ZF Transilvania

Doi francezi au adus la Cluj o investitie la cutie si au transformat-o intr-un etalon profesional

28.07.2004, 00:00 40



Pentru ca nu aveau destui bani sa isi faca o firma in Franta, Nicolas Ollier si Christophe Gellert au venit la Cluj cu o serie de concepte inovatoare privind tehnica de realizare si grafica specifica producerii cutiilor pentru ambalarea produselor industriale. Punand in practica metodele de instruire din cadrul Scolii Superioare Europene de Ambalaje, cei doi au gasit in Transilvania mediul investitional propice initierii unei afaceri.



Directorul Scolii Superioare Europene de Ambalaje, Christophe Gellert, si elevul lui, Nicolas Ollier s-au specializat in conceperea unor forme creative de prezentare a produselor din diferite domenii. Initial ocupandu-se de productia de ambalaje la modul generic, cei doi s-au reintalnit la Cluj-Napoca, unde au pus bazele unui proiect ce urmarea intemeierea unei "autentice firme de ambalaje".



"Transilvania era o zona "emergenta", cu posibilitati enorme, care puteau fi exploatate doar printr-o aplicare corecta a principiilor teoretice", isi aminteste Nicolas Ollier, asociatul firmei clujene AB Calipac. "Am ales domeniul pentru ca am simtit ca este intotdeauna ceva de facut, iar cei doi ani de studii m-au format pentru a deveni un generalist al ambalajului", spune Ollier. Imediat dupa finalizarea studiilor a plecat in SUA, pentru ca una dintre cele mai importante idei promovate de scoala franceza viza stagii de practica la o societate de profil din strainatate. Ollier a petrecut cinci ani la diviza de cosmetice a producatorului francez Pierre Fabre din California, ocupandu-se de vanzarea produselor, dar si de design-ul cutiilor. Ambele activitati l-au ajutat ulterior in a stabili relatiile cu clientii, in a se plasa pe pozitiile de pe care acestia solicita anumite produse.





Mirajul Transilvaniei



Ollier a venit in Romania in iunie 2001, si de atunci petrece mai mult de trei saptamani pe luna la Cluj. Limba a invatat-o in contact cu oamenii de aici, insa considera ca mai are mult de invatat. "Nu am nici o problema cu stilul de viata de aici, in general ma adaptez foarte repede, si asta a fost o conditie de baza, mai ales dupa cei cinci ani petrecuti in California. Pentru un francez este usor sa traiasca in Cluj datorita apropierilor culturale, singurele obstacole tin de de partea administrativa", considera Ollier.



Marturisind ca nu a vizitat Romania pe cat de mult si-ar fi dorit, francezul isi dezvaluie pasiunea pentru Transilvania. "Nu am vazut Bucurestiul in calitate de turist, ci doar in timpul unor calatorii de afaceri, motiv pentru care astept sa ajung in capitala si cu alt statut. Transilvania este magnifica, imi place foarte mult satul ardelean. Am fost la Brasov, la Sibiu sau Sighisoara, dar apreciez enorm Maramuresul. Am fost deja de trei ori la Sighet. Arhitectura, casele si bisericile din lemn, portile sculptate, intregul patrimoniu cultural la zonei ma fascineaza", povesteste Ollier, pentru care vacanta din 2004 se rezuma la Parcul National Retezat.



"Imaginea negativa a Romaniei peste hotare se datoreaza in mare masura faptului ca tot ceea ce se prezinta in media internationale se leaga de problemele imigrantilor sau de saracie. Am vazut foarte rar documentare despre frumusetile de aici. Eu le recomand tuturor celor pe care-i cunosc sa viziteze Romania pentru ca merita, iar majoritatea francezilor care vin aici raman cu o impresie pozitiva", afirma Ollier.





Clujul la poarta Europei



Francezii au stiut de la inceput unde vor initia afacerea, iar motivatiile lor dovedesc o documentare prealabila si o cunoastere a dinamicii pietei interne. Colaborarile lui Gellert cu scolile clujene, dar mai ales pozitionarea geografica a Clujului au fost hotaratoare pentru cei doi asociati. "Apropierea de granita cu Ungaria, situarea la poarta Europei si prezenta la Cluj a firmei Farmec, un important producator de cosmetice, care la inceput reprezenta un client potential extrem de important, devenit astazi clientul principal, au fost principalele coordonate pe care le-am luat in considerare", explica Ollier care detaliaza etapele implantarii societatii in Romania. "Pana in ianuarie 2001 am facut cateva calatorii de studiere a posibilitatii de a initia o afacere aici, am realizat studii de piata la Cluj pentru a finaliza proiectul. Ulterior am ales domeniul ambalajelor de carton si am inceput sa cautam finantare in Franta. A fost destul de dificil din cauza faptului ca Romania nu era foarte cunoscuta, iar bancile erau reticente vizavi de societatile mici care doreau sa se creeze in Romania. Investitia initiala a fost de 150.000 de euro, utilajele de productie fiind cumparate din Franta. Aventura a inceput in iunie 2001 cand am instalat masinile, iar in august am inceput productia. Pentru noi una dintre provocari a fost legata de gasirea personalului calificat, am constatat insa ca oamenii erau foarte optimisti si motivati pentru a lucra si pentru a invata", spune Nicolas Ollier.





Oportunitatea investitionala



Cu mijloacele financiare pe care le aveau la dispozitie la inceputul lui 2000, Nicolas Ollier si Christophe Gellert nu puteau crea o societate in Franta. "In plus, acolo piata era deja saturata, iar in Romania am gasit o bresa, care ne permite in prezent sa abordam si piata europeana ", povesteste Nicolas Ollier. "Cutiile m-au fascinat dintotdeauna, iar ambalajele reprezinta un domeniu vast, cu obiecte sofisticate si tehnice, ce au un rol determinant in vanzarea produsului. O cutie poate reprezenta un atu in atingerea unor cote de piata importante, fapt sesizat si de producatorii romani, ale caror cereri au crescut in ultimul timp", explica Nicolas Ollier .





Dezvoltarea ambalajului



Clientii mari, care au departamente specializate de design le propun celor de la AB Calipac concepte gata definite, firma realizand doar partea de executie. "Noi avem posibilitatea de a dezvolta intregul concept al ambalajului, de la structura, grafica, le putem propune clientilor proiecte speciale, pesonalizate in functie de amploarea comenzii si de caracteristicile produsului", spune Ollier, care alaturi de Cristophe Gellert se dedica dezvoltarii si design-ului ambalajelor.



"Ne-am propus sa ne definim mai intai pozitia pe piata romaneasca, sa devenim viabili, si ulterior sa prospectam piata franceza. Acolo, societatile au nevoie de volume impresionanate, motiv pentru care apeleaza la societati din apropiere sau din zona frontaliera. Noi nu ne pozitionam pe tiraje de un milion de cutii pe luna, ci cel mult pe tiraje medii", completeaza francezul care considera ca pe acest domeniu, firma poate juca o carte importanta si in Franta. "Cei care doresc ambalaje personalizate, gasesc foarte greu furnizori, pentru ca firmele franceze sunt axate pe tiraje in serie", a adaugat Ollier.



AB Calipac isi propune sa devina un actor important al productiei de ambalaje din carton duplex, in Romania. "Anul viitor vom creste capacitatea de productie. Avem nevoie de spatii mai mari, dar la Cluj, pretul terenului a incredibil de mare. Un metru patrat de teren industrial poate sa ajunga la 25 de euro, fapt ce poate fi gestionat cu greu din perspectiva investitionala", subliniaza asociatul firmei AB Calipac.





Pentru ca in Romania prezentarea lasa de dorit



Inainte de a demara afacerea la Cluj, cei doi asociati francezi au prospectat piata, si au constatat ca existau o serie de lacune si o anumita intarziere fata de tarile din Europa Centrala. "Erau multe de facut, mai ales in ceea ce priveste prezentarea unui produs. Am simtit ca putem aduce ceva nou si ca putem participa la dezvoltarea pietei romanesti a ambalajului", considera Ollier.



O alta deosebire fundamentala sesizata de asociatii AB Calipac intre pietele din Romania si Franta se refera la statutul producatorilor. "In Franta ambalajele reprezinta un domeniu dedicat, iar aici, majoritatea celor care executau lucrari in domeniu erau tipografiile. Cele doua domenii sunt complet diferite, iar specializarea este extrem de importanta, dar, din pacate, in Romania, sistemul economic determina imprimeriile sa realizeze aproape orice in sectorul ambalajelor", declara Nicolas Ollier.



Chiar daca pare relativ simplu, ambalajul din carton este extrem de tehnic, necesita o anume specializare. "Noi am ales cartonul duplex, iar pentru cutiile pliante e importanta partea tehnica. In plus a fost nevoie de o perioada de educare a clientului care a trebuit sa inteleaga conditiile in care se lucreaza, dar mai ales importanta ambalajului in prezentarea unui produs", completeaza Ollier.





La scoala de cutii



Scoala Superioara Europeana de Ambalaje (ESEPAC) a fost creata in 1992 in Franta si isi propune sa reprezinte un punct de legatura intre intreprinderi si viitorii profesionisti. Studentii sunt pusi in situatii extrem de variate. Sunt consilieri tehnici angajati in vanzarea unui produs, directori de marketing, designeri si clienti pentru a se familiariza cu toate etapele vanzarii unui produs. ESEPAC le asigura dezvoltatorilor de ambalaje posibilitatea de a genera concepte inovatoare menite sa contribuie la dezvoltarea pietei si a vanzarilor, obiectivul scolii fiind studenti operationali din prima zi a absolvirii.





Tot ce poate fi ambalat



AB Calipac este o societate cu capital 100% francez, infiintata in 2001 de Nicolas Ollier si Christophe Gellert, amandoi specializati in domeniul ambalajului in cadrul Scolii Superioare de Ambalaje din Franta. "Ei vin cu idei noi privind conceptia tehnica si grafica pe care le presupun realizarea unei cutii. Ideea centrala a business-ului este respectarea calitatii, in conditiile in care pe piata romaneasca pretul are o pondere destul de mare, iar calitatea nu constituiie o prioritate", spune Roxana Jantoan, asistent manager AB Calipac.



Firma produce cutii din carton duplex pentru ambalarea produselor cosmetice, farmaceutice si parafarmaceutice, a lenjeriei intime, dar si a produselor alimentare. In 2001, au inceput printr-o colaborare cu Farmec, iar astazi sunt principalul furnizor de ambalaje pentru produsele lor. Principalii clienti ai firmei clujene sunt ID Sarrieri, Parapharm, Cosmetic Plant, Carina Cosmetics, Vioris Moldways, Prestige Trading, firme franceze Celnat, Patrick Durand Parfums, Gravier, Laboratoires Phytema, Laboratoires Magistra (Elvetia), Mystic Bodyfashion (Olanda), Kana Co (Japonia).



AB Calipac executa doar tiraje mici si medii (sub 100.000 de ambalaje/luna), care se pliaza pe cererea clientului. "Pentru I.D. Sarrieri realizam ambalaje care insotesc produsele doar pe piata externa, astfel incat solicitarile clientului sunt extrem de riguroase. Pretul depinde de tipul solicitarii, de marimea produsului si de volumul de productie. Practic oferim fiecarui client o cutie personalizata", explica Roxana Jantoan.
transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO