cercetare cu privire la microorganisme. Vom mai investi în continuare şi anul acesta în capacităţi de producţie şi de multiplicare pentru bacterii pentru că din fericire trebuie s mărim capacităţile. Este un pas strategic pentru Norofert să avem tulpinile noastre de microorganisme, să le multiplicăm şi să obţinem proprietate intelectuală pentru ele“.

Compania operează şi o fermă de 1.000 de hectare la Zimnicea unde cultivă cereale în regim de agricultură ecologic. Norofert este pe ultima sută de metri cu finalizarea unei investiţii de 1 milion de euro prin care va ajunge să irige 350 din cele 1.000 de hectare din fermă.

În 2024, bugetul de investiţii se ridică la 500.000 de euro, pe lângă investiţia pe care o finalizează pentru irigaţii.

„Continuăm investiţiile în laboratorul de multiplicare şi vom lua în calcul un nou proiect de irigaţii, probabil cu implementare în 2025, dar având în vedere că anul acesta este unul de revenire al agriculturii nu ne oprim din investiţii, dar le alegem foarte bine pe cele pe care le facem şi ne concentrăm pe irigaţii, producţie, multiplicare de bacterii şi automatizările pe care vrem să le facem pentru linia de lichide“.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank