Ziarul de Duminică

Astri la Festival

Astri la Festival
25.04.2008, 14:18 27

Nascut la Corabia in 1940, Emil Boroghina a absolvit IATC-ul, promotia 1963, si un curs postuniversitar de regie (1985). Dupa 1991, in calitate de director-manager al Nationalului craiovean, a "colindat lumea" cu spectacolele lui Silviu Purcarete, izbutind sa aseze pe harta teatrului mondial una dintre cele mai redutabile companii europene si mondiale din perioada postbelica. Teatrul National "Marin Sorescu" ii datoreaza enorm, iar pentru energia si fidelitatea puse in slujba artei dramatice, Presedintia Romaniei l-a decorat cu Ordinul National "Serviciu credincios in grad de Cavaler". In prezent, este directorul Festivalului Shakespeare de la Craiova.

- Domnule Emil Boroghina, sperati ca editia de anul acesta a Festivalului Shakespeare sa fie una de referinta. Pe ce va bazati?
- Domnule Nicolae Coande, ne cunoastem de mai mult timp, am pentru dumneavoastra o deosebita consideratie, am realizat impreuna, la unul dintre posturile de televiziune craiovene, o emisiune dedicata Festivalului Shakespeare. Intr-un fel am devenit colegi, dumneavoastra ca angajat al Teatrului National din Craiova, eu ca societar de onoare. M-ati sprijinit in pregatirea Festivalului din 2006, realizand un foarte frumos si bogat caiet-program, lucru care sper sa se intample si acum.
De aceea o sa fiu foarte cinstit cu dumneavoastra si o sa va marturisesc ca, odata cu scurgerea fiecarei zile, cu cat ne apropiem mai mult de ora gongului inaugural al Festivalului, cu atat mi se face mai frica. Am muncit foarte mult la alcatuirea programului festivalului, el arata foarte aproape de idealul pe care l-am gandit si visat, incat cred ca as suferi enorm, m-as imbolnavi chiar, daca, din pricina unor intarzieri in obtinerea finantarilor, organizarea acestei editii nu ar functiona perfect.
- Aceleasi emotii va vizitau si la editiile anterioare. Totusi, ele s-au incheiat cu bine. Poate unde sunteti d-voastra un meliorist...
- Dumneavoastra personal cunoasteti foarte bine culisele unui astfel de festival, totusi am sa raspund pe scurt la intrebarile pe care mi le puneti, pentru ca iubitorii Ziarului de Duminica sa aiba o imagine cat mai adevarata despre dimensiunea editiei de anul acesta. Fara falsa modestie, este stiut ca, in cadrul Galei Premiilor UNITER din 23 aprilie 2007, Festivalului International Shakespeare i s-a decernat cea mai inalta distinctie acordata de Senatul Uniunii Teatrale din Romania: Premiul de Excelenta, "pentru exceptionala calitate a editiei din anul 2006". Fara pic de orgoliu, sunt convins ca atribuirea acestui deosebit si onorant premiu a fost pe deplin meritata. Dar daca se poate vorbi despre o editie cu adevarat exceptionala in toate componentele ei, aceasta nu poate fi, prin premisele sale, decat cea care va incepe in foarte scurt timp la Craiova si in Bucuresti.
- Ce reprezinta pentru dumneavoastra, in plan personal, acest proiect de anvergura, de la debutul caruia se implinesc 14 ani?
- Am avut cutezanta, orgoliul, tupeul de a aseza festivalul noastru sub genericul "Mari regizori, mari spectacole, mari teatre ale Europei si ale lumii" si de a-l dedica Anului European al Dialogului Intercultural, initiat de Consiliul Europei si Parlamentul European. Nu am sa spun cat de greu a fost sa reunim pe acelasi afis, cel al Festivalului International Shakespeare, spectacolele unor faimosi regizori ai lumii precum Peter Brook (Marele Inchizitor, Teatrul Bouffes du Nord, Paris), Robert Wilson (Femeia marii de H. Ibsen, Compania Change Performing Arts, Milano), Declan Donnellan (Troilus si Cresida, Compania Cheek by Jowl, Londra), Eimuntas Nekrosius (trilogia Macbeth, Hamlet, Othello, Compania Meno Fortas, Vilnius), Silviu Purcarete (Masura pentru masura, Teatrul National Craiova), Lev Dodin (Regele Lear, Maly Theatre, Sankt-Petersburg) si Robert Sturua (A douasprezecea noapte, Teatrul "Sota Rustaveli", Tbilisi). Nu in ultimul rand, in festival va putea fi vazut unul dintre marii actori ai Royal Shakespeare Company, William Pennington, cu recitalul Nobile William. Astri ai regiei mondiale vor straluci la Craiova si la Bucuresti. Nu stiu cate festivaluri internationale, chiar dintre cele mai cunoscute, au izbutit pana acum o selectie atat de elevata.
- Dar vor fi in festival si cateva spectacole romanesti, chiar daca ele nu vor putea fi vazute decat la Bucuresti.
- Nu puteam avea o editie rotunda fara sa invitam spectacole de referinta facute de regizori romani. Astfel, spectatorii vor putea compara si aprecia reprezentatiile lui Alexandru Tocilescu (Eduard III, Teatrul National Bucuresti), Felix Alexa (Doi tineri din Verona, Teatrul de Comedie Bucuresti) sau Petrica Ionescu (Macbeth de Verdi, Opera Nationala). Trebuie sa mentionam pentru cititorii Ziarului de Duminica faptul ca, la Craiova, festivalul se va tine in perioada 1-10 mai, iar la Bucuresti va debuta pe 28 aprilie, urmand a se incheia pe 18 mai.
- Samanta pusa acum 17 ani a rodit...
- In decurs de peste zece ani, am colindat lumea de la un capat la altul cu spectacolele Teatrului National din Craiova, realizate in principal de Silviu Purcarete, am vazut impreuna cu colegii mei sau singur creatii scenice importante ale aproape tuturor marilor regizori, dar nicaieri nu am intalnit pana acum un festival unde sa fie stranse, reunite, spectacolele atator regizori faimosi, precum acesta, al nostru, de la Craiova si din Bucuresti. Dar nu numai spectacolele sunt de nivelul cel mai ridicat la aceasta editie a festivalului. Cred ca absolut tot ce se va intampla in festival, sesiunea de shakespeareologie, organizata in colaborare cu Asociatia Internationala a Criticilor de Teatru, la care vor sustine comunicari cativa dintre cei mai mari shakespeareologi, critici si istorici de teatru din intreaga lume, editarile si lansarile de carte, intre care cele doua volume, traduse in limba romana, ale profesorului emerit Stanley Wells, editor general al Editiei Oxford a Operelor Complete ale lui Shakespeare si director al Institutului Shakespeare de la Stratford-upon-Avon, expozitiile de arta plastica, arta fotografica si filatelie, concertele, atelierul teatral international de arta actorului, realizat in colaborare cu Catedra UNESCO-ITI, la care vor participa studenti actori de la douasprezece universitati de teatru din mai multe tari ale lumii, unele foarte departate, atelierele de teatrologie si regie-teatru, atribuirea pentru prima data a Premiului International Shakespeare, decernat de Festivalul International Shakespeare si UNITER - toate aceste manifestari si inca multe altele pot sa fie si unele vor fi de o exceptionala calitate si valoare.
Spun "pot sa fie" pentru ca depinde de acum numai de noi, de priceperea si stradania noastra, ca tot ce am proiectat cu atata migala sa se ridice la inaltimea asteptarilor pe care le impune un asemenea program, mai mult decat ambitios. Iar la realizarea a tot ce cuprinde acest "orizont de asteptare" putem contribui cu totii, in primul rand cei care trudesc in institutiile organizatoare - Fundatia Shakespeare, Teatrul National "Marin Sorescu" si Centrul de Proiecte Culturale ARCUB Bucuresti.
Fiecare dintre noi va pune cate o caramida sau mai multe la inaltarea acestui valoros edificiu ce se anunta a fi Festivalul International Shakespeare, editia a VI-a.
Interviu realizat de Nicolae Coande

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO