ZF Transilvania

La Cluj s-a intalnit rigoarea cehilor, pasiunea spaniolilor si profesionalismul ardelenilor

07.10.2004, 00:00 146



Masinile, indiferent de marca, pret, clasa sau culoare au intotdeauna un target extrem de bine definit, iar piata auto in Romania creste cu peste 20% in fiecare an. Tocmai de aceea povestile de succes in acest tip de afacere sunt cel mai usor de imaginat. Pare relativ simplu, in astfel de conditii pozitive, sa construiesti o afacere de milioane de euro, mai ales cand te-ai "inarmat" cu loialitate, echilibru si competenta.



La Cluj-Napoca, se afla unul dintre cei mai activi dealeri din domeniul auto, la nivel national, cu o cifra de afaceri de peste 5 milioane de euro in 2003. Anul acesta, Compexit Group a investit peste trei milioane de euro in constructia unui nou complex Skoda-Seat, una dintre cele mai serioase carti de vizita ale grupului clujean. De la cele doua boxe service inchiriate initial la un atelier auto, dintr-un cartier marginas al orasului, unde si-au inceput activitatea in 1992 si pana la complexul de milioane de euro a fost parcurs un drum de mii de kilometri.





Primii pasi



Primul contact pe care cei patru fondatori ai Compexit Trading l-au avut cu comertul auto s-a realizat in 1993, cand au fost dealeri locali ai unui importator din Bucuresti. Sub marca Compexit s-au vandut atunci 286 de autoturisme Skoda in doar sase luni. "Asociatii mei de azi, fratii Nicoara, Marius si Titus si Dan Palagheanu erau foarte activi in domeniul sportului cu motor, participand la organizarea de competitii auto. Pasiunea lor a reprezentat unul dintre elementele de baza ale business-ului. In cazul meu, nu s-a aplicat aceasi teorie", marturiseste Razvan Rotta, director general Compexit Group. El spune ca nu este nici pe departe un pasionat al automobilelor, ci un utilizator caruia ii place confortul si siguranta. "In actualul colectiv al grupului, exista oameni care se pricep, care transforma domeniul auto in pasiune si care dobandesc prin scolarizare toate cunostintele necesare pentru a-si sustine tehnic pasiunea", este de parere Razvan Rotta.



Aparitia firmei a coincis cu patrunderea pe soselele clujene a primelor masini Skoda Forman si Skoda Favorit. Fata de ceea ce au stiut pana atunci clujenii despre Skoda, identificata cu modelele MB 1000, sau cu 120L, schimbarea a fost destul de consistenta. Pe vremea aceea masinile nu aveau facilitatile de astazi, iar airbag-ul, geamurile electrice, ABS-ul sau inchiderea centralizata erau notiuni prea putin familiare pentru romani. O parte dintre aceste dotari au inceput sa apara la noi abia la masinile din 1996. In acel an, Compexit Trading a devenit importator unic al marcii Skoda, poveste care s-a derulat doi ani, pana la intrarea pe piata romaneasca a Grupului Porsche.



"Fabrica de automobile Skoda ne cunostea activitatea si ne-a ales pentru a importa masinile produse de ei. Ne-am format o retea de dealeri in Oradea, Miercurea Ciuc, Brasov, Bucuresti, Timisoara, Piatra Neamt, Galati si Constanta", afirma directorul general al Compexit Group.





Un stand urat cu multe masini vandute



In 1997 a aparut pe piata romaneasca Skoda Octavia. "Primul transport a numarat 13 masini care au fost aduse cu trenul pana la Cluj-Napoca. Descarcarea autoturismelor era intotdeauna prilej de sarbatoare in firma. Toti cei care aveau permis de conducere porneau spre locul de depozitare din Cluj", spune Rotta, care isi aminteste ca la unul dintre primele transporturi a avut zece masini cu geamurile sparte. Cel mai inedit moment din viata firmei s-a intamplat la primul salon auto la care au participat. "Am obtinut "ravnitul" titlu de cel mai urat stand, insa am vandut foarte multe masini", spune Razvan Rotta. Directorul executiv al Compexit Trading, Dragos Barlea este de parere ca poveste grupului a imbinat o conjunctura favorabila, intalnirea asocialtiilor cu calitati complementare, si capacitatea lor de a se adapta la evolutiile pietei, care in ultimii ani tinde spre profesionalizarea business-ului.



Investitia de trei milioane de euro in constructia unui nou complex auto, opera lui Dan Palagheanu, a insemnat alaturarea a doua marci, reprezentate de doua firme ale aceluiasi grup, doua marci extrem de diferite. "Fiecare brand apeleaza la o alta parte din noi. Skoda face apel la traditie, ne identificam cu aceasta marca, iar Seat-ul este o pasiune", declara Razvan Rotta. In cadrul membrilor Grupului exista optiuni care uneori se schimba, dar caracteristicile de baza sunt usor de observat. Dragos Barlea spune ca totul se reduce la identificarea cu autoturismul. "O marca merge mana in mana cu pasiunea, iar cealalta cu rigurozitatea si traditia. Oamenii din Compexit se aseaza acolo unde le este locul. Echipele sunt diferite in relationare si in stil de vanzare, pentru ca si clientii sunt diferiti", este de parere Dragos Barlea. Cu toate acestea, exista situatii in care preferintele clientilor vizavi de Skoda-Seat se suprapun. "In afara celor foarte hotarati, majoritatea clientilor care intra la Skoda, intra si la Seat", completeaza Luminita Stefanescu, directorul de marketing al Compexit Trading.





Octavia revine pe piata clujeana



In 7 octombrie, noul model Skoda Octavia 2 va fi prezentat oficial pe piata auto clujeana. "Modelul se adreseaza in proportie de 60% posesorilor vechii Skoda, 30% posesorilor unor marci concurente si 10% reprezinta o repozitionare pe segmentul unei clase superioare", spune Dragos Barlea. El precizeza ca cele mai bune vanzari au fost obtinute pe perioada targurilor auto, dar si in sezonul estival, ceea ce este oarecum atipic. "Varful la nivel de unitati vandute va fi atins undeva la sfarsitul anului", afirma Dragos Barlea. La sfarsitul lui 2003, Compexit Group contabiliza o cifra de afaceri de peste 5 milioane de euro, cu 10% mai mare decat cea inregistrata in decembrie 2002. In componenta Grupului se afla in prezent patru firme: Compexit Trading, Topcar, Proton Auto si Seul Auto.





Istoria unui dealer auto



Cea mai veche firma a grupului este Compexit Trading, infiintata in 1992 la Cluj-Napoca sub numele de Compexit Cars, care a functionat pana in 1996 ca dealer local al autoturismelor Skoda. In 1996, Compexit Trading a devenit unic importator al marcii Skoda in Romania, iar din 1996, cand a efectuat primul import pentru constructorul ceh, reprezentanta din Cluj a vandut peste 2.220 de autoturisme. In 2001, Compexit Trading a vandut 322 de autoturisme marca Skoda, in 2002, 329, in 2003 441, iar targetul pana la sfarsitul lui 2004 este de 490 de autoturisme. La modelele de import, marca Skoda ocupa locul I in topul clujean, cu o cota de piata de 8,3% in momentul de fata.



Proton Auto s-a infiintat in 1998, in cadrul Compexit Trading, iar in 2003 a realizat aproximativ 22% din cifra de afaceri a Compexit Group. Firma clujeana are o retea de distributie care acopera toata Transilvania, cu exceptia judetelor Sibiu si Brasov, locatii ce fac parte din strategia de dezvoltare a firmei pentru anul 2004. In primul an de activitate, Proton Auto a inregistrat o cifra de afaceri de 200.000 de euro, iar anul trecut firma a depasit pragul de un milion de euro. "Anul acesta asteptam vanzari de peste 1,6 milioane de euro", spune Sorin Staicu, director executiv Proton Auto. Firma are in prezent 35 de angajati in cinci departamente, noua dintre ei fiind angrenati in activitatea de service auto. Firma desfasoara activitati de comert si distributie zonala pentru piese auto Bosch, echipamente audio Blaupunkt, uleiuri Castrol, Aral, Titan, Mobil, Esso, precum si vanzare de piese si accesorii auto originale.



Seul Auto a fost infiintata pentru a completa gama de produse auto oferite clientilor prin abordarea unui autoturism de productie autohtona sI prin inceperea activitatilor de service pentru marca Daewoo. "In 2001, pe fondul problemelor financiare inregistrate de producatorul Daewoo sI pe fondul orientarii evidente a clientilor nostri spre automobile europene, Seul Auto sI-a restrans activitatea, domeniul de baza ramanand servisarea automobilelor", spune reprezentantul de marketing al Compexit Group.



Cea mai tanara membra a Compexit Group este firma Topcar. Ea si-a inceput activitatea in 2001, prin incheierea unui parteneriat cu importatorul marcii Seat in Romania. In 2003, Topcar a inregistrat 126 de unitatI vandute. Dinamica vanzarilor pentru marca Seat arata o crestere anuala. Pentru perioada ianuarie-august, in 2002 au fost comercializate 59 de unitatI, in 2003, 74, iar in 2004, 80 de autoturisme. Pe piata masinilor de import din judetul Cluj, marca Seat detine o cota de 5,48% si ocupa pozitia a cincea. transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO