ZF Transilvania

Intreprinzatorul Gheorghe Bogdan este primul bihorean care si-a cumparat avion

29.10.2004, 00:00 372



"Pilotatul unui avion nu e cu nimic mai riscant decat condusul unei masini, dovada ca in atatia ani de zbor n-am avut nici un incident, dar pe sosea m-au luat unii pe capota, cu scuter cu tot, de doua ori" Virgil Lupas, comandantul Aeroclubului Crisana. Pentru a obtine brevetul de zbor pe un avion ultrausor sunt necesare 40 de ore de zbor. Dupa 10 ore "elevul" zboara singur. Costul unei ore depaseste insa 100 euro, incluzand cheltuielile cu intretinerea aeronavei, carburantul si munca instructorului. "Daca ai invatat bine, acest aparat poate ateriza si pe latul unui teren de fotbal. Practic, legea iti permite sa cobori pe orice teren ales din aer fara sa ai nevoie de aeroport", zice comandantul Virgil Lupas.



Mitul inaccesibilitatii cerului a murit! Gheorghe Bogdan, la cei 50 de ani ai sai, dupa ce a obtinut succesul cu firma lui de constructii si investitiile in partia de ski de la Hidisel si-a dorit sa faca un pas mai departe in aventura existentei, si-a cumparat un avion personal. Oradeanul este primul bihorean care si-a cumparat avion privat si invata sa zboare. Avionul omului de afaceri oradean Gheorghe Bogdan a fost facut de o firma privata, Star Tech Bacau - condusa de un inginer care a lucrat la IAR si apoi, impreuna cu patru tineri lucreaza in domeniul pe care s-a specializat. Compania produce aproximativ 4 avioane pe an, in functie de comenzi, dar si pentru ca munca este extrem de dificila pentru ca totul se face manual. "Un avion se contruieste ca o casa, in occident se si vande ca un ?kit?, poti sa ti-l montezi singur", spune Gheorghe Bogdan.



Nu e mai scump ca o masina "tare" si nu pare mai complicat decat un scuter cu aripi. Cu toate astea, e puternic si ascultator. Senzatiile traite la mansa unui avion ultrausor sunt tari ca legea gravitatiei. "La primul zbor n-am vazut decat cerul, la al doilea distingeam manetele, iar la al treilea am pus mana pe ele si pilotam", povesteste barbatul aventura deprinderii zborului.





Atractia vazduhului



Este un om cu picioarele pe pamant, dar visul sau a fost sa sfideze vazduhul. "Sunt convins ca 90% din populatie viseaza sa zboare", sustine omul de afaceri Gheorghe Bogdan (foto), proprietarul primului avion privat din Bihor. La 50 de ani, cand alti barbati viseaza doar linistea pescuitului sau larma televizorului, patronul firmei Timex invata zborul. Barbatul spune ca a fost mirat de usurinta cu care poate fi pilotat un avion ultrausor. "Se conduce mai usor decat o masina, ai tot cerul in fata si nici un sant care sa te scuture", spune cu umor. Pentru inceput, orele de zbor se tin in zona Aeroclubului Crisana, "cuibul" avionului.





Ascultatorul



Avionul intreprinzatorului oradean are nevoie de mai putin de 100 de metri ca sa decoleze. "Pentru un om care invata sa zboare este avionul perfect. Elicea cu trei palete, motorul mai puternic si aripile amplasate sus il fac mai bland si mai sigur", spune Virgil Lupas, comandantul aeroclubului si instructorul viitorului pilot. Cu o viteza de croaziera de peste 200 kilometri la ora, avionul poate ajunge in mai putin de o ora la Cluj, in doua ore la Brasov si maxim trei ore la Bucuresti. "Pentru cineva care vrea sa fie la pranz in Capitala, iar seara acasa, langa familie, este alegerea ideala".





Cerul aproape



Vazduhul a incetat sa mai fie teritoriu interzis. "In Occident zborul de agrement e ceva obisnuit. La noi se uita lumea la piloti ca la ceva iesit din comun, desi un avion se piloteaza mai usor decat o masina. Dovada e faptul ca brevet de zbor poti avea de la 16 ani, dar permis de conducere doar de la 18", spune Virgil. Comandantul Aeroclubului Crisana este convins ca odata cu trecerea timpului vor aparea si in Oradea tot mai multi piloti "de placere" si tot mai multe avioane.



Odata ce a fost cucerit, vazduhul nu mai poate da inapoi. Va fi aglomeratie in cer!





"Micutul"



Cu o greutate sub 450 kilograme, avionul oradeanului Gheorghe Bogdan se inscrie in clasa "superusoare". Aparatul este ridicat de la sol de cei 100 de cai putere ai unui motor Rotax alimentat dintr-un rezervor de 75 litri situat in cele doua aripi cu o anvergura totala de 10 metri. Avionul poate zbura cu o viteza de croaziera de 210 kilometri pe ora si are un consum de circa 15 litri de benzina la 100 kilometri, ceea ce inseamna o autonomie de peste patru ore de zbor. Costul unui astfel de aparat, fabricat de o echipa de specialisti din Bacau, se ridica la 40.000 euro, dar pe piata occidentala poate urca usor la 70.000 euro.





De la zbor la TV



Infiintat in 1983, Aeroclubul Crisana, baza primului avion privat din Bihor, are doua sectii: planorism si parasutism. Comandantul Virgil Lupas spune, insa, ca numarul solicitantilor scade de la un an la altul. "Inainte trebuia sa inchiriem sali de cinematograf ca sa facem inscrieri. Aveam 150 de solicitanti, iar acum abia daca sunt 70-80. Dintre acestia multi se pierd pe drum: in examene intra 17-18 iar aprobare de zbor obtin 12-13", spune Lupas. Comandantul aeroclubului pune scaderea motivatiei pentru zbor sau parasutism pe seama calculatorului, televiziunii si a altor posibilitati de distractie. "Visul oricarui pusti este sa vina la aeroclub, sa semneze o hartie, sa-l urci iei in avion si sa-i zici: ?Uite parasuta, sari!?. Or, nu se poate asa, sunt niste lucruri de invatat inainte, ai de depus putina munca daca vrei sa faci aviatie". transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO