ZF Transilvania

O afacere care iti aduce toti piticii acasa

18.10.2005, 20:15 754

"Si am zis asa: pe unul il fac doctor, pe altul ii pun un ciocan in mana si il fac tamplar, pe ala bucatar si am sa scap eu de ei", zice batranul cu piticii din una dintre reclamele tv. Romanul din reclama la respectiva bere stia el de ce nu s-a suparat cand a ramas pe stoc cu 100 de pitici de gradina. Intr-o Romanie care incearca sa isi defineasca imaginea, micii spiridusi colorati, fantanele arteziene de ipsos sau balustri de beton au ajuns sa faca parte din drum, creionand chiar afaceri frumoase.

Ornamentele pentru gradina au devenit in ultima vreme accesorii din ce in ce mai cautate de romanii care si-au vazut ridicata casa visurilor. Dupa ce si-au pus la punct gazonul si au stabilit locul fiecarui ghiveci cu flori, proaspetii mutati "la curte" incep sa investeasca in elemente de decor exterior. Unii prefera ca in mijlocul curtii sa le troneze o fantana arteziana din care sa tasneasca apa zi si noapte, altii strecoara printre tufe ba un pitic, ba un cocor, ba o zeitate greceasca fara brate. Asa se face ca firmele de profil incep sa isi creasca productia si sa isi ridice cifra de afaceri.



Primii pitici din Romania

Oradeanul Adrian Vaida a fost optmist si nu a renuntat la piticii lui. "Cand am inceput afacerea cu piticii toata lumea imi zicea ''ba, o sa-ti pierzi banii, e impozibil sa mearga'' si atunci m-am incapatanat. Nimic nu ma motiveaza mai tare decat cuvintul ''imposibil''", spune Adrian Vaida, patronul unei mici afaceri cu pitici de gradina deschisa pe Drumul National 1, inainte de intrarea in Tileagd.

Mai mici, mai mari, unii tristi altii veseli nevoie mare, piticii lui Adrian Vaida sunt o pata de culoare pe marginea soselei E 60. Tanarul oradean si-a deschis mica afacere in urma cu patru ani cand si-a adus in tara primii pitici. "Am lucrat vre-o trei ani ca sofer pe TIR si atunci am vazut toata Europa dintr-un capat in altul. In vest e plin de pitici de gradina. Se vand pe marginea drumului in magazine de suveniruri aliniati ca la armata. Mi-am zis ca daca daca ii pui in iarba si-i vad oamenii ce frumos arata acolo e imposibil sa nu le placa", povesteste Adrian. Adrian s-a asociat cu Mihaela Nutiu, o prietena de familie, au studiat piata, au cautat un teren de inchiriat si in 2001 au adus primii pitici. "Cand a vazut nevasta-mea ca am bagat toate economiile familiei in 13 tone de pitici am crezut ca divorteaza de suparare. Pana atunci nimeni nu vanduse in Romania pitici de gradina si nici nu exista traditie", spune tanarul.



Afacerea "Piticot"

Adrian si Mihaela si-au ridicat prin propriile forte o cabanuta langa sosea, care pana la amenajarea "parcului cu pitici" a tinut si de sediu si de organizare de santier. "A fost horror. Am sapat fundatia cu mainile mele ajutat de familie. Era un teren bolovanos pe care nu crestea nici iarba. Pana nu am facut put si foraj am carat apa, ca sa udam iarba, cu galetile de la o casa", zice tanarul patron. Eforturile i-au fost insa rasplatite. Piticii au trecut ca painea calda. "Pe 29 aprilie am scos la vanzare primii pitici, iar pe 5 mai nu mai aveam niciunul. Pana sa imi vina al doilea transport am stat mai bine de doua saptamani fara marfa". La incheierea primului an de vanzari, Adrian si-a scos investitia si cheltuielile asa ca in anul urmator se putea gandi la extinderea afacerii. Afacerea cu pitici e meteo-senibila. "Degeaba isi faci planuri si proiecte, daca e vreme rea nu coboara nimeni din masina sa se uite la marfa, dar daca e vreme buna, se opresc si noaptea". In ce priveste cele mai vandute exemplare Adrian spune ca nu exista nici o regula. "Ce trece in Moldova nu se vinde in Transilvania, ce merge la noi nu se vinde in Banat si tot asa". Astfel, daca in tara lui Stefan Voda se vand cel mai bine figurinele cu motive religioase: Isus, ingerasi sau Sfanta Fecioara in Ardeal trec cel mai bine animalutele: cerbi, caprioare si catei. "Anul asta animalele au fost la mare moda in Germania si vad ca si la noi". Dintre pitici, cel mai bine se vand... minerii. "Piticii cu lampa electrica sunt cei mai cautati, astia si piticii ...scumpi. De multe ori coboara omul din masina si zice ''Care-i cel mai scump pitic? Vreau si eu trei!''" Piticii lui Adrian costa cam 30 de euro bucata si sunt facuti din rasini sintetice rezistente la intemperii. "Sunt garantati cel putin patru ani. Daca nu dai cu el de pamant te tin mult si bine". 80% dintre clientii firmei sunt romani si ii cumpara ca sa ii puna in gradina. Ca sa isi creasca vanzarile tanarul oradean a devenit furnizor de "pitici" pentru peste 10 firme si magazine din tara. "Degeaba ii pui insa in magazin, cel mai bine vand pitici vanzatorii de artizanat, ca acolo omul ii vede in iarba si arata superb, pe raft nu se vad asa bine".



De la pitici, la afaceri pe roti

Adrian si-a dat repede seama ca afacerea cu pitici nu va merge la infinit. In urmatorii doi ani vanzarea de pitici a ramas constanta, ba chiar a inceptut sa scada. "Mergea prea bine ca sa ramanem singurii pe piata o suta de ani. Cand am vazut ca nu mai exista crestere ne-am gandit sa extindem profilul de activitate si incercam altceva", zice tanarul. Din banii adunati de pe urma vanzarii de pitici, tanarul si-a amenajat, pe acelasi amplasament un mic parc de rulote second-hand. "In Italia sunt parcuri de rulote pe hectare intregi, care incepand de prin luna aprilie se golesc, efectiv, pana toamna tarziu. Am zis ca n-ar fi rau sa ma apuca sa inchiriez rulote, ca romanii nu au bani sa isi cumpere, iar hotelurile oriunde ai merge in tara sunt chiar mai scumpe ca afara". Daca o camera de hotel costa cam cel putin 500.000 de lei pe noapte, tanarul si-a facut un calcul si inchiriaza rulota cu 400.000 lei pe zi. Adica, pune la dispozitia clientilor cazarea pe ... o saptamana. "In vest e o adevarata manie cu rulotele. Ai propriul tau hotel unde vrei tu sa opresti si iesi si mai ieftin". Ca sa puna afacerea pe roate, Adrian si Mihaela au investit la inceputul anului in rulote 25.000 de euro din care 13.500 imprumutati din banca. Adrian a fost in luna ianuarie in Olanda de unde adus 16 rulote. Numai taxele vamale si birurile au costa circa 700 de euro pe rulota. "Cele mai multe sunt modele medii, de circa 500 de kilograme care se pot pune dupa orice masina, dar si aici, ca la pitici, oamenii cer ''mare si scumpa'', sa aiba patru locuri, bucatarie, dus si WC", zice tanarul. Desi si-au pus toata nadejdea in noua afacere, sperantele celor doi asociati nu au fost deocamdata confirmate de incasari. "De fapt anul acesta nu a mers bine nimic. Am primit sute de telefoane in primavara, dar prea putini au inchiriat apoi rulotele. Daca in 2004 cifra de afaceri a firmei a fost undeva la 2,5 miliarde lei, cu un profit de 680 milioane de lei numai din vanzarea de pitici, anul acesta, desi au adus si rulote, cifra de afaceri nici la jumatate. "Pana in septembrie, cand se cam termina sezonul si la pitici si la rulote abia daca am avut o cifra de afaceri de 1,1 miliarde lei", spune femeia. Practic, anul acesta anul acesta afacerea a fost salvata de ... vanzarea de rulote. "Am vandut vre-o 12 bucati, dar culmea, la firme, nu la persoane fizice pentru turism". Rulotele aduse din Olanda la preturi de 4.000 - 6.000 de euro s-au vandut pentru organizare de santier la firmele de constructii. "Sunt foarte comode si, cand ti-ai terminat lucrarea, ti le muti foarte usor in orice parte a tarii".

Adrian si Mihaela nu vor sa renunte insa la afacerea cu rulotele. "Mai devreme sau mai tarziu tot acolo se va ajunge, romanii vor realiza ca ies mult mai ieftin daca merg cu familia in concediu cu rulota decat sa stea la hotel si cand vor vedea ca au acelasi confort, dar mai multa libertate vor prefera casa pe roti". Pentru anul 2006 cei doi si-au propus sa investeasca intr-un parc de rulote, unde turistii sa aiba la dispozitie toate facilitatile: spatiu amenajat, dusuri, apa, curent electrica si vidanja. "Afara e plind de astfel de campinguri. Practic poti face turul Europei avand tot confortul de acasa", zice Mihaela. Singura temere a celor doi asociati ramane insa tot vremea. Pentru ca in in afacerea cu pitici si rulote proiectele de viitor se fac pe baza ... buletinului meteo.



Ornamente cu discount

Pe piata bucuresteana si nu numai, firma Samouna International este unul dintre cei mai reprezentativi jucatori in domeniu. Compania si-a inceput activitatea in anul 1997 avand ca obiect principal de activitatea producerea de pavaj vibrat si vibropresat. In paralel, s-a dezvoltat productia de ornamente de gradina, mai exact jardiniere, statuete, bocancei. "Cele mai reprezentative decoratiuni de gradina marca Samouna sunt fantanile arteziene de diferite dimensiuni si modele. Ele pot fi simple sau combinate cu diferite statuete. Ornamentele de tip Samouna sunt creatie proprie, iar capacitatea noastra de productie poate satisface si cele mai exigente cereri", a declarat pentru ZF Transilvania, Sergina Voicu, director financiar al firmei. Samouna isi comercializeaza produsele prin magazine specializate precum Brico Store, prin diferite societati comerciale sau direct catre persoane fizice. Productia companiei se axeaza in principal pe piata interna, ponderea exportului reprezentand o cota redusa din cifra de afaceri. "Comparativ cu primul semestru al anului trecut se observa o crestere a cifrei de afaceri, dar sub asteptari. Speram intr-o revigorare a mediului de afaceri si o deblocare economica lanivel national. In 2004 am inregistrat o cifra de afaceri de 1,1 milioane de euro, iar pentru 2005 speram sa se respecte dinamica deja existenta si sa depasim aceasta cifra de afaceri. In acest sens, am initiat pentru semestrul urmator o campanie de disconturi de 15% la orice produs Samouna", a spus Sergina Voicu. Compania Samouna este o companie cu capital integral romanesc, cu doi actionari si are un numar de 80 de angajati ce activeaza in cele doua puncte de lucru comuna Jilava (zona Bucuresti) si comuna Cumpana (Constanta).



Fantani si pitici de 3.000 de euro

Prezenta pe piata din 1995, ca si asociatia familiala Vranceanu, actuala companie Ornament din Piatra Neamt a intrat puternic pe segment ornamentelor pentru gradina in 2003, cand firma a suferit o reorganizare atat ca denumire, cat si ca putere de productie. Firma acopera o paleta larga de produse, incepand de la ornamente pentru fatade de cladiri si interioare si pana la ornamente pentru gradina. "Produsele cele mai solicitate pentru exterioarele caselor sunt balustri de beton, iar cele mai cerute pentru gradina sunt fantanile arteziene, piticii de gradina si gavanoaselor. Modelele sunt, in mare parte, creatia noastra. Capacitatea de productie momentan este una - zicem noi - destul de mare, putand executa in jur de 25.000 de balustri de beton ornamentali pe luna, 30 de fantani arteziene si in jur de 200 de pitici de gradina", a declarat pentru ZF Transilvania, Dragos Vranceanu, directorul de vanzari al firmei Ornament.

Preturile la care se achizitioneaza ornamentele de gradina produse de firma din Piatra-Neamt depind de complexitatea si dimensiunile produsului. Un pitic de gradina poate fi cumparat cu 30 de lei grei, dar si cu 100 de lei grei, iar o fantana arteziana se poate vinde cu preturi cuprinse intre 200 si 2.600 de lei grei. "Producem atat pitici colorati, cat si din ciment alb, care par foarte vechi. Cine apreciaza frumosul, prefera piticii din ciment alb, cei carora le place kitsch-ul, aleg piticii colorati. Exista oleaca de diferenta de pret la ei, dar nu mare, de 5 maximum 10% pentru cei din ciment. Dar au inceput si romanii sa aleaga lucruri de calitate, nu doar kitsch-uri. Am avut comenzi semnificative atat din partea firmelor, cat si din partea unor persoane fizice. Spre exemplu, am amenajat unui client o gradina de 3.000 de euro, cu de toate: fantana arteziana, pitici, vulturi, jardiniere pentru flori", spune Paun Vranceanu, administratorul principal al firmei.



Investitii in modernizare

Printre clientii companiei Ornament s-au numarat firmele Combustibil Botosani, Diamax Targu-Frumos, Castelluci Iasi, Ornament axandu-se pana acum doar pe piata interna. "Deocamdata nu am estimat o cota de piata exacta in Romania, dar in Moldova suntem intr-o oscilare continua intre locurile 1 si 2. In prezent ducem tratative cu o companie din Germania in vederea exportului de produse ornamentale", explica Dragos Vranceanu. Potrivit acestuia, cifra de afaceri a crescut cu un procent de 48% in 2004 comparativ cu 2003. "Acum cifra de afaceri este situata undeva in jurul a 50.000 de euro, datorita faptului ca acoperim mai multe judete din Moldova. Speram ca in viitorul apropiat sa avem acoperire nationala. In primul semestru al acestui an, evolutia financiara a firmei a avut un trend ascendent comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, asa incat ne asteptam la o dublare a cifrei de afaceri in urmatorul semestru", spune Dragos Vranceanu. Ultimele sume investite de companie s-au situat in jurul a 10.000 de euro si au fost facute in hale de productie, matrite, scule si utilaje. In 2005, reprezentantii companiei intentioneaza modernizarea liniei de productie si mijloacele de transport.



Piata minoritara

Firma bucuresteana Decore a intrat pe piata ca o afacere de familie cu traditie in domeniu. "Produsele noastre sunt realizatein familie, de proiectarea si realizarea matritelor ocupandu-se membri familiei. De realizarea efectiva a produsului finit se ocupa cei cinci angajati ai companiei care toarna cimentul si ipsosul in forme, il scot si apoi finiseaza produsele din stadiul final de productie", spune Dargos Nuta, directorul companiei. Decore ofera peste 300 de modele de ornamente din ipsos si ciment pentru exterior si interior: fantani arteziene, balustri de beton, pitici de gradina, vulturi, coloane ornamentale din beton, scafe, rozete, capitele, frize si multe altele. De asemenea, compania se ocupa si de restaurari si reconditionari ale ornamentelor, respectand modelele originale. "Piata noastra de desfacere o reprezinta in mare masura rromii, in special datorita ''castelelor'' care le construiesc si pe care le decoreaza cu produse ca stalpi de beton pentru balustrade, scari si fantani arteziene. De altfel, piata tinta a companiei este piata interna", explica Dragos Nuta.

Potrivit acestuia, principala competitie pe aceasta piata se da intre firmele mici si mijlocii, "deoarece firmele mari care realizeaza obiecte ornamentale pentru gradina au niste preturi mult peste valoarea reala a costurilor de productie". El a mai adaugat ca pentru viitor se asteapta la o crestere semnificativa a cifrei de afaceri datorita "migrarii populatiei catre zonele rurale", ceea ce va duce la un numar sporit de case si la o cerere pe masura. "In prezent, compania detine doua puncte de lucru, dar anul acesta vom adopta o politica care sa permita redirectionarea unor fonduri destinate cercetarii spre publicitate, reusind astfel sa dobandim mai multi clienti", a mai spus Dragos Nuta.

laura.laurentiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO