ZF Transilvania

Maleabilitatea, ingredientul necesar pastrarii intacte a afacerilor din portelan

18.11.2004, 00:00 170



Pentru a supravietui, industria portelanului are nevoie atat de investitii masive in tehnologie, cat mai ales de un management competent care sa aduca acestei ramuri a industriei autohtone flexibilitatea necesara ocuparii de noi piete si recuceririi acelora traditionale.



Marii producatori de portelan din Transilvania, exportatorii traditionali de produse din ceramica si sticla, au trecut in ultimii printr-o perioada de reorganizare si restructurare a afacerii. Pentru multi dintre ei privatizarea nu a adus comenzile necesare recuperarii investitiilor, nici productia nu s-a adaptat schimbarilor pietei si nici firmele care detineau portofolii importante de clienti interni si externi nu s-au pliat cerintelor momentului. In schimb au aparut micii producatori locali care au descoperit "ingredientele" necesare pentru a face fata acestui proces: reducerea numarului de angajati si achizitionarea de utilaje performante, strategii de marketing inovatoare si respectarea contractelor.





Arta neconventionalului



Firma clujeana Careme a aparut in anul 2000, la initiativa celor patru asociatI actuali. Daniel Porfalean, Andrea Nagyi, Alexandra Caruntu sI Mirela Potfalean au pornit aceasta afacere fara a avea un o pregatire speciala in afacerile cu sticlarie si portelanuri. Nagyi Andrea a absolvit Facultatea de Stiinte Economice, in timp ce colegii sai au terminat Facultatea de Matematica. Cu toate acestea, businessul a prins contur destul de repede, Careme ajungand sa se impuna pe piata si sa exporte astazi in majoritatea tarilor europene, dar sI in Canada si Japonia.



Careme avea la inceput doar patru angajatI, respectiv cei patru asociati care au pornit afacerea. Dupa patru ani, numarul celor implicati in realizarea obiectelor decorative din portelan si sticla a ajuns la 12. Cu toate ca este in continuare o firma mica, Careme si conturat imaginea de marca pe piata comerciantilor de decoratiuni interioare de acest tip. "Munca in echipa este cel mai important aspect al afacerii noastre, iar o relatie buna cu distribuitorii, intretinuta timp de patru ani de zile, ne recomanda ca pe niste colaboratori seriosi si profesionisti", considera Nagyi Andrea.



DesI principalul obiect de activitate al firmei Careme il constituie lumanarile, produsele din sticla sau portelan sunt in asa fel gandite incat sa se valorifice estetic reciproc. "Vazele, obiectele decorative, suporturile, scrumierele realizate intr-o maniera neconventionala (daca avem in vedere specificul decoratiunilor traditionale de acest fel de pe piata romaneasca) au contribuit foarte mult la conturarea identitatii noastre de marca", este de parere Daniel Potfalean.





Materiale din import



Firma celor patru asociatI lucreaza in regim de colaborare cu 16 sticlarii din tara, utilizand forme prestabilite de sticla suflata, executate la comanda. Portelanul utilizat este cel neglazurat, care confera un aspect rustic si aparent neprelucrat produsului finit. Restul materialelor (fitilele, gelul pentru lumanari, aromele, parafina) sunt importate, pe criteriul unui standard calitativ mult mai ridicat decat cel al produselor autohtone. "Chiar daca platim mai mult pentru achizitionarea materialelor din strainatate, preferam acest stil de lucru, intrucat calitatea finala a produselor noastre este cel mai important aspect pentru noi. Vrem sa avem clientI multumitI sI pe care sa-I fidelizam printr-o oferta diversificata sI cu un standard al calitatii ireprosabil. Problema produselor romanesti este ca nu sunt niciodata la fel, iar aceasta oscilatie calitativa influenteaza insasI calitatea finala a ofertei noastre de produse", a declarat pentru Ziarul Financiar, Editie de Transilvania, Daniel Potfalean.





Fiecare produs are clientul sau



Produsele firmei Careme ajung atat in magazine specializate in decoratiuni interioare, cat sI in supermarketuri ca Praktiker, Cora, Carrefour. "Am inceput acest business cu o gama mai speciala, cea a lumanarilor din gel, fiind, la momentul demararii afacerii, primii producatori din Romania. Acum ne-am extins piata de prezentare, atingand categorii cat mai diversificate de cumparatori. Fiecare produs are clientul sau. Nu ne adresam unui profil exclusivist de consumator. Pretul de pronire al produselor noastre variaza intre 1.000 de lei, pentru lumanarile decorative simple, pana la 300.000 de lei pentru produse cu un grad ridicat al finisajului sI al aspectului estetic", a mai spus Daniel Potfalean. Varful productivitatii pentru firma Careme este atins in perioada sepembrie-mai, iar piata de desfacere se intinde in toata tara. In Bucuresti, firma are un depozit de marfa, pentru onorarea comenzilor din Capitala intr-un timp cat mai scurt.



Targurile sI expozitiile internationale ofera contextul potrivit pentru contactarea de noi clientI si pentru actualizarea ofertei firmei in functie atat de cerintele pietei, cat sI de noile tendinte in designul interior. Cifra de afaceri a firmei Careme a evoluat o data cu dezvoltarea pietei de desfacere sI a retelei de distribuitori. Astfel, in 2000, anul demararii afacerii, cifra de afaceri a firmei era de 350 de milioane de lei sI a evoluat la 6 miliarde de lei, in 2003. "Pentru anul in curs, estimam o cifra de afaceri de 8 miliarde de lei, avand in vedere evolutia de pana acum. Deocamdata, nu se poate vorbi de profit, deoarece totul se reinvesteste. DesI varful de lance al afacerii nostre il constituie vanzarile inregistrate in Bucuresti, am avut surprize placute in ceea ce priveste piata de desfacere din Moldova, unde ne asteptam la vanzari mai slabe", spune Daniel Potfalean.





De la utilitatea portelanului casnic la creativitatea portelanului ornamental



Compania Axa Porcelaine s-a infiintat in 1991 la Alba-Iulia, incepandu-si activitatea intr-un spatiu de 84 de metri patrati, cu o dotare modesta si cu cinci angajati. Politica societatii era de a vinde produse care inglobau in valoarea lor multa manopera, axandu-se in special pe produse unicat. "De la inceput am pus accent pe calitatea produselor pentru a asigura desfacerea productiei pe pietele externe", spune Sebastian Anton, director economic Axa Porcelaine. In 1994, firma a inceput constructia cladirilor si a halelor pentru a putea incepe fabricarea articolelor de portelan pentru uz gospodaresc, precum si a portelanului ornamental. Lucrarile au fost definitivate in anul 1997, dar investitiile continua si in prezent pentru ca retehnologizarea si reamenajarea sunt extrem de importante in acest tip de activiatate. "Trebuie sa avem capacitati de productie si conditii tehnice si de ambient la nivelul standardelor occidentale, pentru a raspunde comenzilor din vest", este de parere Sebastian Anton.





Picturi manuale



In prezent societatea Axa Porcelaine produce peste 600 de sortimente impartite in doua categorii: articole de portelan de tip menaj (cesti si farfurii de cafea, de ceai, cesti de lapte, servicii de masa, seturi de boluri, castroane, platouri sau farfurii de diverse marimi), si articole de portelan decorativ (bibelouri, aranjamente florale, ornamente de Pasti si de Craciun, seturi de cosulete impletite, vaze sau candelabre si aplici de perete). Toate aceste produse sunt livrate clientilor atat ca produse albe cat si decorate prin pictura manuala sau prin aplicarea de decalcomanii. Categoria articolelor pentru menaj detine peste 95% din vanzarile companiei, portelanul ornamental contribuind cu 5% la o cifra de afaceri de 640.000 de euro in 2003.



In 1994, Dan Onita a pornit o afacere in domeniul productiei de portelanuri, la Alba-Iulia, un oras cu traditie in acest sector. De la trei angajati, firma Onelia a ajuns la 76 in 2003 si la o cifra de afaceri de peste 10 miliarde de lei. Pentru compania Onelia, anul 2003 nu a fost prea bun din punct de vederea al business-ului. "A fost o perioada grea, care din pacate continua si in acest an. Gusturile clientilor se modifica, si asteptam ca dupa o perioada in care sticla avea mai multa valoare, portelanul sa revina in prim plan", explica Dan Onita. Firma s-a reorientat spre exporturi avand clienti in special in Franta, pentru care realizeaza produse de decor. In prezent, vanzarile din Franta contribuie cu 60% la cifra de afaceri a societatii. "Totul se executa manual, la o floare, la un suport, toate detaliile sunt realizate manual, doar produsul in sine se trece prin matrita", spune Dan Onita. Firma Onelia are capacitati de productie care asigura vanzari de 35.000 de euro pe luna.





Pretul selecteaza clientii



Pana in 1997, Axa Porcelaine realiza exporturi in cantitati foarte mici, iar din 1997 pana in 2000 a ajuns la peste 92% export. Destinatiile principale ale portelanului sunt Germania, Spania, Grecia, Anglia, Franta, Italia. Societatea produce in prezent serii scurte de produse (mii de bucati/sortiment), executate ca forma si caracteristici dupa necesitatile clientilor si dupa prototipurile acestora. "Firmele cu traditie din Romania nu reprezinta un factor concurential pentru noi, deorece ele realizeaza serii mari (sute de mii de bucati/sortiment), standardizate, iar infrastructura nu le permite maleabilitatea unei societati de tip manufactura", explica Anton Sebastian. El subliniaza ca firma a folosit pretul ca instrument de selectie a clientelei.





In cautarea unor noi piete de desfacere



Prin marirea capacitatii de ardere de 500 de tone pe an, cu inca 70%, societatea Axa Porcelaine urmareste in primul rand scurtarea perioadei de onorare a comenzilor, cat si fluidizarea fluxului tehnologic. "In viitor ne vom putea adresa unor noi piete de desfacere, SUA si Canada, de unde primim in prezent foarte multe cereri, pe care nu le-am putut onora din cauza capacitatilor de productie", subliniaza Anton Sebastian.



Pe utilajele de care dispune in prezent, pot fi produse in jur de 7.000 kilograme in opt ore, dar capacitatea este utilizata doar in proportie de 40%. Firma din judetul Alba dispune de o linie semi-automata de fasonat cesti si farfurii. Cele mai importante produse din aceasta categorie sunt cestile de cafea, ceai si lapte. Sortimentele din linia de menaj (farfurii, desert, farfurii intinse, farfurii adanci, farfurii suport) se produc cu o pondere mica in totalul productiei. Axa Porcelaine produce zilnic 2.500 de cesti de cafea si 5.000 de farfurii de cafea sau ceai. "Produsele noastre sunt destul de scumpe, insa pentru a putea oferi calitate, materiile prime folosite provin din Uniunea Europeana, iar procesul tehnologic este supravegheat de personal calificat", spune Sebastian Anton. El subliniaza ca specificul activitatii de productie permite abordarea unor comenzi complexe, prin realizarea mai multor sortimente simultan, atat pe linia de menaj turnat cat si pe cea de menaj fasonat. "Nu ne adresam marilor cumparatori care au migrat catre tarile asiatice, unde sunt furnizate cantitati de ordinul sutelor de mii de bucati", completeaza directorul economic al Axa Porcelaine.





Portelanul



Portelanul este un tip de ceramica valorificat de-a lungul timpului datorita frumusetii sI rafinamentului sau. Unul dintre cele mai cunoscute aspecte ale civilizatiei chinezesti este cel al portelanurilor, deoarece aici au existat primele manufacturi de portelan. Primele dovezi ale existentei portelanului in China dateaza din timpul dinastiei Tang (618-907). In timpul dinastiei Song (960-1279), imparatii chinezi deschid manufacturi regale pentru producerea portelanului. Incepand cu anul 1300, centrul producerii portelanului devine orasul Jingdezhen. Datorita faptului ca este cel mai dur material ceramic, portelanul are multiple utilizari in industrie, insa este cunoscut mai ales datorita utilizarilor sale aristico-decorative. Secole de-a randul, secretul portelanului chinezesc nu a putut fi patruns. Europenii admirau frumoasele obiecte din "porcellana" - numele unei scoici sidefii, stralucitoare, utilizat de Marco Polo - fara a putea sa le reproduca.



Europa a descoperit portelanul abia in secolul al XVIII-lea. Ceaiul, cafeaua si ciocolata fierbinte dominau saloanele, iar pentru a le "savura" gustul aparte era nevoie de cesti si farfurioare, zaharnite si ceainice, cafetiere facute dintr-un material cat mai rafinat, asemenea vestitulului portelan chinezesc. La inceputul secolului XVIII, prin lucrarile executate in manufactura lui Meissen (principele elector al Saxoniei), Europa punea capat unei perioade de peste 1250 ani de exclusivitate chineza a producerii portelanului.





Sticla



Sticla isi are originea in Orientul Mijlociu si a fost creata de catre om in urma cu 4.000 de ani. Calitatile sale unice au captivat de-a lungul timpului o lume intreaga. Remarcabilul proces prin care simple fire de nisip sunt transformate intr-o substantta translucida si colorata a devenit o metafora a creatiei naturii. Conform legendei descrise de istoricul roman Pliniu intr-una din cartile sale, sticla a fost descoperita in mod accidental. Astfel, un vas ce transporta carbonat de sodiu a ancorat pe o plaja, unde marinarii, in lipsa pietrelor care urmau a sustine gratarul, le-au inlocuit cu bucatai de carbonat de sodiu. In amestec cu nisipul si cuprinsa de flacari, noua compozitie a luat o forma lichida rezultand in acest inedit mod sticla. Sticla si-a depasit calitatile traditionale strict utilitare, tehnice, devenind astazi un material rafinat, simbol al elegantei si al discretiei artistice.
transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO