Ziarul de Duminică

Baiatul cu cercul

02.05.2008, 15:56 78

Este ceea ce reprezinta una din compozitiile de dimensiuni mari (150 x 136 cm) din expozitia de la Cercul Militar National - "Galeria artelor" - pe care artistul plastic Eugen Ilina si-a dorit-o un fel de alegorie marturisitoare cu caracter autobiografic. Amestec de inocenta si reverie, tabloul este pictat in tonalitati transparente de albastru si ocru, ce evoca, prin precizia desenului, dinamica expresiva a unicului personaj si a simbolurilor zoomorfe din fundal, atmosfera din unele panze ale suprarealistilor catalani ai secolului XX.

Intr-un fel, prin simplitatea monumentala si evanescenta a imaginii, artistul a tinut sa ne dezvaluie, intr-o viziune alegorica suficient de explicita si pe intelesul tuturor, ajutati fiind si de indexul titular al picturii - Homo ludens - canonul estetic al celor 45 de lucrari prezentate in expozitie, dar si ceva din tainita intregului sau destin artistic.
Lucrarea emblematica, asadar, pentru creatia acestui artist, pentru care multiplele experiente de alelier, pe care le-a avut de-a lungul anilor, au insemnat la fel de mult, in planul mestesugului artistic, ca o academie de arta sau ca un mereu reluat periplu initiatic. Exceptionala sa productie artistica s-a modelat si s-a slefuit in timp sub veghea indrumatoare si binevoitoare a unor afine si benefice vecinatati artistice - de la concitadinii sai, maestrii tulceni Constantin Gavenea si Eugen Bratfanof, la Sabin Balasa, Valentin Tanase si Marcel Chirnoaga in mai recentul lui stagiu bucurestean.
Eugen Ilina s-a impus in lumea amatorilor de arta, ca un profesor al discursului plastic coerent si elegant in dezvoltarea lui spatiala sau bidimensionala. De aceea, in creatia sa, fie ea pictura, gravura, desen ori forme modelate in bronz sau cioplite in lemn si marmura, este lesne sesizabila aplecarea sensibila catre subiectul abordat, ca si respectul pentru acuratetea si precizia mijloacelor de expresie folosite. Si, in cele din urma, pentru privitorul prezumtiv.
Aceste calitati se disting in forta si expresivitatea desenului, in echilibrul si rigoarea constructiei compozitionale. Iar daca ne referim la pictura, trebuie adaugata rafinata vibratie a asocierilor sale cromatice, dar si versatilitatea tehnica a pensulatiei in expresii plastice, ce evoca arsenalul de mijloace, amprentele stilistice si savorile vizuale ale marii picturi dintotdeauna.
In sculptura, Ilina este atras de armonia si dinamica expresiva a anatomiei umane, indeosebi a celei feminine. Compozitiile lui tradeaza sensibilitatea tactila in elaborarea formei, pretiozitatea cizelurii si a modelajului, la piesele din bronz turnate, dar si la finisajele migaloase si pretioase, executate manual, la piesele din marmura sau alte materiale. In aceasta privinta, este remarcabila poetica formelor si a relatiilor pe care artistul le instituie intre calitatile genuine ale materialului (culoare, venatura, accidente geomorfice, amalgamuri minerale) si proiectia plastica pe care o urmareste.
De aceea, viziunea sculpturala a lui Ilina este strans conditionata de particularitatile fizice si mineralogice ale materialului si, desigur, de potentialul expresiv al materiei brute. Asa se explica dominanta optionala din colectia prezentata a statuarei mici cu tematica mitologica, alegorica si reprezentarea antropomorfa, precum piesele numite: Bacanta; Gratie; Sanziana; Fata din alun; Zburator... De la eleganta si expresivitatea senzuala a formelor din aceasta suita, extrasa parca din fecunda memorie vizuala a umanitatii, la compozitiile cu incarcatura simbolica, metaforica sau alegorica (Abundenta; Vegetala; Astrala; Veteranul), sculptura lui Ilina are un bine strunit caracter figurativ si o "clasicitate" motivata, cred, de receptivitatea mai rezervata si pragmatica a privitorului contemporan. Ceea ce nu-l impiedica sa transpuna spatial, uneori, si cateva concepte simbolice cu un continut mai abstract, dar perfect lizibil ca viziune sculpturala, decorative si admirabil finisate, care pot ornamenta orice fel de interior. Ca si pretiosul panou cu placi gravate unicat expus pe una din simeze. Dincolo de acestea, excelenta suita de "portrete" ihtiografice, remarcabilul triptic de "racourci"-uri arboricole intitulat Axis mundi, intr-o desfasurare parietala monumentala, ca si poetica serie de alegorii picturale si peisagistice, rezuma personalitatea plurivalenta a acestui artist, pentru care duhul ludic al creatiei este calea prin care isi conserva ingenuitatea si poate comunica lesne si credibil cu semenii sai de oriunde si oricand!

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO