ZF Transilvania

La Cluj E-shopurile au devenit o alternativa pentru comertul traditional

02.06.2004, 00:00 103



Orice site destinat comertului electronic cuprinde informatii referitoare la furnizorul produsului, la pretul de vanzare (unul dintre avantajele comertului electronic se refera la usurita de a compara ofertele), la relatia cu clientul prin diferite metode: e-mail, FAQ, baze de date, forumuri si la aportul tehnic al furnizorului pentru rezolvarea eventualelor probleme.



Piata comertului online romanesc inregistreaza vanzari importante la produsele de tehnica de calcul (PC-uri, componente de calculator sau imprimante), la electronice si electrocasnice. Firmele clujene din domeniu s-au adaptat cerintelor unei piete virtuale in plina ascensiune si au alaturat variantei traditionale a vanzarii directe, e-shop-uri in care oferta de produse se caracterizeaza in primul rand prin accesibilitate. Ponderea acestui tip de activitate in cifra de afaceri a firmelor din Cluj depinde de volumul vanzarilor, de importanta acordata shop-ului virtual, de modalitatile de prezentare si de disponibilitatea clientului fata de tranzactiile electronice.





Mii de vizitatori pentru un e-shop



Site-ul companiei Vitacom Electronics exista din decembrie 2000 si a fost vizitat de 100.000 de potentiali cumparatori. Posibilitatea comenzilor online exista de la inaugurarea site-ului pe baza unui sistem cu plata ramburs. "In acest domeniu piata evolueaza in ritm destul de accelerat, diferentele fiind sesizabile de la un an la altul. Problema cu magazinele virtuale clasice, care implica plata prin card, o reprezinta suspiciunea cumparatorului roman vizavi de acest mod de a efectua o tranzactie. Este nevoie de putina educatie in randul consumatorilor pentru a putea intelege adevaratul scop al unui card electronic", spune Maria Capusan, reprezentant Vitacom Electronics.



E-shop-ul detine 5% si din cifra de afaceri a Top Computers & Software, majoritatea clientilor provenind din judetele Cluj, Alba, Bistrita, Salaj sau din Valea Jiului. In 3 ani de existenta magazinul a contabilizat 150.000 vizitatori reali. Valoarea minima a unei comnezi realizate prin intermediul magazinului virtual este de 3.000.000 de lei. "Cele mai solicitate prosuse sunt cele cu valoare mare si volum/greutate mici. Modalitatea de livrare, prin curierat rapid, si costurile pe kilogram ar mari pretul produsului, situatie ce ar anula avantajul pretului mic in raport cu concurenta din orasele clientilor de pe internet. Am vandut foarte bine prin e-shop procesoare, memorii si placi video", declara Nicolae Josan, director Top Computers & Software.





Aspecte ale comertului online clujean



Top Computers & Software comercializeaza sisteme PC complete si componente pentru calculatoare prin intermediul magazinului virtual realizat in 2001. "A fost destul de complicat sa initiem o astfel de activitate datorita contextului economic care presupunea o serie de taxe si de autorizatii care implica un efort sustinut", este de parere Nicolae Josan.



Orice produs aflat in baza de date a Vitacom Electronics se vinde si prin Internet. Preturile de pe site sunt exprimate in lei si nu includ cheltuieli de expediere fiind valabile numai pentru sediul central din Cluj-Napoca. "Oferta disponibila pe web nu se constituie intr-un e-shop in adevaratul inteles al cuvantului. Comertul electronic in Romania este destul de timid. Pentru compania noastra doar 0,003% din cifra de afaceri este detinuta de segmentul comertului electronic", spune Maria Capusan.



Segmentul de piata vizat de Top Computers & Software este alcatuit din firme mici si medii, dar si de categoria end-userilor. "Magazinele virtuale sunt printre cele mai complexe tipuri de aplicatii web. Ele scad pretul de desfacere al unui produs prin eliminarea punctelor de vanzare, printr-o mai buna gestionare a stocurilor pe o piata extinsa geografic. Pe langa rapiditatea procesului de achizitionare al unui produs disponibil in e-shop, cumparatorul are posibilitatea de a vedea caracteristicile tehnice ale produselor, existand si optiunea de a accesa trimiterile directe la firmele producatoare pentru amanunte tehnice", spune Nicolae Josan.



Unul dintre principalele servicii pe care Top Computers & Software il pune la dipozitia clientilor consta in crearea magazinelor virtuale cu design si functionalitati similare cu ale magazinului propriu, precum si posibilitatea de hosting. Intretinerea si gazduirea magazinului pentru un numar de 50 produse este de 99$ lunar.



Vanzarile derulate de Vitacom Electronics prin intermediul Internetului se adreseaza consumatorilor finali, in mare masura persoane juridice. Targetul general al firmei clujene este alcatuit din consumatori finali, consumatori industriali si revanzatori. "Oferim servicii care confera valoare adaugata produselor din acest domeniu: sisteme performante de comanda (Internet, CD etc), livrare rapida, serviciul call-center care sta la dipozitia clientilor 24 de ore din 24, servicii specializate de consiliere pentru gasirea solutiei optime", declara Maria Capusan.





Dezvoltare dinamica prin parteneriate



Grupul Telezimex dispunea de un magazin virtual din 2001, insa capacitatea acestuia nu permitea prezentarea unei oferte de produse prea numeroasa. La jumatatea lunii mai, compania a inaugurat un nou shop pe site, care permite accesul clientilor la peste 4 milioane de produse aflate in portofoliul ASWO, partenerul german al firmei clujene. Sistemul pus la dispozitia clientilor Telezimex cuprinde imagini ale produselor, descrieri si preturi. "La electronice conteaza parametrii, dar la electrice conteaza imaginea si schema interna a produsului, date pe care le oferim clientilor prin intermediul shop-ului", spune Oana Reck, director executiv Telezimex. Exista optiunea de a vizualiza pretul abordat de un alt client, precum si afisarea valorii totale a cumparaturilor.



ASWO Germania este o companie orientata pe domeniul IT, avand cate un partener de franciza in fiecare tara. "Ei optimizeaza un serviciu care ulterior e disponibil tuturor partenerilor. Pe viitor vom dispune de cataloage, de statistici referitoare la marja de vanzare pentru anumite produse si de un sistem capabil sa calculeze vanzarile in mod automat", declara Oana Reck.



Firma clujeana abordeaza comertul electronic de tip B2B (business to business), in care peste 1000 de clienti implicati in tranzactii detin conturi de firma si adopta sistemul ordinelor de plata pentru incheierea tranzactiilor. "Politica ASWO Germania este de a lucra doar cu persoane juridice. Firma germana are shop-uri active in 13 tari, doar in Germania shop-ul numarand peste 27.000 de clienti", afirma Oana Reck.



Comanda virtuala ajunge in Germania, moment in care firma clujeana primeste o copie a solicitarii clientului. Daca produsul exista pe stoc in Romania, este livrat in 24 de ore. Daca nu, se aduce de pe stocul din Germania, printr-o colaborare cu firma Sini, partenerul ASWO in Ungaria. Regimul de aprovizionare s-a modificat de la o saptamana, la doua transporturi saptamanal. "Se lucreaza mai usor. In sistemul nostru intern nu incapeau toate datele de care dispunem in prezent. O sa folosim in continuare sI sistemul propriu pentru modelele produse pe care nu le avem de la partenerii germani, celelate fiind deja integrate pe shop-ul ASWO. La ceilalti parteneri am vazut cresteri de 15% si relaxarea call-centerului. Acesta e trendul in statele din nordul Europei. Partenerul din Norvegia are 5 oameni care lucreaza in magazin pentru ca 75% din comenzi vin pe internet. Din shop-ul propriu vindem intre 5-8% din totalul produselor", spune Oana Reck.



Vitacom Electronics a realizat in 2003 o cifra de afaceri de 4,1 milioane de euro, cu un colectiv de 90 de angajati. Grupul infiintat in 1991 realizeaza un flux comercial integrat, care are la baza importul de componente electronice, piese si accesorii electronice si electrocasnice si distribuirea acestora in teritoriu prin propria retea comerciala consolidata. Compania clujeana detine in prezent 5 puncte de lucru in Bucuresti, Timisoara, IasI sI , sediul central al firmei fiind la Cluj Napoca. Vitacom Electronics este distribuitor oficial STMicroelectronics (producator de semiconductoare), Samawha (producator de componente pasive) si GP Batteries (producator de baterii si acumulatori pentru diverse aplicatii). Din 2001 grupul devine importator exclusiv al produselor Konig Electronic.



Grupul Telezimex include mai multe firme cu obiecte de activitate diferite: Telezimex, axat pe comert en-gros cu produse electronice, media&energy, unelte hobby, aparatura de masura si unelte profesionale, Dr. Video destinat vanzarii cu amanuntul pentru aceeasi gama de produse, alaturi de firme de consultanta si de productie. Dupa un proces de restructurare care a dus la scaderea la jumatate a personalului, Telezimex a ajuns in 2003 la o cifra de afaceri de 3.450.000 de euro.



Top Computers & Software este o firma din Cluj-Napoca ce are ca principal domeniu de activitate crearea de aplicatii WEB integrate cu cele mai noi tehnologii din acest domeniu, software personalizat, configurare si administrare retele si servere Linux. Compania are 3 angajati si o serie de colaboratori pe partea de proiecte soft. transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO