Ziarul de Duminică

Banii si caii

29.02.2008, 22:41 14

Anul trecut, la sfarsitul lunii decembrie, Bartabas, animatorul teatrului ecvestru Zingaro din Franta (forma de spectacol cu stramosi, dar fara urmasi), a vandalizat localurile Directiei regionale pentru cultura din Ile-de-France. Fusese anuntat ca una dintre cele doua institutii de spectacole conduse de el a fost supusa unei inghetari a subventiilor, la fel ca toate celelalte institutii sustinute de stat. Bartabas i-a pretins ministrului de resort, doamna Christine Albanel, sa-si ceara scuze. Doamna l-a dat in judecata. Mediile culturale nu au avut nici o reactie, desi si alti responsabili din institutiile subventionate cartesc. Masura nu este doar efectul practic al unei administratii zgarcite, gata sa faca economii in domeniile considerate un fel de rasfat; ea tine de principiile conform carora se acorda aceste subventii mai mult sau mai putin generoase. Cativa artisti de renume le primesc tocmai in virtutea gloriei lor si nimeni nu indrazneste sa le ceara socoteala privind felul cum au fost cheltuiti banii proveniti din impozitele intregii populatii. Ceilalti, cei care cer bani pentru a cunoaste, eventual, gustul gloriei, "sunt supusi unor norme destul de indepartate de principiul libertatii absolute a artistilor" (Le Monde, 10-11 februarie 2008). In cazul acestora, se verifica si calitatea artistica, si numarul de spectatori, si fidelitatea fata de caietul de sarcini, si totalul banilor cheltuiti. Au loc negocieri la limita penibilului cu functionarii. Cui nu-i place n-are decat sa conteze pe resursele proprii sau pe mecenat. Dar nici sponsorii nu dau de-a azvarlita cu banii, si ei cer socoteala. Nu-i adevarat ca banii nu au miros.
Bartabas si alti artisti aureolati de nimbul celebritatii au obtinut inapoi banii refuzati de functionari nesimtitori. Exista un mic grup de "staruri" franceze care au privilegiul de a putea negocia direct cu ministerul Culturii si nu - asa cum face marea majoritate - cu autoritatile regionale si se presupune ca, in ceea ce priveste calitatea actului cultural, ea va fi direct proportionala cu suma banilor publici investiti. A iesit victorioasa ipoteza, insusita de aproape toate straturile lumii culturale, ca, pe scala valorilor, vedetele sunt intotdeauna pe primul loc: cine vorbeste mai tare, e auzit si castiga. Asa cum a fost conceput de Andre Malraux si Jack Lang, intr-o epoca in care bugetul nu cunostea cuvantul austeritate, sistemul de subventii favoriza institutiile particulare nebugetare si, in acest fel, teatrul lui Beckett si Ionesco, al lui Arthur Adamov si Jacques Audiberti a iesit din salile discrete unde se bucura de admiratia suporterilor si a patruns in repertoriul general al Frantei si al lumii.
Intr-o alta epoca, acum, cand banii publici s-au imputinat, autoritatile sunt sfasiate intre necesitatea de a sustine continuitatea celor care asigura perenitatea gloriei culturale a Frantei si imperativul lansarii unor nume noi, al unor formule noi, al caror succes nu-l poate garanta nimeni.
Este o dilema prezenta si in cugetul expertilor din Romania atunci cand trebuie sa imparta putinii bani alocati culturii. Pe termen scurt e lipsita de riscuri dirijarea banilor spre cei care si-au impus numele: chiar daca trec printr-o perioada de creatie mai putin fasta, prietenii, criticii, prietenii-critici, gugustiucii le vor asigura haloul necesar succesului. Iar ideile bune pierdute raman pierdute pentru totdeauna, alimentand invidii si orgolii - materia prima pentru teoria complotului.
Banii fiind putini, mai apare o problema: proiectelor considerate valabile li se dau cateva faramituri; astfel, cu banii de la buget, ele nici nu mor, nici nu traiesc. Nu exista posibilitatea de a repartiza toti banii unui singur proiect de anvergura, acceptat ca atare de toti membrii comisiei. De aici, indiscretii, banuieli, acuzatii niciodata dovedite, niciodata dezmintite. Actiuni cu un potential de distrugere mai intens decat vandalismul lui Bartabas, omul care se intelege mai bine cu caii decat cu oamenii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO