ZF Transilvania

Alternativa sanatoasa la jocurile pe calculator

10.03.2005, 00:00 73



Mijloacele moderne de comunicare i-au indepartat pe cei mici de ceea ce parintii lor numesc "universul copilariei". Povestile despre calutul de lemn sau leaganul atarnat in cel mai batran copac din curte spuse de parinti palesc in fata spionilor, a trupelor antitero sau a luptatorilor K1 pe care copii ii decopera in jocurile electronice. Cu toate acestea, o serie de producatori interni de jucarii incearca sa-ii determine pe copii sa redescopere farmecul jocurilor clasice.



Lucrurile sunt inca la inceput si vor mai trece ani buni pana cand conceptiile romanilor sa se occidentalizeze si acest gen de jucarii sa aduca profit.



Producatorii de jucarii ecologice si educative se bazeaza in primul rand pe intelepciunea parintilor, care le pot oferi copiilor si altceva decat computerul, pe care sa-l utilizeze de la patru ani. Jucariile sunt placute din punct de vedere estetic si-i ajuta pe copii sa-si dezvolte abilitatile de a rezolva probleme, sa-si formeze indemanarea si sa se familiarizeze cu formele, culorile, sau cu diferitele combinatii.





Universul celor mici



Pentru Caras-Silvanus, o societate mixta romano-germana infiintata in 1991, afacerea a demarat in contextul in care pe piata existau si alti producatori de jucarii, insa productia avuta in vedere reprezenta o alternativa deosebita, sanatoasa si ecologica la jucariile din plastic sau din materiale din compusi chimici, care daunau sanatatii celor mici. Gandindu-se la crearea unui "mic univers" pentru copii, conducerea firmei banatene a inregistrat, sub marca Master Kid, o gama variata de jucarii (cuburi, auto, constructii), dar si jocuri si mobilier pentru camera celor mici. Toate obiectele sunt executate din lemn masiv de fag si sunt acoperite in totalitate cu lacuri si vopsele ecologice, pe baza de apa.



Maestrul Inelelor, Zig-Zag, Mini Croquet, Mini-Bowling si Shuffleboard se numara printre cele mai noi produse lansate de catre Caras-Silvanus. "Toate aceste jocuri au fost testate pe esantioane de copii de diferite varste, inainte de a fi introduse in productia de serie, pentru a sesiza daca reusesc ca, pe langa dezvoltarea unor deprinderi de baza in cresterea copilului, sa mentina viu interesul si curiozitatea pe tot parcursul unei perioade de joc", explica Nausica Bandasila, manager adiministrativ al firmei.





America, o piata profitabila



Cel mai important obiectiv pe care managementul companiei banatene l-a stabilit pentru acest an vizeaza dezvoltarea exporturilor, atat in Europa, cat si in Asia si America. Pana in prezent, relatiile de colaborare ale producatorului din Caras-Severin s-au derulat in Italia, Germania, Olanda, Spania, Japonia sau Marea Britanie. "Activitatea de marketing si cea de vanzari au vizat mereu ambele piete. In tara am incercat sa ne facem simtita prezenta in toate mediile in care copilul reprezinta punctul de maxim interes", spune Nausica Bandasila. Acesta este principalul motiv pentru care firma dezvolta in permanenta o retea de distributie in gradinite si in alte institutii de profil. Aceasta abordare nu ingradeste insa prezenta articolelor Master Kid si in magazine specializate din zona de vest, in Timisoara, in sud si sud-vest, la Drobeta-Turnu Severin, Craiova si Bucuresti, in Transilvania, la Sibiu, Cluj-Napoca si Turda, in Dobrogea, la Mangalia si Constanta. Piata din capitala este castigata de producatorul banatean prin prezenta in hipermarketurile Carrefour si Cora.





Oferim copilaria



"Oferta noastra a incercat mereu sa fie un raspuns la cautarile parintilor, asigurand un mediu sanatos, placut si educativ pentru petrecerea timpului liber al copiilor cu sau fara prezenta celor mari, dar, in acelasi timp, a vrut sa ofere copilului ceva care sa-i mentina interesul pentru joaca, sa-l stimuleze, sa-i ofere permanent cate o surpriza, pe care sa simta ca doar el a descoperit-o. Intr-un cuvant, alternativa noastra este o copilarie", afirma Nausica Bandasila. Toate jucariile executate de Caras-Silvanus sunt speciale, intrucat fiecare din ele are acel "ceva" care atrage. Produsele se adreseaza atat baietilor, cat si fetitelor, copiilor de grupa mica, dar si celor din scoala primara, cu totii regasindu-se in cate o jucarie.



Pe viitor, firma isi propune sa se dezvolte prin dinamizarea gamei de produse, dar si prin prezenta pe cat mai multe piete externe de desfacere. Si in prezent, exportul detine ponderea cea mai importanta in cifra de afaceri a companiei, la intern, conducerea firmei semnaland o anume limitare a pietei, in special datorita potentialului economic romanesc. "Anul acesta asteptam o crestere de 20% a cifrei de afaceri, simultan cu o imbunatatire a capacitatilor zilnice de productie", spune managerul Caras-Silvanus.





Le vroiam doar pentru mine!



Intr-o mica localitate de langa Cluj-Napoca, Both Tibor a infiintat in 2003 firma Woodies, in cadrul careia a inceput sa fabrice jucarii educationale din lemn, de tip puzzle. Doar doua persoane se dedica full-time activitatii de creatie, dar, in functie de comenzi, exista o serie de colaboratori la care firma apeleaza. "In primul an de activitate am investit aproximativ 100 de milioane de lei si multa munca si daruire. Bani au fost folositi pentru amenajarea si dotarea atelierului de productie. Anul acesta ne propunem sa modernizam atelierul, sa imbunatatim procesul de fabricare, sa marim capacitatea de productie si sa introducem noi modele de jucarii", spune Both Tibor.



Proprietarii atelierului din Capus s-au gandit la alternativa crearii unor locuri de munca pentru locuitorii zonei, dar si la satisfactia pe care o are un copil in momentul in care reuseste, prin joaca, sa finalizeze un proiect. "Mi-au placut foarte mult jucariile de acest tip, de prima data cand le-am vazut. Mi-am dat seama cat as fi apreciat sa am astfel de jucarii pe vremea cand eram copil. La inceput mi-am propus sa le realizez doar pentru mine. Dintodeauna am fost atras de desen si in sfarsit aveam posibilitatea ca desenele mele sa se transforme in ceva concret", povesteste Both Tibor. Fratele sau era tamplar, iar fabricarea jucariilor ii apartine lui si sotiei sale. Pornita din dorinta de a avea o sursa de venit sigura, afacerea se transforma in hobby, iar cei doi asociati recurg la metode moderne de promovare si de consolidare a afacerii, intr-un peisaj in care numarul celor care creaza jucarii educationale este destul de redus.





Clienti in toata lumea



Firma Woodies comercializeaza o parte din jucarii in magazinele clujene, iar alta parte este distribuita prin retelele de artizanat din tara. "Avem clienti si in strainatate si ne mandrim cu faptul ca jucariile noastre au ajuns deja in toate colturile lumii. Majoritatea clientilor sunt persoane fizice. Avantajul de a lucra cu ei vizeaza termenele de plata care se realizeaza in cateva saptamani, pe cand in cazul persoanelor juridice plata poate dura si cateva luni", explica Both Tibor.





Obiecte de fantezie



Ultimele seturi de jucarii realizate la Woodies au fost cele personalizate. "Clientul a venit cu o idee, cu un desen, iar noi l-am transformat intr-o jucarie. Ne propunem sa facem cadouri personalizate, nume de persoane taiate in lemn si alte produse de acest tip. Colectia noastra de jucarii se dezvolta permanent pentru ca in fiecare zi avem noi idei", spune Both Tibor. Pentru cei doi asociati ai firmei Woodies toate jucariile sunt speciale si incearca sa ataseze o doza de personalitate fiecarui obiect in parte.



Procesul cel mai migalos este realizarea prototipurilor, dupa care fabricarea propriu-zisa devine rutina. "Cel mai reprezentativ model pentru denumirea de 'jucarie educativa' este melcul cu ceas, tocmai de aceea am ales ca aceasta jucarie sa fie un fel de imagine de marca pentru noi", afirma Both Tibor. Ideea de a confectiona un astfel de model s-a nascut de pe urma vizionarii unui film de desene animate unde un melc abia isi ducea casa. Both Tibor a realizat o multime de schite pana sa ajunga la melcul cu ceas care se vinde astazi in multe magazine din Cluj. "Pretul de producator era de 80.000 lei, dar tarifele le stabilim in functie de complexitate, de numarul de piese, culori", spune Both Tibor. transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO