ZF Transilvania

Insignele se lupta sa supravietuiasca pe o piata a produselor publicitare tot mai sofisticate

01.11.2004, 00:00 321



Produsele folosite in campania de promovarea a marcii s-au diversificat extrem de mult in ultimii ani. Sansele de supravietuire ale insignei intr-un mediu publicitar dominat de signalectica, gravuri 3D asistate de calculator, prolight-uri, totemuri sau serigrafie policroma par destul de reduse. Cu toate acestea, atat firmele de productie publicitara din Transilvania, cat si firmele specializate pe productia de obiecte din metal aloca resurse importante pentru productia insignelor de rever.



Insigna nu mai reprezinta azi doar tricolorul sau sigla de partid, ci e un obiect promotional utilizat in sustinerea marcii sau intrebuintat pentru recunoasterea muncii depuse de angajati. Cluburile sportive, institutiile publice, bancile si societatile de asigurare, companiile multinationale sau organizatiile neguvernamentale, toate apeleaza la producatorii de insigne pentru a-si promova sau pentru a-si sustine organizatia. Insignele executate din metale nobile alcatuiesc o categorie aparte, a produselor de lux si clientii cei mai pretentiosi opteaza de regula pentru insignele de aur realizate prin gravare, firmele punand mare pret pe mentinerea culorilor si detaliilor originale ale identitatii lor de marca.





Marketing made in China



Cand a patruns pe piata regionala, firma oradeana Optional Services nu intentiona sa ofere materiale promotionale, consultanta in domeniul afacerilor asigura, in 1996, toate perspectivele necesare unei afaceri de succes. Colaborarile cu firmele din strainatate care intentionau sa intre pe piata romaneasca au insemnat si primele contacte cu intentia clientilor externi de a-si promova business-urile cat mai eficient. "Cateva dintre firmele cu care colaboram m-au intrebat daca pot sa le ofer si produse de marketing, in special insigne de rever, brelocuri, port chei metalice, chiar si monede sau medalii comemorative. Asa au inceput comenzile, iar apoi ne-am dezvoltat pe aceasta ramura", spune Mircea Covaciu, director general Optional Services. Insignele se produc in China, de catre un partener de afaceri al firmei oradene. "In general romanii sunt foarte sceptici la tot ce poarta inscriptia "made in China", dar aceste produse au fost inventate acolo si sunt extrem de profesionisti in continuare in fabricarea lor. Piata romaneasca se dezvolta, iar acest tip de obiecte promotionale au un farmec aparte. Insignele de rever sunt percepute ca mici bijuterii, si nu se invechesc niciodata. Ele sunt nemuritoare" considera Mircea Covaciu.





Insigna nu moare niciodata



Pentru clujenii de la Pretex, productia si comercializarea insignelor totalizeaza anual in jur de 10% din vanzarile unei firme cu un profit net de 60.000 de euro. Compania a inceput sa produca insigne din anul 2000, iar directorul firmei este de parere ca pe piata regionala acest tip de obiecte promotionale au cunoscut o crestere neasteptata. "Acum cativa ani, lumea incerca tot felul de materiale promotionale, iar dintre acestea au inceput sa se selecteze si sa dispara cele care nu dadeau rezultatele scontate. Insignele au o pondere din ce in ce mai mare in lista de preferinta a clientilor nostri", afirma Victor Tarasescu, director Pretext. El vorbeste despre mai multe categorii de insigne. "Insemnele nationale, stema, drapelul, insemnele internationale, militare sau politice precum si siglele de partid alcatuiesc categoria de produse "evergreen". Reclama si promovarea propriului brand constituie unul dintre cele mai noi domenii in care se solicta insigne", explica Tarasescu.





Se poarta aurul la rever



Cel mai profitabil tip de productie pentru Pretext se refera la insignele de lux, comandate de regula pentru personalul unei firme. "La aniversare, bancile solicita insigne de aur si argint pentru angajati. Aceste produse destul de scumpe, peste 20 de euro bucata, sunt solicitate in general de brand-urile puternice, dar si de firmele care organizeaza un eveniment si au invitati de marca la care nu le pot acorda insigne de un euro", spune Tarasescu.



In momentul de fata aproximativ 95% dintre clientii firmei Optional Services sunt persoane fizice. "Toti clientii mei au cerut in primul rand calitate pentru produsele oferite. Cele mai speciale cereri au vizat producerea medaliilor si a monezilor comemorative, iar destinatarii au fost in mare parte institutii de stat. Preturile variaza in functie de complexitatea si de cantitatea comandata. Pentru cantitati foarte mici, pretul este destul de ridicat (poate ajunge si la 20 sau 30 de euro bucata, pentru cantitati mai mici de 50 de bucati.). Am avut cereri si pentru statuete din metal de 45-50 cm. inaltime (o singura bucata) care pot ajunge si la 800-900 Euro", povesteste Covaciu.



In prezent firma oradeana Optional Services a gasit o piata de desfacere in Austria si Italia, iar pe viitor isi propune sa dinamizeze oferta printr-o gama noua de foto sculpturi. "Lucrez foarte bine cu agentiile de publicitate, iar ele imi prezinta solicitarile clientilor lor. Insignele de rever sunt in continuare cele mai cerute produse", declara Mircea Covaciu. Optional Services lucreaza in proportie de 70% cu agentii de publicitate, majoritatea din Bucuresti, iar clientii finali detin aproximativ 30% din contractele incheiate de firma.





Cine mai poarta azi insigne



Insignele se preteaza pentru orice domeniu, iar realizarea lor trece in fata altor obiecte promotionale datorita faptului ca sunt vizibile si pot fi folosite o perioada de timp mai indelungata. O parte dintre firme le folosesc in circuitul intern, iar comenzile in acest caz corespund numarului de angajati ai societatii. Exista si companii care comanda mii de bucati, mai ales pentru campaniile de fidelizare a marcii. "Pentru sarbatorirea a 175 de ani de presa romaneasca am primit o comanda de 2.000 de insigne argintate cu efect antic. Asemenea evenimente sunt intotdeauna insotite de obiecte promotionale mai speciale", explica Mircea Covaciu. De aceeasi parere este si managerul de comunicare al firmei Sinterom, care spune ca la toate momentele aniversare ale grupului din care face parte si firma clujeana, participantilor le-au fost oferite insigne aurite sau din argint cu insemnele grupului. "Insignele grupului SCR sunt purtate de cei din managementul fiecarei societati, iar la aniversari toti angajatii primesc astfel de obiecte pentru a marca evenimentul", declara Gabriela Trifa,



Insitutiile bancare sunt printre cei mai fideli clienti ai producatorilor de insigne. La sediile clujene ale bancilor, angajatii poarta de regula insigne cu sigla institutiei. "Folosim insignele in interiorul bancii. Fiecare angajat le poarta din prima zi in care intra in colectivul nostru. E o practica extrem de frecventa si in cadrul marilor companii din Occident, insigna simbolizand mandria angajatului care face parte dintr-o firma puternica. In colectivul nostru ea reprezinta amprenta apartenentei angajatului la organizatie", a spus Mihaela Lucia Brustur, director financiar, BRD Grup Cluj. Si alte banci opteaza pentru aceasta metoda de motivare a angajatilor: Banca Transilvania, Alpha Banc sau Libra Bank sunt alti clientii importanti ai producatorilor de insigne.



In domeniul auto, reprezentantii Compexit Trading spun ca au folosit insignele, dar nu pentru uz intren. "La cateva evenimente speciale am comandat astfel de produse pentru oaspetii nostri, dar nu ne-am gandit deocamdata sa le realizam pentru a fi purtate de angajati", spune Dragos Barlea, director executiv Compexit Trading. Insignele merg la pas cu evenimentele si sunt o forma de reclama pe termen lung. Pentru cele de lux, capacitatile de productie sunt relativ scazute (maxim 50 de bucati pe zi), dar pentru cele obisnuite se pot realiza si cateva mii de bucati in fiecare zi. "Ele implica manopera si sunt obiecte mai migaloase decat alte promotionale", spune Victor Tarasescu.





Masinaria de produs insigne a fost inventata in Statele Unite in 1832, cand productia in serie s-a mecanizat, iar la un singur aparat, unde operau doi angajati, se puteau scoate cateva mii de insigne pe zi. Metoda ieftina si foarte eficienta de popularizare a ideilor politice, insignele au devenit rapid una dintre cele mai larg intrebuintate tehnici de propaganda politica. Dupa ce insignele au fost populare in perioada sovietica si au devenit extrem de importante elemente in reconstituirea istoriei recente, "intrecerea socialista" si recompensele ei a fost inlocuita de zona comerciala.



Fie ca este considerata sau nu o moda in designul industrial "butonii promotionali" s-au numarat printre primele mijloace de popularizare a produselor corporatiilor si a firmelor din lumea capitalista. Decoratiunile personalizate sunt astazi un mijloc prin care o organizatie sau o institutie publica isi afirma personalitatea in fata clientilor. Materialul, forma, culorile intrebuintate si tipurile de imagini utilizate constituie o sursa certa de identitate pentru o companie sau pentru angajatii unei institutii. Elementele alegorice prezente in interiorul unei insigne, modul de a purta insigna si chiar momentul zile cand aceasta este purtata, toate ajuta la formarea unei identitati de firma. Iar in cazul unor companii insigna a devenit chiar un accesoriu obligatoriu, care tine de identitatea corporativa. Rolul insignelor este marcarea apartenentei si asocierea cu o imagine usor de recunoscut, de altfel cele doua utilizari principale ale insignelor fiind tocmai acestea: identitatea corporativa si recognoscibilitatea angajatilor.



De la insignele care stateau pe pieptul sherifilor din Vestul Salbatic pana la mijloacele moderne de prezentare de sine in sport sau arta, colectionarea insignelor a devenit un hobby destul de scump. Embleme metalice, insigne istorice, cu tenta sentimentala sau insigne cu personalitati celebre ori numai semne simple puse pe rever, toate fac parte din modul nostru de a ne raporta la semenii nostri si de a ne afirma identitatea.





Cum se fac insemnele



Fabricarea insignelor de rever este un proces destul de complicat. Cea mai veche metoda de producere a insignelor prin stantare poarta denumirea de Hard Enamel (email solid). Culorile sunt aplicate manual, folosind un email de tip pudra. Dupa aplicarea fiecarei culori, insignele sunt arse in cuptor la temperatura de 1.000 de grade. Aceasta procedura se repeta pentru fiecare culoare in parte pentru a nu le amesteca. Ulterior fiecare insigna este slefuita manual si i se aplica placarea dorita de client (aur sau argint cu slefuire oglinda, cupru sau metal negru slefuit). Metoda este originara din China si este folosita si pentru producerea de obiecte decorative si bijuterii. Este cea mai scumpa metoda de fabricare a insignelor.



Spre deosebire de insignele obtinute prin stantare, cele realizate prin fotogravura au la baza un alt procedeu: metalografie. Imaginea desenului insignei este transferata de pe un negativ fotografic pe suprafata placii de alama. Apoi, design-ul insignei, cu toate detaliile ei, sunt gravate cu ajutorul acidului. Cavitatile astfel rezultate vor fi umplute cu emailul respectiv folosind seringi de diferite dimensiuni, iar placarea se face la sfarsit.
transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO