ZF Transilvania

Dupa moda cabinetelor stomatologice pentru clientii din Occident, studiourile de tatuaj atrag strainii in Romania

14.01.2005, 00:00 267

Arta tatuajului are deja traditie in Occident, unde se practica de foarte multI ani. Romania atrage clientii straini datorita preturilor scazute practicate de salonale de tatuaj, dar sI prin lucrari executate cu profesionalism. "Clientii mei sunt in cea mai mare parte din Europa de Vest, datorita promovarii pe care mi-am facut-o acolo prin intermediul lucrarilor. Motivul pentru care strainii apeleaza la mine este raportul calitate-pret (calitatea din Germania la mai putin de jumate din preturile practicate acolo), precum si faptul ca lucrez si modele la comanda (free hand)", a declarat pentru ZF Transilvania Ovidiu Popartan, proprietarul Ovidiu Tattoo din Sibiu.



Investitia de pornire pentru deschiderea unui salon de tatuaj este de aproximativ 10.000 de euro, in conditiile in care pretul unui echipament complet de tatuaj variaza in jurul sumei de 4.000 de euro (un set de culori costa 500 de euro, sterilizatorul-600 de euro, masina de tatuat - 400 de euro, pigmeti - 30 de euro pentru 30 de mililitri). Toate saloanele de tatuaj folosesc echipamente si materiale din import.





Primul salon din Transilvania



Jakuza's a aparut in 1991 sub forma unui mic cabinet de perforat urechi. In 1995, Jakuza's obtine autorizatie si incepe sa functioneze ca "tattoo studio", fiind deschis la numai o zi dupa primul salon din Romania si care se afla la Bucuresti.



Ideea le-a venit celor doi asociati in urma unor calatorii in strainatate. "Existenta unei traditii in arta tatuajului in tarile occidentale ne-a deteminat sa deschidem un salon la Cluj. Principiul de la care am pornit este ca, practic, orice afacere este profitabila in perspectiva. Toate lucrurile care se intampla in Vest sunt posibile si la noi. Este nevoie de mai mult timp, insa. Iar tatuajul, intrucat nu este inca o practica complet institutionalizata in Romania, mai are nevoie de timp si, mai ales, de o schimbare de mentalitate pentru a functiona ca business. Deocamdata, are valente de hobby pentru multi dintre practicanti", este de parere Keki Zoltan, unul dintre asociatii de la Jakuza's.



Avand in vedere ca studiourile de tatuaj nu au inca traditie in Romania, majoritatea functioneaza cu un numar relativ scazut de angajati. In studioul Human Design exista trei angajatI: o persoana care face tatuajele, una pentru piercing si o a treia persoana care se ocupa de programari. De asemenea, in dotarea studioului Human Design exista trei masini de tatuat. Una pentru contur, una pentru umplut (cele doua tipuri de masini se folosesc la modelele mari) si o masina mixta, folosita atat pentru contur cat si pentru umplut, la modele mai mici.





De la hartie, la piele



Cei mai multI dintre artistii au inceput sa realizeze tatuaje ca urmare a pasiunii pentru desen. Marcel Ban, de la Jakuza's, a inceput sa tatueze in urma cu cinci ani. "La inceput lucram acasa, cu un prieten si nu pentru bani. Cred ca totul a inceput de la pasiunea pentru desen. Iar trecerea de la hartie la piele nu a durat mult. Cu toate acestea, pot spune ca tatuaj profesionist fac de doi ani, de cand lucrez la Jakuza's. Foarte important este, insa, sa fii capabil sa realizezi ceea ce desenezi. Este o meserie in care te potI perfectiona tot timpul, este nevoie doar de multa pasiune sI rabdare", spune Marcel Ban.





Occidentalii se tatueaza in Romania



In septembrie 1999, cu o investitie initiala de 10.000 de marci germane, a aparut in Timisoara Human Design SRL. "Suma de la care a plecat investitia a fost de 10.000 de marci germane (suma platita pentru achizitionarea unui spatiu) si a ajuns in final la 25.000 de marci germane dupa ce acesta a fost utilat. La inceput era doar un hobby, daca avem in vedere faptul ca, la acel moment, tatuajul era un segment de piata neacoperit din punct de vedere legal. Nici atunci si nici acum nu reprezinta principala sursa de venit pentru nici unul dintre angajatii studioului. In 2003, cifra de afaceri a studioului a fost de aproximativ 13.000 de euro. Nu este o suma mare. Toate produsele folosite de noi provin de la marci de prestigiu si, in consecinta, costurile sunt destul de ridicate", a declarat pentru ZF Transilvania Constantin Gradinaru, proprietarul Human Design Tattoo&Piercing.



In general, profitul saloanelor de tatuaj este reinvestit in achizitionarea de aparatura si de accesorii. "Este o afacere profitabila... dar, din pacate, nu la noi in tara, cel putin nu pentru cei care pun accentul pe calitate. Lumea inca nu este educata in acest sens. La noi, oamenii inca se uita la preturi fara sa se intrebe de ce este diferenta asa de mare. Cand spun diferenta mare, desigur, vorbesc despre o diferenta de maximum 300.000 - 400.000 lei. Chiar daca suma in final nu pare mare, clientii ar trebuie sa stie ca diferenta de calitate este de la cer la pamant", mai spune Constantin Gradinaru.



"Preturile practicate de noi se calculeaza la centimetru patrat. Pentru modelele de pana in 20 de centimetri patratI, pretul este de 15 euro si 1,5 euro pentru fiecare culoare. Modelele pana in 150 cm/patrati se calculeaza cu 0.45 euro/cm patrat la care se adauga un spor de dificultate situat intre 0 si 50 %, iar pentru modelele ce contin culori se mai adauga 5% din pretul tatuajului. La modelele ce depasesc 150 cm patrati pretul scade la 0.35 euro/cm patrat. Se pastreaza aceleasi procente pentru culoare si dificultate. Exceptie la gradul de dificultate fac modelele ce intra in categoria portrete, unde dificultatea se calculeaza intre 50 si 100 %", a declarat Constantin Gradinaru.





"Curat ca la spital"



Igiena unui studio de tatuaj este prima recomandare in ceea ce priveste calitatea serviciilor pe care acesta le ofera, daca avem in vedere faptul ca tatuajul si piercingul presupun interventii extrem de delicate, care nerealizate corespunzator pot duce la contactarea de boli si infectii. Primul indicator este reprezentat de materialele folosite, modul de sterilizare si manevrarea acestora dupa sterilizare. De asemenea, personalul trebuie sa fi absolvit cursul de igiena organizat de firme omologate de catre Directia de Sanatate Publica. "Studioul nostru a renuntat la folosirea bijuteriilor confectionate din otel chirurgical, preferat fiind titanul, zirconiul, implantanium (marca inregistrata Wildcat) sI, mai nou, Bioplast. Echipamentele de lucru, clestii, pensele chirurgicale sunt si ele marca Wildcat si sunt confectioante din titan. Toate aceste echipamente reprezinta ultimele aparitii in domeniu. Sterilizarea se face la rece acolo unde este cazul, in speta la bijuteriile ce urmeaza sa fie montate, restul materialelor folosite fiind sterile si de unica folosinta. Pentru o idee mai buna asupra costurilor, va pot spune ca pentru 150 de grame de sterilizant solid (praf) platim 1.500.000 de lei", spune Constantin Gradinaru de la Human Design.



Dotarile sterilizate, un stoc de consumabile, o camera de asteptare sI o incapere de lucru spatioasa sunt conditii minime de functionare in bune conditii a unui studio de tatuaj. "In general, cand intri intr-un astfel de salon ar trebui sa te "loveasca" clasicul "miros de spital". Acesta este primul semn ca acolo curatenia este pastrata si ca se dezinfecteaza suprafetele (gresie, faianta, masa de lucru etc.)", spune Constantin Gradinaru.





Ritm de lucru fluctuant



Ritmul de lucru in studiourile de tatuaj este fluctuant. In general, cele mai multe tatuaje se realizeaza in timpul verii, pentru ca sezonul estival reprezinta cel mai bun prilej de expunere a unui tatuaj. "Este greu de vehiculat o medie a numarului de tatuaje realizate zilnic sau lunar. Cele mai multe cereri vin in timpul verii, desi anotimpurile ideale pentru realizarea unui tatuaj sunt iarna si primavara, daca avem in vedere faptul ca dupa realizare, tatuajul nu trebuie expus la soare timp de o luna", spune Debelka Attila, de la Sfinx Tattoo.



"Fluxul de clienti nu este constant, pot spune, totusi, ca luna august este una exploziva, in care nu am timp sa respir. In restul anului, lucrez cateva luni in Germania, unde imi realizez principalele venituri", spune Daniel Popartan. "Primim toate categoriile de clienti, marea majoritate tineri. Cu toate acestea, in ultimul timp, media de varsta a inceput sa creasca pana la 30-40 de ani", declara Marcel Ban de la Jakuza's. "Cel mai tanar client a fost o domnisoara in varsta de 8 ani, care a venit cu mama ei pentru un piercing in buric. La cealalta extrema de varsta se situeaza tot o reprezentata a sexului feminin din Germania, dar de aceasta data varsta a fost de 54 ani", spune Constantin Gradinaru de la Human Design.





Campanie de promovare



Cea mai buna reclama pentru un studio de tatuaj sunt lucrarile artistului. Pe langa dificultatile de natura administrativa, legate de obtinerea unei autorizatii de functionare, saloanele de tatuaj din Romania se confrunta cu probleme legate de lipsa de informatie in domeniu. In aprilie 2004, a avut loc la Targu Mures primul Festival de Tatuaje din Romania, organizat de Asociatia Tatuatorilor Profesionisti din Romania. In asociatie sunt inscrise 15 saloane de tatuaj, insa numarul acestora la nivel national este mult mai mare. "Rolul unei asociatii de acest fel este, in primul rand, unul de promovare si de constientizare la nivelul eventualilor clienti. Pe de alta parte, se creeaza un mediu de dezbatere intre tatuatori, care ajung sa se cunoasca si sa-si imbogateasca experienta in urma schimbului de idei. Cu toate acestea, foarte putina lume a aflat de festivalul de anul trecut, deoarece nu a fost sficient promovat", este de parere Debelka Attila, de la Sfinx Tattoo.



"Nu am participat la festivalurile de afara pentru ca o implica costuri enorme. Am participat insa la Festivalul de la Targu-Mures organizat in acest an. Un festival care a avut parte de o organizare buna si, totodata, a fost un prilej de a vedea si de a cunoaste alti artisti din domeniu. De asemenea, firma noastra detine statutul de Membru Fondator al Asociatiei Tatuatorilor Profesionisti din Romania", spune Constantin Gradinaru.



O alta modalitate de promovare a saloanelor de tatuaj ar fi existenta unei reviste care sa contina informatie de profil. "Cred ca ar fi cel mai bun lucru care ni s-ar putea intampla noua, celor care facem tatuaje. In primul rand, consider ca finalitatea ar fi una educativa, de cizelare a gusturilor clientilor. Foarte multi intra intr-un salon de tatuaj fara sa stie ce tip de tatuaj vor, iar intrebarea cea mai frecventa este "Ce se poarta?". Tatuajele nu sunt ceva care "este in trend" acum si nu va mai fi peste cativa ani. Este adevarat ca exista curente si tendinte, insa un tatuaj trebuie sa te reprezinte intr-o oarecare masura, sa spuna ceva despre tine", spune Marcel Ban de la Jakuza's.



"Intentionez sa mai deschid un studio in centrul Sibiului si sa obtin autorizatiile necesare pentru instruirea altor persoane in meseria de tatuator. De asemena, intentionez se initiez o campanie de prezentare in detaliu a ceea ce inseamna tatuaj si bodypiercing. Campania se va adresa atat potentialilor clienti cat si minorilor care trebuie sa constientizeze riscurile la care s-ar expune in eventualitatea in care ar opta pentru un tatuaj sau piercing. Pentru realizarea acestui proiect colaborez cu doi medici sibieni si cu doi prieteni tatuatori din Franta , respectiv Germania", spune Ovidiu Popartan.





De la Michelangelo la tatuajul contemporan



Modelele care se cer frecvent in saloanele de tatuaj sunt cele tribale. "Fetele prefera, in general, modelele tribale simetrice, dar nu se dau in spate si de la alte modele, cum ar fi fluturasii, delfinii, trandafirii etc. Baietii sunt ceva mai selectivi. Pe langa modele tribale, mai aleg si modele ce reprezinta animale, in general animale care simbolizeaza puterea, lei, tigrii sau rotweiller, pit-bull, dobermani etc. Sigur mai sunt si alte modele care intra in preferintele ambelor parti, si aici ma refer la literele chinezesti, semne zodiacale sau alte elemente ce tin de simbolistica.



"Sursele mele de inspiratie sunt foarte variate, pentru coloristica - pictura clasica, in primul rand, imi plac Rafael si Michelangelo si ma inspir foarte mult ca tehnica si mod de abordare al lucrarilor de la alti tatuatori. Ideile imi vin tot timpul!", spune Ovidiu Popartan.



Studiorile pun la dispozitia clientilor atat cataloage proprii din care isi pot alege orice model, gama oferita fiind de cateva zeci de mii de modele, in cazul saloanelor mari. De asemenea, clientii pot veni cu modelele lor, iar pentru cei mai nehotarati se poate desena la fata locului un model la indicatiile clientului. transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO