ZF Transilvania

Spanul si Greuceanu

19.11.2004, 00:00 32



Cine credea ca in Romania campania electorala va fi una "cuminte si linistita", se insela. Pe masura ce termenul scadentei se apropie, se "ingroasa gluma" si se scot in fata toate armele persuasive imaginabile. Cele doua tabere s-au impartit deja coloristic, iar dihonia se instaleaza treptat pretutindeni. De curand au aparut pe strazi bannere ale PSD care spun cu oranj "Unii vor numai puterea" si continua cu albastru "Noi ne gandim la Romania". La aceasta intrebare retorica i-a transmis un raspuns si Miron Mitrea primarului din Rastoaca, Vasile Dima: "Intotdeauna sa ne gandim intai la oameni si la noi la urma". Aceasta in timp ce PSD Constanta a inceput sa afiseze panouri negative fatise, unde candidatul PNL-PD, Puiu Hasoti apare cu mesajul: "14%, atat a facut, atat merita!", incercand transmiterea unui mesaj subversiv cu privire la valoarea personala a adversarilor. In casutele postale ale alegatorilor de la Iasi au aparut, in prima saptamana din noiembrie, afise in care le se cere "liberalilor" sa riposteze la "uzurpatorul" Basescu, un "om pervers", cu extrase din replica Patriarhiei, unde se spune ca acesta sacrifica "Familia, Credinta si Biserica". Sciziunea aceasta urmeaza o falie ideologica simpla: "Noi - cei buni, care ii iubim pe oameni" impotriva "Lor - cei rai, care nu se iubesc decat pe ei insisi".



Tentatia confruntarii a fost mereu actuala in aceste alegeri, confruntarea directa si "boxul" electoral fiind temele preferate ale lui Basescu inca din 2000. Avand mai multe KO la activ, el a incercat de la inceputul campaniei sa "obtina" o infruntare cu actualul premier. Zilele acestea Alianta "D.A." a reluat tema aceasta, acuzandu-si contracandidatii de "lasitate". Pentru ca "premierul desemnat" al Uniunii, Mircea Geoana refuza intalnirea cu Tariceanu, rezulta ca lupta se duce intre cei "puternici si tari" si cei "slabi si moi". Plasand intr-un context de adevarata poveste, aidoma luptei dintre Greuceanu, Spanul si adversarii sai, refuzul unui candidat de a se intalni cu oponentul la Prima TV (sau aiurea) este considerat "un abandon".



Traian Basescu a vorbit in repetate randuri despre sirurile de tepe din piata Victoriei, proiectand asupra lui insusi imaginea de Tepes renascut - imagine altfel preferata de toate figurile autoritarismului de la noi, pe filiera eminesciana. Acum "tepele" s-au transformat in afise si mesaje electorale. In presa scrisa alegatorul poate vedea o tepusa pe care stau insirate bucatele de carne si legume, iar textul electoral spune: "Ti s-a marit salariul de 4 ori? Nu, dar preturile au crescut" si continua comparand pretul la carnea de porc de acum cu cea din urma cu patru ani. Aceasta tehnica, pe care CDR-ul a folosit-o in varianta de brutarie in 1996, joaca un dublu rol. In primul rand submineaza credibilitatea adversarilor si in al doilea rand impune schemele vizuale proprii. Traian Basescu s-a autodefinit ca viitor presedinte "puternic si drept", la una din reuniunile din tara participantii au inceput sa scandeze: "Basescu si ai lui/ Spaima PSD-ului", iar tot la Slatina Basescu a zis "Primul lucru pe care-l voi face ca presedinte va fi sa zdrobesc capul hidrei mafiote a PSD". Pentru a se proiecta in ipostaza de eroul al (r)evolutiei, Basescu a inceput sa foloseasca unul dintre cele mai vadimiste mesaje cu putinta: "mandria de a fi roman". In oferta sa prezidentiala acesta promite ca va reda romanilor respectul pentru propriile simboluri, ca ne va reda "emotia de a privi cu mandrie" la drapel.



Iar tonul agresiv si vehement se acutizeaza. Dupa prima dezbatere televizata, in presa scrisa au inceput sa apara materiale tot mai violente si mai axate pe separatia grupurilor care se confrunta. In stanga anuntului publicitar vedem o captura din timpul dezbaterii de la PROTV "Romania, mai ales", cu Nastase privind senin si triumfator spre cititor. In dreapta este o alta captura, care il prezinta pe Traian Basescu, din aceeasi emisiune, cu capul aplecat in semn de infrangere. Cei doi sunt separati de doua manusi de box, una albastra si una oranj care sunt in pozitie de lupta. Un alt material publicitar, purtand insemnele D.A., ne arata o papusa cu un picior rupt, insotita de textul "Trei sferturi din romani nu doresc sa aiba copii" si acuzand "faptele" lui Nastase pentru aceasta situatie. Macabrul contiunua intr-o alta imagine, difuzata in presa locala, unde Nastase este pus in opozitie cu un copil cu privire de vietnamez (sau care chiar este oriental), iar premierul il intreaba "Acum vrei si de mancare?", iar copilul raspunde "Da". Nici Geoana nu este iertat, alaturi de imaginea lui rautacios hilara asezandu-se un mesaj care incepe cu "Stiati ca..." anuntand cat se fura in Romania, si se termina cu intrebarea "Continuam impreuna". Chiar asa, continuam impreuna tot asa?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels