ZF Transilvania

Cativa timisoreni au descoperit cum se brodeaza o afacere

25.05.2005, 20:24 1254

Solutiile software devin tot mai importante pentru domeniul productiei textile si asa se face ca broderia computerizata pentru sectorul incaltaminte sau confectii, pentru publicitate sau pentru uz privat devine o afacere rentabila pentru tot mai multi investitori locali. Tricourile cu logoul de firma, sepcile cu identitatea de marca, bonetele inscriptionate, echipamentele de sport sau hainele de protectie au in comun micile broderii textile care autentifica apartenta la o anumita companie. Imaginile transpuse in forma textila, preluate de pe ilustrate celebre sau chiar de pe fotografii digitale, devin o sursa de promovare indirecta a identitatii firmei.

Dupa numele pe care-l poarta, s-ar putea crede ca este vorba de un investitor strain, venit sa dezvolte o afacere de succes in Romania. Gerard Petitjean este insa timisorean get-beget, absolvent al Facultatii de Arhitectura "Ion Mincu" din Bucuresti - promotia 1984. Tanarul arhitect a lucrat, pana in 1989, la IJPIPS Intreprinderea Judeteana de Productii Industriale si Prestari Servicii) ca designer, unde, printre altele, a conceput modele si a administrat un atelier de confectii pentru tineret, infiintat pentru a concura cooperatia mestesugareasca.



Primele afaceri

A inceput sa-si dezvolte propria afacere inca din 1990, initial cu un atelier de confectii si un chiosc de hamburgeri. Timp de trei ani, a realizat diverse confectii, dar cum puterea de cumparare era mica si desfacerea in magazine dificila, s-a orientat asupra firmelor care incepeau sa se dezvolte si aveau nevoie de echipamente de lucru si haine de protectie. Micutul atelier a devenit firma "Geconi" si are astazi numerosi clienti autohtoni si straini. Cu vreo sase ani in urma, din profitul acestei firme a achizitionat pachetul majoritar de actiuni de la fosta filatura de matase din Lugoj, S. C. Filseta S.A., care si-a pastrat profilul de confectii, realizat acum in sistem lohn.



Afacere fara finantare

Tinand seama de conjunctura economica si de marirea costurilor pentru plata salariilor, Gerard Petitjean a avut, in urma cu cativa ani, ideea infiintarii unei sectii de broderie computerizata, S.C.

Embro-Center S.R.L., unde este actionar impreuna cu sotia lui. "Afacerea e profitabila pentru ca necesita un numar mic de angajati, utilajele sunt noi, moderne si lucram pentru firme de renume din domeniul incaltamintei si al confectiilor. Interesant e ca aceasta afacere a pornit fara finantare, cu un utilaj inchiriat, si investitiile mari s-au facut din profitul firmei. Firma se ocupa si de productie de programe de broderie si are in vedere dezvoltarea unor solutii de soft pentru diverse activitati de productie care maresc productivitatea cu minimum 20-30% daca sunt aplicate

corect" spune Gerard Petitjean.

Investitia a fost mare, daca tinem seama ca un singur utilaj a costat in jur de 80-90.000 euro. "Utilajele sunt produse de o firma germana si sunt dintre putinele utilaje performante care se gasesc astazi pe piata - spune patronul S.C. Embro-Center.De la infiintarea firmei, cifra de afaceri a acesteia a crescut, anual, cu aproximativ 30%, inregistrandu-se o crestere constanta. "Dintre toate firmele mele, aceasta este cea mai profitabila" conchide Gerard Petitjean. In continuare se estimeaza o crestere a cifrei de afaceri, dar nu si a numarului de angajati, 19 in momentul de fata. Daca activitatea firmei a inceput cu doi-trei angajati, numarul acestora a crescut de-a lungul anilor, pe masura ce aceasta s-a utilat, dar si datorita cresterii numarului de comenzi. "Lucram pentru firme straine si pentru firme care au deschis afaceri in Romania in domeniul incaltamintei, confectiilor si in publicitate, mai ales pentru zona de vest a tarii".



Broderii pentru publicitate

Dupa estimarile lui Gerard Petitjean, in portofoliul de produse, firmele de incaltaminte detin 40%, cele de confectii 50% iar cele de 10%, toate fiind apreciate la acelasi nivel de profitabilitate. "Cred ca in viitor piata va scadea in ce priveste firmele care lucreaza in sistem lohn, caci forta de munca devine tot mai scumpa si aceste firme vor migra in alte tari, cu mana de lucru mai ieftina, dar va creste piata locala si cea promotionala, publicitatea e un sector care se va mentine inca multa vreme la moda". Firma Embro-Center intentioneaza ca, in cel mai scurt timp, sa lanseze produse proprii in domeniul decoratiunilor si al publicitatii, pentru a-si crea o piata proprie, care sa nu depinda de ceilalti producatori. "Ne vom concentra in viitor in domeniul programelor de broderie si a softului, pentru care piata nu mai este doar locala. Prin Internet poti sa vinzi oriunde in lume. Vom face, in cel mai scurt timp, o lansare de oferta si apoi a programelor pe Internet. Si acum, direct sau indirect, majoritatea produselor - cam 80% - sunt destinate exportului. Cele mai multe produse sunt pentru piata europeana: Italia in primul rand, Franta, dar chiar si Anglia sau Austria. Am lucrat mult si pentru Portugalia" precizeaza Gerard Petitjean.



Legislatie stufoasa

In ce priveste actuala legislatie in vigoare pentru mediul de afaceri, Gerard Petitjean considera ca aceasta "este prea stufoasa, prea complicata si instabila. Prevad o disciplinare in domeniul financiar al firmelor, caci cine nu va face acest lucru va iesi de pe piata. Cota unica de impozitare este un ajutor si o simplificare, dar in rest nu s-a schimbat nimic, ba din contra. Din cauza permanentelor modificari ale legislatiei nu poti face un plan de afaceri care sa stii ca ramane valabil, totul e bulversat, transformarile pe piata sunt foarte rapide, aceasta e foarte mobila, si trebuie sa tii pasul venind mereu cu ceva nou. Daca vor sa mai existe, firmele trebuie sa se adapteze". In ce priveste publicitatea, "de cele mai multe ori, ea se face prin faptul ca o firma afla de la alta de profilul firmei noastre. Am facut si publicitate directa, pe plan regional, dar au venit foarte putini clienti in urma publicitatii directe, de aceea, bugetul actual alocat pentru aceasta e foarte mic. Nu contest rolul publicitatii, dar se pare ca in domeniul meu de activitate nu e eficace" sustine Gerard Petitjean. El a mai adaugat ca, desigur, are o strategie de marketing si un sistem de vanzare bine pus la punct, dar acestea sunt lucruri care fac parte din secretele firmei.



Cu programul clientului

O alta firma de broderie computerizata care functioneaza la Timisoara din 2001 este S.C. Digitex. Digitex are acum in jur de 50 de clienti, produce cam 400.000 de bucati de broderie pe an si acopera, dupa estimarile lui Sorin Vicol, aproximativ 30% din cererea pietei. Sorin Vicol, unul din cei doi asociati ai firmei, spune ca anul trecut cifra de afaceri a firmei a fost de aproximativ 3,8 miliarde de lei, cu aproximativ 30% mai mare fata de anul anterior, iar profitul net a fost in jur de 1,3 miliarde de lei. Pentru anul acesta insa, estimarile nu sunt atat de promitatoare, din cauza devalorizarii euro si a cheltuielilor mai mari, care vor duce la o scadere a profitului. Pe de alta parte, daca cifra de afaceri sau numarul de angajati vor creste, microantreprinderea de acum va deveni macroantreprindere, iar impozitul pe care-l va plati nu va fi de 3% ci de 16%. "Cele mai multe produse ale firmelor pentru care lucram ajung in Italia, noi nu avem produse proprii, lucram dupa comanda clientului, care vine si cu programul" spune patronul firmei. In privinta clientilor, primeaza firmele de confectii (75%), urmate de cele de incaltaminte (20%), care lucreaza in lohn, restul fiind acoperit de comenzile pentru firme de publicitate sau pentru cele care folosesc echipament de protectie personalizat. "Firma Digitex a investit pana in prezent in jur de 50.000 euro in trei masini de brodat si acum lucreaza cu noua angajati, dar pentru viitor se preconizeaza o crestere a numarului acestora. "Utilajele pe care le avem sunt importate din Germania dar nu sunt noi. Vrem, cat de curand, sa ne modernizam, sa luam un utlilaj mai performant, dar tot la mana a doua. Un utilaj nou e aproximativ 80.000 euro si nu-l putem amortiza decat peste vreo zece ani" a declarat Sorin Vicol. El a adaugat ca si finantarea din credite a devenit dificila in conditiile in care bancile, cu mici exceptii, nu dau credite pe o perioada mai mare de doi ani.



Si cei mici brodeaza

In toamna anului trecut a intrat pe piata timisoreana si firma Sandretex, al carei asociat unic este Florica Subota. "Suntem o firma mica, am pornit cu o singura masina de brodat pe care am achizitionat-o din Italia la mana a doua, cu 10.000 euro, si avem doi angajati. Lucram pentru firme romanesti din Arad, Timisoara, Resita, dar si pentru firme italiene sau austriece, unora le vindem si programe de broderie. Clientii, in proportie de 90%, sunt firme de confectii iar restul firme de incaltaminte. Intentionez ca anul acesta sa mai iau o masina de brodat, tot la mana a doua, iar cheltuiala o voi suporta din finantare proprie si un credit" a declarat Florica Subota.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO