ZF Transilvania

Farmecul unui director care de 36 de ani se ocupa de produse cosmetice in Romania

01.06.2004, 00:00 93



Cand Liviu Turdean a preluat conducerea companiei Farmec, intreprinderea avea 120 de salariati si concura pe piata cu 20 de produse cosmetice. In prezent Farmec a devenit un holding cu peste 1.000 de salariati, realizand peste 70 % din productia romaneasca de cosmetice, prin cele 200 de marci inregistrate pe piata. Liviu Turdean ocupa functia de director general Farmec de peste 36 de ani. "Am considerat intreprinderea in care lucrez ca pe a doua familie si am incercat ca salariatii sa simta acest lucru", spune el.





Adaptarea unei companii de stat la cerintele pietei capitaliste



Una din deciziile cele mai importante pe care Liviu Turdean le-a luat in cariera sa a fost privatizarea companiei Farmec, in 1995. "In acea perioada, toata lumea era dezorientata in ceea ce privea si insemna privatizarea unei companii de stat", spune directorul general. Dupa parerea lui, prejudecatile si temerile functionau inca la acea vreme, dar a inteles ca privatizarea era o etapa esentiala pentru evolutia pozitiva a companiei Farmec in contextul romanesc sI nu numai. Plecand de la un capital propriu de aproximativ 4.505.000 de dolari, dupa opt ani de privatizare, Farmec a obtinut in 2003 o cifra de afaceri de peste 12.500.000 de dolari, ceea ce reprezinta o crestere cu 14% fata de 2002.



Dupa privatizare, preocuparea directorului general au constituit-o investitiile in tehnologie moderna. Cea mai importanta investitie facuta de companie, de 3 milioane de dolari, reprezinta noua sectie Farmec pentru industrializarea deodorantelor ecologice, fiind a doua investitie de acest gen din Europa Centrala si de Est. "De fapt, media anuala a investitiilor depaseste 1.200.000 de dolari", explica Liviu Turdean.



Pentru a evita adaosurile mari la produsele Farmec, mai ales in zona de sud a tarii, Liviu Turdean a reorganizat reteaua de distributie. Pentru a face fata concurentei puternice, directorul general a eliminat distribuitori mici, dezvoltand relatia cu firmele mari de distributie sI a reorganizat departamentele companiei, transferand foarte multi salariati in activitatea de marketing si distributie. Daca pana in 1989, in sectorul de desfacere lucrau 5 % din angajati, in prezent, procentul a crescut la peste 30 %.



Liviu Turdean este de parere ca in cazul unor probleme importante, directorul general trebuie sa se consulte sI cu alte persoane din conducere. "In unele cazuri am cerut ajutorul persoanelor din executie. De multe ori am reusit sa clarific probleme importante de productie sau de marketing, apeland la muncitori, agenti comerciali sau vanzatori", afirma Liviu Turdean. Directorul general a imaginat structura companiei ca cea a unui copac. "Legaturile dintre sectoarele companiei reprezinta o simbioza in care fiecare element este dependent de un altul, iar toate luate impreuna formeaza un tot unitar", explica Liviu Turdean.





Anual, Farmec realizeaza peste 50 de produse noi



"Tot in sarcinile directorului intra sI cunoasterea pietii si a concurentei, iar in sectorul cosmeticelor si a chimico-casnicelor se inregistreaza cea mai mare concurenta. Dovada acestui fapt sunt reclamele acestor produse, care, in raport de 80 % se adreseaza aceluiasI public", considera directorul Farmec. De aceea, o alta preocupare majora a directorului general a constituit-o domeniul cercetarii. "Am acordat o mare atentie cercetarii, precum si colaborarii cu oameni de stiinta si institute renumite de cercetare. In primul an cand am preluat conducerea acestei fabrici, am avut o intalnire cu profesor doctorul Ana Aslan, in privinta industrializarii brevetelor pe care domnia sa le avea pentru marcile Gerovital H3, iar astfel de intalniri au continuat in fiecare an, pentru dezvoltarea si extinderea acestor produse. Ele au devenit cele mai bine vandute marci ale companiei in exterior", declara Liviu Turdean. O alta colaborare importanta a fost aceea a inginerului minier Timbus Ioan, cu ajutorul caruia Farmec a realizat gama Aslavital, pe baza de argila speciala din Muntii Apuseni.



"Am incercat sa leg departamentul de cercetare al companiei cu sectorul de marketing, pentru ca cel din urma vine sa dea activitatii de cercetare un aspect concret, legat de studiile de piata si cerintele acesteia. Pe baza studiilor de marketing si a cercetarii aplicative, anual se innoiesc circa 20 % din produsele noastre", afirma directorul general Farmec. Departamentele de cercetare si de marketing trebuie sa aiba ca prioritate produsele originale romanesti, bazate pe extracte vegetale si naturale. In urma acestor principii, Farmec a ajuns sa lanseze anual pe piata 50 de produse noi. "Rezultatul dezvoltarii continue a celor doua departamente amintite sunt marcile de renume international ca Gerovital H3, prof.dr. Ana Aslan sau de importanta nationala cum ar fi Aslavital, Ecovital, Farmec, Athos, Farmec 16, Obsesie. De fapt, in preocuparea unui director, numele fabricii si marcile produselor trebuie sa aiba o mare prioritate", considera Liviu Turdean.





O companie pentru angajati



O zi obisnuita de munca a directorului Farmec inseamna cel putin zece ore petrecute in companie. Liviu Turdean isI incepe ziua de lucru la ora 7 dimineata sI pleaca din fabrica seara taziu. O parte importanta a timpului sau o acorda anagajatilor, atat celor din Cluj-Napoca, cat sI celor de la reprezentantele din tara. Deplasarile consecvente pe teren reprezinta o parte preferata a responsabiltatilor pe care le implica functia sa. "De cand am preluat functia de director general, am avut un obiectiv esential: imbunatatirea conditiilor pentru angajatI", afirma Liviu Turdean. O prima etapa in aceasta directie a fost crearea unui spatiu social preuzinal: locuinte pentru salariati, cabinete medicale, magazine proprii de desfacere de diferite specialitati, cabinete cosmetice pentru prestari de servicii sau cu caracter de cercetare, cantina si restaurant pentru salariati. "Amenajarea de parcuri si baze sportive, a fost o alta realizare importanta in cariera mea, pentru ca aceste investitii au consolidat legatura dintre angajatI si companie. Faptul ca aproape 50% din salariati au rude care lucreaza in Farmec este o dovada ca politica aceasta orientata spre angajati a functionat pozitiv", spune directorul Farmec.





Director general Farmec la 32 de ani



Liviu Turdean s-a nascut in comuna Grebenisul de Campie, din judetul Mures. Dupa ce a absolvit liceul din Blaj, in 1954, Liviu Turdean a urmat cursurile Academiei de Studii Economice din Bucuresti, obtinand certificatul de ,,Diplomat in studii economice". "Imediat dupa terminarea facultatii, pastrand traditia din familie, m-am angajat profesor la o scoala generala de comert din Oradea. In 1959 m-am transferat la Cluj, la Uniunea Generala a Cooperativei de consum, unde am lucrat ca economist si sef serviciu la alimentatie publica, pana in 1965", spune Liviu Turdean. Urmatorii trei ani, Liviu Turdean a lucrat ca director la o baza regionala agricola de aprovizionare, fiind cel mai tanar angajat in aceasta functie. In urma rezultatelor obtinute cu baza regionala, Liviu Turdean a devenit unul dintre candidatii seriosi la functia de director general al inteprinderii Flacara, atunci cand vechiul director s-a pensionat. Dupa analiza tuturor candidatilor, Liviu Turdean a fost numit director general, la 32 de ani. "In mai 1968, am fost numit director principal la intreprinderea de produse alimentare si cosmetice Flacara Cluj, cunoscuta astazi ca Farmec, unde lucrez si in prezent ca director general" explica Liviu Turdean.  transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO