Ziarul de Duminică

BALET / Femei si… femei in pas de dans

BALET / Femei si… femei in pas de dans
12.03.2009, 21:08 78

 
 
Citirea libretului rezumat in programul de sala (libret realizat chiar de Gheorghe Iancu dupa o nuvela nu tocmai celebra – vom vedea de ce – de Cehov) este, cel putin pentru primele secvente, necesara. Muzica, un colaj din muzica de Rachmaninov, Sostakovici, Stravinski, Hindemith si cântece ortodoxe rusesti, plaseaza publicul, ca si scenografia, in atmosfera plina de tumultuoase adâncimi ale romantismului rus, marcat de un patetism abil interiorizat din postura de coregraf si regizor de catre acelasi Gheorghe Iancu.
Facând echipa din nou, ca si pentru Lacul lebedelor, cu scenografa Luisa Spinatelli – care a dat o dimensiune logica, eficienta si spectaculoasa gestului coregrafic prin simbolismul solutiilor vizuale gasite si armonizate cu regia de lumini –, Gheorghe Iancu a realizat un spectacol plin de sensibilitate. Acest tip de delicatete ar fi meritat, poate, un alt tip de poveste de dragoste, pentru ca tocmai povestea este cea care contrapuncteaza in mod nefericit intreaga productie. Baletul Femei este plasat altminteri, fara echivoc, in zona rafinamentului stilistic si al bunului si actualului gust artistic. Aceasta creatie coregrafica produsa in anul 2002 pentru Teatrul Maggio Musicale Fiorentino, a fost distinsa pe buna dreptate la acea vreme cu premiul "Danza & Danza". Este, de altfel, o productie mult mai potrivita pentru un public de festival, pregatit si dornic sa vina in contact cu un tip de spectacole iesite din previzibilul unui repertoriu de stagiune.
Din fericire, vorbim despre nuante si nu despre o deruta reala indusa spectatorului de modul de evolutie al personajelor. Esti pus in dificultatea (evitata de povestile cu adevarat bine concepute) de a alege intre latura omeneasca, sensibila si luminoasa si cea intunecata, criminala fara doar si poate, a personajului principal. O mama dominata de amor il ucide pe tatal propriului copil, scuzata fiind de conditia ei de femeie lipsita de aparare si neinteleasa decât de alte doua surate, care gasesc si ele cu cale sa-si omoare sotii (niste personaje detestabile, dar…). Cam aceasta este povestea traita cu intensitate si emotie de personajele puse sub semnul unui tragism fara speranta, subminat de epoca tabloidizarii. Femei si... femei.
Poate avea la noi succes o astfel de poveste? Greu de anticipat. Ceea ce insa merita toate aplauzele este cheia coregrafica fericita in care corpul de balet al Operei Nationale poate realiza evolutii chiar de nivel regional. Este vorba despre combinatia dintre baletul clasic bazat mai mult pe realizari personale si dansul modern, prin care Gheorghe Iancu a reusit sa scoata la rampa calitatile fizice si artistice ale balerinilor români. Mentionam in final. insotite de aprecieri indiscutabile in privinta expresivitatii, numele solistilor : Adela Craciun (Masa),Gigel Ungureanu (Amantul), Alin Gheorghiu (Sotul), Bianca Fota (Sofia), Laura Blica –Toader (Varvara).
Dupa cele trei spectacole din 1, 4 si 7 martie, baletul Femei se va relua pe scena Operei Natiinale Bucuresti in luna mai.
 
 Evenimentul central al acestei luni va fi premiera operei Evgheni Oneghin, in data de 22 martie. Opera semnata de Piotr Ilici Ceaikovski, dupa poemul in versuri scris de Aleksandr Puskin, va fi montata pe scena ONB in regia lui Ion Caramitru si sub conducerea muzicala a dirijorului Iurie Florea. Decorurile vor fi realizate de Maria Miu, iar costumele de Viorica Petrovici. Din echipa de creatie a noii productii vor face parte si Stelian Olariu – maestru de cor, Florin Fieroiu – maestru de balet si Chris Jaeger – regizor de lumini. Premiera de pe scena ONB va marca implinirea a 130 de ani de la premiera absoluta a lucrarii, desfasurata la Moscova, in data de 29 martie 1879. Alte doua reprezentatii ale noii productii sunt programate pentru zilele de 25 si 28 martie.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO