ZF Transilvania

Recrutare de personal in stil ardelenesc

08.10.2004, 00:00 75



Serviciile de consultanta in domeniul resurselor umane au cunoscut o dezvoltare spectaculoasa in ultimii ani. Pe piata transilvaneana prima firma din domeniu a aparut in 1994 la Timisoara, in timp ce la Cluj doar din 1998 s-a conturat o astfel de piata. Agentiile le ofera clientilor o gama completa de servicii ce include selectia si recrutarea fortei de munca, training de personal si consultanta in domeniul resurselor umane.



O piata in crestere pentru serviciile de consultanta este formata prin procesul de privatizare a companiilor romanesti. Companiile vor sa stie ce oameni au mostenit si cu ce echipe merg mai departe. Pentru a se putea dezvolta au nevoie de informatii despre oameni si proceduri. Activitatea firmelor de consultanta evolueaza astfel dinspre recrutare si selectie, inspre servicii mult mai complexe care ne aliniaza la practicile occidentale din domeniu. Una dintre cele mai importante firme de recrutare si consultanta din Romania, Aims Human Capital Romania, care aniverseaza zece ani de prezenta pe piata timisoreana, isi continua cresterea. "Fiecare birou regional al firmei este o entitate separata si un centru de profit independent. Anul trecut noi am inregistrat o cifra de afaceri de 440.000 de euro, iar anul acesta estimam o crestere cu cel putin 15%", declara Razvan Ogircin, managing partener Aims Human Capital Timisoara.





Bariere de mentalitate



Compania Aims Timisoara si-a inceput activitatea in 1994, cu recrutarea si selectia de personal. In 1998 au fost oferite primele programe de consultanta, iar din 2000 a inceput organizarea training-urilor. Pentru fiecare dintre aceste domenii au realizat pionierat. "Exista inca bariere de mentalitate in cazul clientilor autohtoni. Companiile multinationale practica recrutarea, selectia, training-ul sau consultanta peste tot in lume. Pentru ei, calitatea serviciilor e importanta si nu au nevoie de explicatii privind continutul acestor servicii. Firmele romanesti nu au apelat la prea multe programe focalizate pe dezvoltarea oamenilor, dar cred ca in cativa ani, cand concurenta va fi din ce in ce mai dura, amploarea acordata acestor tip de servicii va creste exponential. Acum ne aflam undeva la mijlocul drumului dintre a nu apela la o firma specializata, la apelarea timida si la boom-ul din 2007, cand oamenii vor deveni mult mai importanti", este de parere Razvan Ogircin. Structura portofoliului de clienti se imparte astazi intre 70% companii multinationale si 30% firme romanesti. Managerul Aims Timisoara spera ca firma sa ajunga la un echilibru la nivelul ponderii clientilor romani, respectiv straini, in aceeasi masura in care activitatile de recrutare si selectie, consultanta, respectiv training sa detina cote egale in cifra de afaceri.



Cu aceleasi probleme s-au confruntat si firmele de consultanta din Cluj. "A fost mai greu pana am reusit sa convingem clientii de utilitatea serviciilor de consultanta. Multi nu stiau ce presupune o astfel de activitate, asa ca ne-am consumat multa energie pentru a le explica avantajele", spune Diana Danci, general manager la Sales Consulting. Ulterior, o data cu diversificarea cererii, firma a abordat si alte segmente din piata. In prezent, 50% din cifra de afaceri apartine recrutarii si selectiei de personal, 40% sunt destinate training-ului, iar activitatilor de evaluare si diagnoza le revin 10%.





In cautarea fortei de munca!



Rata somajului in Timisoara este una dintre cele mai scazute din tara, iar zona a atins un anumit nivel de saturatie. Exista o concurenta accentuata pe piata salariala, fapt ce-i determina pe investitori sa-si canalizeze atentia inspre zonele de margine: Oradea, Deva, Orastie sau Hunedoara. "Alegerea este motivata din doua perspective. Din punct de vedere logistic, situarea foarte aproape de granita de vest ofera un atu insemnat investitorilor. Ei cauta extremitatile zonei de vest si datorita faptului ca in Timisoara si Arad a inceput concurenta pe piata fortei de munca, chiar la nivelul muncitorilor, fapt ce determina alocarea unor bugete salariale din ce in ce mai mari", explica managerul Aims Timisoara.



Compania acopera intreaga jumatate de Vest a Romaniei, pornind de undeva din Craiova, pana in Nord si Transilvania, cu Satu-Mare, Maramures, Cluj sau Sibiu. In prezent 70% dintre actiunile Aims Timisoara se realizeaza in orasul de pe Bega si in Arad, iar celelalte 30% la Cluj, Oradea si Deva. "Sibiul si Deva sunt doua dintre orasele care au crescut foarte mult in ultimul timp. Firmele care au deschis business-uri aici, au studiat inainte piata din Timisoara si Arad si au ales regiunile in care au gasit mai multa forta de munca neocupata. Exista un trend destul de accentuat de a construi capacitatile de productie in zone defavorizate", completeaza Ogircin.



Pentru orice selectie de personal SalesConsulting din Cluj are la dispozitie peste 8000 de CV-uri, din toata Transilvania. "Lucram foarte mult pentru Timisoara si Arad, iar in planurile noastre pentru 2004 studiem posibilitatea deschiderii unei filiale in Banat sau in capitala. Firmele din Bucuresti apeleaza la noi pentru posturile pe care le au in teritoriu. Nu am refuzat niciodata firmele mici, dar o selectie presupune o serie de costuri pe care o societate cu cativa angajati nu si le permite, de aceea lucram pentru firme nationale si multinationale. Solicitarile din partea acestor companii au crescut in primul trimestru al acestui an cu 50% fata de aceeasi perioada a anului trecut", spune Diana Danci.





Incet, dar sigur?



Piata transilvaneana a muncii este una extrem de stabila, fara sa se confrunte cu fluctuatii majore de personal. "Oamenii parasesc mai greu locul de munca, sunt mai putin atrasi de aventura si sunt acuzati, in unele cazuri pe drept cuvant, de a fi prea lenti. Oamenii din vanzari sunt consistenti, buni, responsabili, dar sunt uneori mai lenti decat cei din capitala. In Bucuresti, ritmul afacerilor este infernal, se ridica centre de afaceri, hoteluri, in Transilvania cadenta e mai redusa. Important este ca un investitor sa stabileasca daca vrea ca lucrurile sa se intample incet, dar sigur!", spune Razvan Ogircin. El considera ca in Romania exista trei piete extrem de bine definite. "Prima, este clar cea a capitalei, unde se afla majoritatea sediilor de companii si toate cartierele generale ale firmelor. Al doilea pol de interes este format din centrele universitare, Timisoara si Cluj in special, de unde firmele pot recruta forta de munca specializata. Exista apoi zonele defavorizate si piata estica, unde abia acum incep sa prinda contur investitiile", afirma Ogircin. El considera ca mediul de afaceri transilvanean este puternic industrializat.





Contracte din industria componentelor auto



Zona care s-a dezvoltat cel mai bine din punct de vedere al mediului de business este Timsoara-Arad. "O multime de companii au investit in industria automotive. Sunt cel putin 30, 40 de firme care au investit in facilitati de productie si care au intre 500 si 4.000 de angajati. Cred ca exista maxim patru firme din acest domeniu cu care nu am lucrat. Cu celelalte, daca nu am realizat proiecte de recrutare sau selectie, am facut trainig sau consultanta. Colaborarea cu aceste firme a fost o fructificare a prezentei noastre constante pe piata, dar mai ales a curajului aparitiei firmei intr-un moment in carepiata acestor servicii era aproape inexistenta", spune Razvan Ogircin.



Principalii clienti ai Aims Timisoara, pe acest segment de piata sunt: Adidas-Salomon, Zoppas Industries Romania, UCMR, Solectron Romania, Siemens VDO Automotive, Astra Vagoane -Trinity Industries, Alcoa Fujikura, Bos Automotive Components, Continental AG, CRH, Faurecia, Modatim, Kromberg&Schubert sau Rosko Textil - Sara Lee.





Cultura organizationala



Odata cu intrarea pe piata romaneasca a marilor companii internationale, a patruns si la noi termenul de cultura organizationala. "A fost mai degraba o specializare a mentalitatilor, obisnuita de a lucra in corporatii. Angajatii au aflat ce inseamna rigoare, eficienta, decenta, seriozitate, disciplina. Exista firme de catering care le aduc in fiecare zi masa iar conditiile de lucru sunt la standarde internationale", spune Razvan Ogircin. Cultura organizationala duce la mutatii in perceptia oamenilor vizavi de locul de munca. Ei lucreaza altfel decat ar fi facut-o la firmele de stat si incep sa aprecieze avantajele culturii organizationale intr-o economie de piata. Managerul Aims Timisoara mai spune ca firmele romanesti solicita mai mult recrutare si selectie si training-uri de management. "Au profesionisti, dar nu au expertiza sau studii de management. Cele mai solicitate cursuri sunt cele de management, leadership, comunicare, project management si teambuilding", afirma Ogircin. transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO