ZF IT Generation

Cum vrea Idea Morph, un start-up din România fondat de doi foşti corporatişti, să ajungă la o evaluare de miliarde de euro

23 apr 2024 Autor: Adrian Seceleanu

Start-up-ul are în plan să obţină o finanţare de 500.000 de euro. Platforma a fost deja testată/ utilizată de trei dintre cele mai mari bănci locale, iar start-up-ul discută deja cu alte trei companii mari semnarea unor contracte.

Idea Morph, o platformă online care ajută companiile să deruleze sesiuni de brainstorming - printr-un proces ghidat, care deja a fost testat sau utilizat de trei dintre cele mai mari bănci locale, este în discuţii pentru o nouă finanţare, de o jumătate de milion de euro. Proiectul a fost fondat de doi foşti corporatişti: Cătălina Bănuleasa - care a lucrat pentru companii precum ING, EA Sports şi Google, şi Dragoş Niculescu, care a lucrat de asemenea pentru companii precum FitBit, Google şi Cornerstone Technlogies.

„Următoarea rundă vrem să fie de 500 de mii de euro“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Cătălina Bănuleasa, cofondator şi CEO, Idea Morph. Discuţiile se poartă în jurul unei evaluări de 4 mil. euro, a adăugat ea. „Cu evaluările ştii cum e, sunt un give and take. Suntem destul de realişti. Probabil că până acum discuţiile au fost la o evaluare de 4 milioane de euro“, a adăugat ea.

Ambiţia Idea Morph este să ajungă un produs utilizat global, la o evaluare de miliarde, respectiv să câştige statutul de unicorn, a adăugat Cătălina Bănuleasa. „Realitatea e că ne gândim, vrem şi împingem foarte tare să facem un business de miliarde. De fapt, până la urmă, în momentul în care intri în zona asta de VC -uri, toată lumea te împinge să ajungi un astfel de start-up. Şi atunci este un întreg ecosistem, unde evident tu munceşti cel mai mult, dar acolo ţintim, să ajungem să fim un unicorn, simplu!“.

Întrebată dacă are încredere că proiectul poate ajunge la dimensiuni globale din Bucureşti, Cătălina Bănuleasa a răspuns că da. „Ultima oară când am verificat UiPath e în continuare aici, nu?“, a spus ea.

Platforma a fost creată pentru a răspunde noilor realităţi din piaţa muncii, în care angajaţii lucrează de la distanţă şi nu mai văd decât rareori cu toţii la birou, a explicat Cătălina Bănuleasa. „Idea Morph este de fapt un produs care a pornit din nevoile noastre, nevoia de a facilita nişte procese de ideaţie într-o lume în care companiile lucrează hibrid şi remote, procese care în vremurile offline în care oamenii se întâlneau într-un spaţiu fizic erau foarte de succes. Ulterior când ne-am trezit cu toţii acasă lucrând remote  îţi dai seama că este foarte greu să devii creativ online, într-un call pe Zoom cu o grămadă de colegi, cu o grămadă de probleme de conexiune şi aşa mai departe. Şi atunci, practic, ce-am făcut a fost să replicăm, dar nu fix cum era procesul offline ci evident ţinând cont de specificul unui instrument online să replicăm paşii pe care noi îi aveam într-un proces de ideaţie. Deci la bază, IdeaMorph este un proces de a deveni creativ, de a genera soluţii şi practic îi ia pe participanţi pas cu pas şi îi ghidează şi îi ajută să genereze idei pentru o problemă. Şi, practic, în felul ăsta, fiecare generează idei, apoi se votează şi, la final, ajungi să ai un top de idei alese de grup.“

Procesul are loc asincron, adică fiecare poate contribui atunci când are inspiraţie. "În call-urile acestea îţi dai seama că dacă ar fi oamenii singuri ar vorbi unii peste alţii, că uneori ne este greu uneori să ne respectăm, să ne lăsăm să vorbim, să ne zicem ideile. Aşa au apărut aceste persoane care se numesc cumva facilitatori, sunt consultanţi ai companiilor care ajută echipele să se respecte, să vorbească pe rând, să urmeze un framework. De fapt, ce fac consultanţii: ei creează un proces prin care oamenii să devină creativi în aceste sesiuni. Şi atunci, într-un Zoom call, ai nevoie de cineva care să te ghideze, şi desigur ai nevoie şi de o platformă în care să faci lucrurile astea. Atunci, practic, noi am comasat lucrurile astea, dar am luat lucrurile asincron, pentru că, după cum ştim, creativitatea este foarte diferită de la om la om: poate cuiva ideile cele mai bune îi vin dimineaţa la ora şase, poate altcuiva la ora două. Atunci ne-am am zis ok, dacă totuşi oamenii lucrează remote sau hybrid, hai să facem un proces care să ţină cont de acest lucru. Şi atunci tu generezi idei când îţi vin, în intervalul în care este creat proiectul".

Compania are mai multe discuţii cu potenţiali clienţi, din rândul companiilor mari. "Acum avem în discuţie de efectiv contracte cu clienţi care ştiu că vor soluţia, sunt trei contracte pe masă; companii la care ştim că avem deja uşa deschisă şi avem intro-uri şi cu care avem discuţii sunt în jur de cinci. Sunt companii mari, sunt companii la care ne ducem cu un produs similar cu cel pe care l-am avut la SaltBank, care a fost unul de co-creare cu clienţii", a declarat Cătălina Bănuleasa.

Un modul important dezvoltat de companie în prezent este unul care să stimuleze creativitatea echipelor cu ajutorul inteligenţei artificale, care este "antrenată" cu datele colectate de-a lungul timpului de echipa Idea Morph, a explicat Dragoş Niculescu, CTO-ul start-up-ului: "Un lucru pe care care ne dorim să-l rezolvăm cu ajutorul AI-ului, în principal, este să augmentăm creativitatea oamenilor. Adică oamenii îşi crează diverse procese şi triggere care îi ajută să fie mai creativi, mai productivi, sau, în fine, îşi dezvolta anumite procese în treaba pe care o fac zi de zi. Şi pe partea asta vine şi AI -ul. Noi ne dorim să înţelegem destul de bine care sunt triggerele de care au nevoie clienţii noştri ca să fie creativi şi care îi fac să devină membri activi într -un proces de ideaţie. Pentru pentru majoritatea clienţilor, în sistemul de lucru hibid, asta e de fapt o problemă. Când oamenii lucrează de acasă, sunt obişnuiţi cu un anumit confort, sunt obişnuiti să facă lucruri într -un anumit ritm şi de multe ori sunt mai pasivi în activitatea de zi cu zi la birou. Şi în direcţia asta dezvoltăm AI-ul. Dezvoltăm o arhitectură destul de complexă care se bazează destul de mult pe experienţa pe care a avut-o Cătălina până acum, pe informaţiile pe care ea le-a strâns şi le-a curatoriat pentru diverse proiecte. Şi încercăm cumva să replicăm toate aceste date pe care ea le-a dezvoltat de-a lungul timpului, toate lucrurile pe care le făcea în momentul când era într-o sesiune de creativitate cu echipe, când era fizic, alături de ei. E vorba de acele lucruri pe care le spunea echipelor pentru ca ei să poarte păleria corectă, să-şi dea seama de provocarea pe care o au şi dacă mai există şi alte persoane care au rezolvat provocarea respectivă, cum au rezolvat-o. În direcţia aceasta încercăm să dezvoltăm AI-ul. Suntem destul de avansaţi cu partea de dezvoltare, lucrurile arată destul de bine, avem nişte rezultate iniţiale promiţitoare. Şi sperăm ca în curând, destul de curând, să începem să facem şi primele teste cu clienţii."

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR