Ziarul de Duminică

Capete incoronate

Capete incoronate
25.08.2006, 17:30 18

Criza survenita intr-o tara europeana imaginara dupa moartea regelui intr-un accident de elicopter, in timp ce se intorcea de la schi, pare insolvabila. Regina Eugenia se vede in postura imposibila de a-l desemna ca urmas la tron ori pe fiul cel mare, printul Alban, un burlac ursuz si ipohondru, ori pe aiuritul mezin, Arnaud, un playboy care strabate Europa cu sotia si doi prieteni, jucand carti si fumand marijuana.
Acesta este pretextul narativ de la care porneste regizoarea Valerie Lemercier in construirea unei comedii cu multe secvente irezistibile, care ia in raspar toate poncifele, ticurile, meschinariile, comicariile, ridicolul si derizoriul din spatele pompoaselor aparente ale monarhiilor de azi (ale caror defecte reale sunt sesizabil prinse pe pelicula, in ciuda plasarii comode a conflictului intr-o destinatie imaginara). Cum criza trebuie rezolvata repede, iar o clauza veche de secole prevede imposibilitatea asezarii pe tron a unui burlac, frivolul Arnaud si Armelle, sotia lui, o femeie absolut obisnuita, absorbita de munca ei de logoped, incep antrenamentul pentru coroana. Acesta este si principalul filon exploatat de regizoarea si coscenarista Valerie Lemercier, care joaca excelent rolul stangacei Armelle. In timp ce regina-mama Eugenia (o Catherine Deneuve vizibil provocata de distribuirea sa intr-o comedie, la fel cum s-a intamplat si in savurosul Opt femei) isi da ochii peste cap, iar Arnaud pozeaza narcisist si studiat pentru reviste mondene in noua lui postura regala, Armelle se lupta cu noile obligatii, nu stie sa zambeasca, se misca precum un elefant in magazinul de portelanuri, isi scapa diadema in farfuria cu supa a copiilor, incurca protocolul international, contrazice orice morga regala si, in general, face orice pentru a submina postura in care este pusa. Lemercier, categoric mai inspirata ca actrita si scenarista decat ca regizoare, are totusi flerul de-a schimba la un moment dat emploi-ul de impiedicata al viitoarei regine, izbucnind la suprafata - cu ajutorul ambitiei, gimnasticii si a unei bruste schimbari de look - si castigand adoratia supusilor. Dincolo de finalul exagerat si de un dramatism fortat, filmul trece in revista sarcastic si inteligent toate recentele scandaluri ale monarhiilor care au tinut paginile tabloidelor in ultimii ani. In ton comic, in spatele unei rafale de gaguri de cele mai multe ori reusite, Palais Royal! evoca toate avatarurile de alcov, de acomodare, de refuz al incorsetarilor, de respingere a inghetului sentimental obligatoriu pentru o fata regala prin care trec printii si printesele moderne. De la printesa Diana la Caroline si Stephanie de Monaco, la printul Albert, printul Charles si Camilla, toate figurile regale de azi care au indraznit sa iasa din tipare prin comportamentul lor au cate o trasatura surprinsa aici, cu ironie ori cu tandrete, iar filmul reuseste ce si-a propus: sa caricaturizeze, printre zambete, ipocrizia, raceala si conventionalismul de la curtile regale de azi, aratandu-si explicit preferinta pentru statutul comod de om obisnuit si constituind o antiteza reconfortanta la eternele basme cu printi si printese. Iar tonul sfichiuitor al dialogurilor si situatiilor penduland intre comic si sardonic, fie ca e vorba de o tarta cu frisca aruncata in fata reginei ori de ouale de ciocolata dosite sub pat intr-o criza de bulimie, demonstreaza ca supusii contemporani au poate mai multa nevoie de transparenta si caldura decat de reguli rigide pentru a crede in capetele incoronate care ii conduc.
Surprize la Palatul Regal!/ Palais Royal! Productie Franta, 2005. Regia: Valerie Lemercier. Cu: Valerie Lemercier, Lambert Wilson, Catherine Deneuve, Michel Aumont, Mathilde Seigner, Denis Podalydes. Premiera: 11 august. Distribuit de Glob Com Media.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO