ZF Transilvania

Mobila, componentele auto si textilele, pe primele locuri la exporturi in Cluj

02.11.2004, 00:00 23



Producatorii de mobila si de hartie, furnizorii de echipamente pentru industria auto si fabricile de textile care lucreaza in sistem lohn inregistreaza cele mai mari volume ale exportului in judetul Cluj. Primele cinci companii exportatoare din judetul Cluj au totalizat vanzari de peste 90 de milioane de euro in 2003, fiind recunoscute de catre Camera de Comert si Industrie Cluj ca cele mai importante companii locale cu productie destinata pietelor externe.





Cu toata mobila la export



In primul semestru a anului 2004 ponderea exportului de mobila a depasit 83% din activitatea tuturor producatorilor interni, fiind destinat cu precadere statelor din Uniunea Europeana. Samus Mex, societate membra a grupului Mobexpert, inregistreaza productii lunare in valoare de peste 1,5 milioane de euro. Cu toate ca numarul angajatilor a scazut in ultimii ani, Samux Mex a inregistrat o crestere a cifrei de afaceri, de la 28.190.418 mii lei in anul 1996 la 500.819.505 mii lei anul trecut. Pe piata interna, mobila produsa la Dej este distribuita prin reteaua de aproximativ 20 de magazine a grupului Mobexpert.



In activitatea companiei Sortilemn din Gherla exporturile detin o pondere de 97,8%. Principalele tari in care firma realizeaza exporturi sunt Suedia, Germania, Norvegia, Austria, Franta, Belgia, Anglia, SUA si Canada. Dupa primele noua luni societatea Sortilemn a inregistrat o cifra de afaceri de 16 milioane de euro, in conditiile in care vanzarile totale din 2003 au fost de 18,6 milioane de euro. In prezent firma are 1030 de angajati.





Cu euro pe hartie



La Dej, Somes SA a contabilizat in 2003 exporturi de peste 18 milioane de euro. Pe langa celuloza papetara, combinatul este cel mai mare producator de hartie de ambalaj din Romania, detinand aproximativ 70% din productia interna. Reprezentantii companiei estimeaza o cifra de afaceri de 40 de milioane de euro pana la sfarsitul anului si realizarea unui profit de aproximativ un milion de euro. In 2003, combinatul din Dej a produs 42.800 de tone de celuloza si o cifra de afaceri a fost de 35 de milioane de euro, volumul exportului fiind de aproximativ 50%.





Industria auto vine spre Cluj



ACE Automotive Group a investit pana in prezent 12,5 milioane de euro pentru construirea unor spatii de productie la Cluj-Napoca, creind peste 1.300 de locuri de munca. "Am cunoscut o dinamica ascendenta de la inceput, iar in urmatorii doi ani ne vom dubla capacitatea de productie fata de ceea ce realizam in prezent", a declarat pentru ZF Transilvania, Adam Ambrus, director ACE Romania. In 2002, compania a inregistrat o cifra de afaceri de 85 de miliarde de lei, in 2003 a ajuns la 194 de miliarde de lei, iar la sfarsitul lunii august au fost depasite 247 de miliarde de lei. Compania produce cablaje electrice pentru industria auto, iar principalii constructori cu care colaboreaza sunt Seat, Volkswagen, Audi, BMW, si cel mai recent, Opel.



"Majoritatea furnizorilor din industria auto si-au inchis fabricile din Europa de Vest si se retrag inspre Europa Rasariteana, in Romania, Bulgaria sau Ucraina. In termen relativ scurt vor ajunge cu productia in China. Evolutia in acest sens este evidenta, datorita faptului ca se foloseste foarte multa forta de munca in aceasta industrie, iar toate firmele cauta sa castige competitivitate prin reducerea costului de manopera", a mai precizat directorul ACE Romania.





Textilele, tot in lohn



In 1989, compania Flacara avea 2.500 de angajati si aproximativ 50% din productie era destinata exportului pentru Europa de Est, SUA si Canada. In 1997, Leotex Industries a cumparat pachetul majoritar de actiuni si a investestit in retehnologizare si instruirea fortei de munca 5 milioane de dolari. In prezent, compania are 1800 de angajati si o capacitate de productie de aproximativ 1 milion de repere anual, destinate in proportie de 95% exportului, in sistem lohn. Pentru piata interna, Flacara a pregatit colectia Falla lansata anul trecut in octombrie. "Falla Collection reprezinta o noua identitate pentru produsele realizate de Flacara", declara Ciprian Radoslaw, referent marketing Flacara.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO