ZF Transilvania

Creativitatea aduce companiile nationale si locale la Cluj

10.05.2004, 00:00 81



In ultimii ani, bugetele alocate pentru imaginea firmelor cat si cifra de afaceri a agentiilor de publicitate din Transilvania au crescut simtitor. In prezent, marcile regionale si-au consolidat statutul prin strategii de marketing organizate de profesionisti in domeniul publicitatii, iar mediul economic a constientizat importanta serviciilor de promovare in succesul si evolutia lor pe piata.





Cifra de afaceri a crescut cu 75% pe an



Cifra de afaceri a celei mai importante agentii de publicitate din Transilvania, Vitrina Advertising, a crescut de la 1,7 milioane USD in 2002 la 2,4 milioane USD in 2003, rata profitului mentinandu-se constant la 7%. "Anul 2003 a fost cel mai bun an din istoria Vitrinei. Putem vorbi practic de maturizarea noastra ca agentie. Pentru anul viitor, ne dorim o crestere de cel putin 10%" declara Renate Roca, PR manager Vitrina Advertising. In 2002, Reset Media a avut o cifra de afaceri de 200.000 euro, iar in 2003 aceasta a ajuns la 500.000 de euro. "Pentru acest an ne propunem fidelizarea clientilor, dar si consolidarea pozitiei pe piata, fapt ce presupune o crestere a cifrei de afaceri", considera Daniel Lupean, director general la Reset Media.



Trend Communication a avut in primul an de activitate, o cifra de afaceri de 150.000 de euro, iar in 2003, aceasta s-a triplat. Horia Bogdan, managing partener la Trend Communication, estimeaza: "Vom trece de 1 milion de euro ca cifra de afaceri in acest an". Dupa un an de existenta pe piata clujeana, Adveritas a inregistrat o cifra de afaceri de 300.000 de euro. "In primul an nu am urmarit neaparat realizarea unei anumite cifre de afaceri, ci mai degraba am incercat sa ne promovam numele, sa ne pozitionam pe piata clujeana si din Transilvania. Pentru anul in curs dorim sa atingem o cifra de afaceri de cel putin 600.000 euro", declara Ciprian Pasca, manager asociat Adveritas. Pentru Firma 9, cifra de afaceri s-a dublat in 2003, iar MSA se asteapta la o cifra de afaceri de 1,5 milioane de euro in 2004. "De obicei, in ultimele trei luni ale anului egalam cifra de afaceri realizata pana in acel moment", declara Razvan Crisan, director general MSA..





Campaniile regionale costa de patru ori mai putin decat cele nationale



Pentru serviciile de promovare, firmele din Transilvania sunt dispuse sa plateasca de la cateva sute de dolari pana la 20-30.000 de dolari, in functie de amploarea serviciilor dorite. Daniel Lupean considera ca valoarea unei campanii de publicitate la nivel regional este aproximativ de 50.000 de euro, in conditiile in care o campanie nationala costa de 4 ori mai mult. Marius Aciu, director la Advantage, este de parere ca exista diferente mari intre tarifele practicate de agentiile din Cluj si cele din Bucuresti. Pe segmentul productiei video preturile sunt de 10 ori mai mici in Cluj si pe cel audio oferta este de 3 ori mai mica decat cea din Bucuresti.



"Nu suntem si nu ne propunem sa fim cea mai ieftina agentie in domeniu. La inceput deviza noastra era preturi bune pentru a putea patrunde pe piata si am lucrat multe campanii fara a obtine profit. Azi avem conturi de zeci de mii de euro pentru o singura retea", spune Razvan Crisan. Reset Media vizeaza firmele mari care au alocate bugete de publicitate de peste 50.000 de euro, dar se adreseaza si clientilor mici, cu productii publicitare care nu au nevoie de campanii de amploare.





Specializare sau servicii complete?



Pana in 2000, majoritatea agentiilor clujene desfasurau campanii pe anumite tipuri de media, din cauza unui set incomplet de dotari tehnice. Datorita evolutiei cererii in domeniu, s-au impus investitiile in studiouri proprii de productie publicitara, pentru a furniza clientilor servicii complete. In noiembrie 1997, MSA a inceput ca un studiou de productie audio. "Am realizat productie audio pentru radiouri, fiind destul de revolutionari ca sound. In 2001 am cumparat o firma de productie, iar in momentul de fata avem aici tot ceea ce ne trebuie. Oferim un serviciu complet pentru clientul nostru: de la creatie, productie audio sau media, pana la dezvoltarea de concepte noi", spune directorul general MSA. La nivel local, MSA se dedica activitatilor de BTL. "Noi suntem responsabili de toata gama de festivaluri care ii nemultumeste pe soferi din cauza inchiderii principalelor artere din oras", declara Razvan Crisan.



Vitrina Advertising este una dintre putinele agentii full service, ceea ce inseamna ca acopera integral atat segmentul ATL, cat si cel BTL si PR, dar ponderea cea mai mare in cifra de afaceri a companiei o detin serviciile ATL - media, creatie, outdoor, productie publicitara. "Este, pana la urma, rezultatul unor ani de investitii continue pe care agentia le-a facut pentru a-si crea propria retea de outdoor in mai multe orase din tara", declara Renate Roca.





Creste cererea pentru serviciile de webdesign si consultanta



Firma 9 a aparut pe piata din Transilvania cu dorinta de a oferi servicii de design, bazate pe creativitate. "Pe parcurs ne-am dat seama ca nu exista cerere pe piata pentru serviciile de design, asa ca am fost nevoiti sa dezvoltam o alta sectie a firmei, aceea de productie", spune Alina Banu reprezentant Firma 9. Gama de servicii a agentiei s-a dezvoltat in ultimul timp cu sectiile de webdesign si 3D sau vizualizare de arhitectura. Printshopul este unul dintre serviciile cele mai solicitate ale companiei. "Acum exista o cerere formata pentru creatie si produse concrete - afise, cataloage, brosuri, iar exigentele clientilor sunt mai mari", considera Alina Banu. In prezent, firma are comenzi pentru serviciile de webdesign din America, Danemarca si Franta.



Branzas a aparut pe piata ca o firma specializata in branding si consultanta. "Daca la inceput clientii apelau doar la servicii care tineau de creatie si design, in prezent cererea este echilibrata in privinta creatiei si consultantei, dezvoltarea imaginii de marca devenind unul dintre obiectivele marilor companii prezente pe piata romaneasca", considera Bogdan Branzas.





Servicii noi: PR si marketing politic



"Am intrat pe piata hotarati sa speculam PR-ul. In momentul respectiv, in Cluj existau 60 de ateliere de publicitate. Ne-am dezvoltat ulterior ca agentie de publicitate, castigand astfel toti clientii mari pe care-i avem in prezent", spune Horia Bogdan. Pentru Trend Communication, anul 2004, reprezinta provocarea marketingului politic. "Anul electoral ne permite sa atacam si acest segment insuficient exploatat de agentiile din Transilvania", e de parere managing partener-ul de la Trend Communication.



Adveritas se bazeaza pe servicii de BTL si PR. "Anul acesta avem cateva planuri de investitii, care se refera la implementarea unui proiect de promovare vizuala unic in Romania, ce va fi lansat in Cluj la inceputul lunii august, si dorim sa introducem pe piata clujeana o revista noua, foarte bine targetata, cu sopul imbogatirii peisajului mediatic local. Estimam ca aceasta revista va fi lansata pana in toamna", declara Ciprian Pasca.





Clientii importanti



Clientii agentiile clujene de publicitate sunt companii nationale, companii regionale cu impact national, firme mici sau mijlocii si institutii publice.



"Segmentul de piata urmarit de Vitrina sunt companiile mari cu acoperire



nationala care au sediul central in Cluj, companiile regionale din



Transilvania, agentiile de publicitate si companiile mari din Bucuresti cu



interese in Transilvania", spune Renate Roca. Principalii clienti ai Vitrinei Advertising sunt: Banca Transilvania, Friesland, Farmec, Billa Romania, Ardaf, European Drinks, Romstal, IVECO, Argos, Mobexpert.



Portofoliul Reset Media gestioneaza 75% din bugetele de promovare ale Prodvinalco, Terapia, Tricotaje Somesul, Universitatea Babes-Bolyai sau Rombat. Firma 9 are contracte cu Rombat, Elcom, Jolidon, Universitatea de Arta si Design, USAMV, Teatru National, Metropolis din Bistrita, Jolidon, Perfetti



van Melle. In 2002, clientii Trend Communication erau Opel, Terapia si un dealer de telefonie mobila. In prezent agentia realizeaza strategii pentru firme ca Metro, Puma, Banca Romexterra, Banca Transilvania, Distrigaz Nord, sau Romgaz.



Adveritas a realizat campanii media nationale, in peste 40 de orase din tara, iar pe parcursul anului 2004, agentia a castigat licitatia pentru Best Western Topaz, Telezimex, Robot Baia Mare si Somesul Tricotaje.



MSA abordeaza piata din capitala. "Am reusit sa castigam clienti ca LukOil, Flanco sau Angelli. As prefera sa ramanem agentia aceea din Cluj care participa la oferta de pe piata bucuresteana, fara a deschide o reprezentanta acolo", spune Razvan Crisan.





Razboiul pentru castigarea publicitatii



Mizand pe creativitate, proiectul MindBomb a atras, saptamana trecuta, atentia opiniei publice locale. Utilizate in multe tari din lume, afisele militante ale campaniei MindBomb reprezinta o premiera pentru Romania post-decembrista.



Strazile din Cluj, Bucuresti, Timisoara, Oradea, Satu Mare, Alba Iulia, Targu Mures, Sibiu si Bistrita au fost impanzite saptamana trecuta cu afisele proiectului MindBomb 2004. Inceputa in 2002, cand afisele au fost lipite doar la Cluj, actiunea reprezinta o premiera pentru Romania. Artisti plastici, designeri, arhitecti, scriitori, specialisti IT si voluntari au apelat la unul dintre cele mai puternice suporturi pentru a-si transmite mesajele - afisul militant.



Implicarea voluntara a participantilor la proiect a facut ca bugetul sa se cifreze in jurul sumei de 7.000 de euro, majoritatea acestor bani fiind folositi pentru tiparirea efectiva a celor 12.000 de afise care s-au lipit prin tara. Principalii finantatori ai proiectului au fost ArtsLink, din New-York, o fundatie care promoveaza schimburile culturale cu Europa de Est si Agentia de Publicitate Firma 9, din Cluj, actiunea fiind sprijinita si de firmele Romsver, Wavenet si Portret.



Imaginile si textele socheaza, obliga privitorul sa se opreasca si sa mediteze asupra continutului lor si, nu de putine ori, reuseste sa contrarieze ori sa starneasca polemici. Afisul cu textul "6 din 49 mai cred ca exista lucruri care nu se pot cumpara oricat ai castiga" a fost considerat, de unii trecatori, reclama la Loteria Nationala, in timp ce institutia in cauza l-a apreciat ca tendentios si a sesizat Politia!



"Primarul DeVotat", reprezentand un candidat fictiv - Radu Apostol - cu un program in 10 puncte, un decalog de fapt care prezinta candidatul ideal, a suparat municipalitatea clujeana. Afisele au fost date jos in mod sistematic si organizatorii amendati. Majoritatea candidatilor la primaria clujeana au luat "de bune" candidatura lui Radu Apostol. Fiind vorba de o actiune inedita, cel putin pentru Romania, asemenea interpretari au aparut in mod inevitabil. Impactul si reactiile starnite dovedesc insa faptul ca, cel putin la nivelul Clujului, MindBomb 2004 a avut impactul pe care organizatorii l-au urmarit.



Atuul principal al proiectului MindBomb a fost creativitatea. De altfel majoritatea



participantilor sunt absolventi ai artelor plastice, arhitecti si scriitori. Proiectele afiselor care au ajuns in strada au fost discutate mai bine de o luna, pe site-ul www.mindbomb.ro sau la meetting-urile organizate aproape in fiecare seara in cafenelele Clujului sau la sediul firmelor care au sustinut MindBomb. Desi pentru Romania acest gen de manifestare reprezinta o premiera, afisul social are o traditie indelungata in Occident si in Statele Unite ale Americii. De altfel, in 2002, ideea a pornit de la Csilla Kosa (absolventa a Universitatii de Arta si Design din Cluj) si Eric Triantafillou, fondatori, in 1999, ai "San Francisco Print Collective", tot o grupare de artisti plastici, care a realizat mai multi ani astfel de afise la San Francisco.
transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO