Ziarul de Duminică

CARTEA DE ECONOMIE/ Colectia de Leadership

CARTEA DE ECONOMIE/ Colectia de Leadership
15.02.2010, 15:53 151
Editura Publica incepe anul cu o nouacolectie: o bibliografie obligatorie pentru intelegerea sidezvoltarea leadership-ului, atat la nivelul organizatiilor, cat sila nivel personal. Colectia este un proiect realizat in colaborarecu Ziarul Financiar si sustinut de Coca-Cola Hellenic. Seria decarti despre leadership este deschisa de"Forta schimbarii. Cum difera leadershipul demanagement" de John Kotter, profesor la Harvard BusinessSchool. Conform unui studiu realizat de "BusinessWeek", John Kottereste referinta numarul unu in materie de leadership in SUA. Carteadefineste, prin comparatii si studii de caz, calitatile siresponsabilitatile unui lider fata de cele ale unui manager. Atatliderii, cat si managerii sunt foarte importanti in orice afacere,iar lipsa de proportie intre cele doua categorii conduce ladezechilibre si, in ultima instanta, la pierderi.
"Colectia de Leadership reprezinta un proces de intelegere,aprofundare si aplicare a acestui concept atat de des vehiculat. Nuintamplator deschidem seria cu cartea lui Kotter care explica indetaliu diferenta dintre management si leadership. Celelalte 6carti aflate in planul editorial al anului 2010 vor completasensurile pe care leadershipul le are la nivelul organizatiilor sila nivel personal. Editura Publica doreste sa ofere cititorilor uninstrumentar bogat de aplicare a leadership-ului",spune Bogdan Ungureanu, directorul executiv alediturii.
In Colectia de Leadership vor mai aparea in 2010:"Leading the revolution" de Gary Hamel;"The secretlanguage of leadership" de Stephen Denning;"A sense ofurgency" de John Kotter;"Judgment" de Noel Tichy siWarren Bennis;"Re-energizing the corporation" de JonasRidderstrale;"The halo effect" de PhilRosenzweig.
John Kotter
Traducere de Elena Gheorghe.Cuvant inainte de Stelian Turlea
Im permit sa reproduc acest"Cuvant inainte" si in "Ziarul de Duminica":
Despre leadership simanagement
N-are nicio o legatura cu crizaeconomica prin care trecem acum ceea ce va voi spune in paragrafelece urmeaza. Puteam strabate boomul economic cel mai uimitor silucrurile ar fi stat aidoma.
Imaginati-va doua persoane careisi deschid o afacere, eventual in acelasi domeniu, ca toateconditiile carora se supun sa fie identice. Afacerile lor sedezvolta in acelasi ritm, prospera in acelasi ritm, se afla subimpactul acelorasi impulsuri ale pietei, dar dupa o vreme una odevanseaza pe cealalta, succesul ii e mai mare, poate chiar isiinghite concurentul. Se intampla la tot pasul, lamentarile celorcare pierd sunt inutile. Analizele dezvaluie ca intr-unul dintrecazuri a existat o relatie excelenta intre leadership simanagement, in vreme ce in celalalt au aparut neconcordante,deficiente fie pe relatia dintre cele doua, fie intr-una din ele,fie in intreg.
Imi place sa cred ca profesorulJohn Paul Kotter, de la Harvard Business School, va fi pornit de laun exemplu primordial similar, constatand ca leadership-ul simanagementul, intr-o masura similare pentru ca au in vedere"decizii in legatura cu ceea ce trebuie facut", nu sunt nicidecumvreunul un aspect al celuilalt, si numai impreuna dau forta.Oricata asemanare ar exista, leadership-ul difera de management.Primul directioneaza oamenii si ideile lor; celalalt organizeazalucrurile, evita haosul in activitate. Primul stabilesteorientarea; celalalt planifica. Si deosebirile continua, suntinsiruite cu maiestrie de profesor. Oriunde in lume, oricecompanie, orice firma care a avut succes a fost croita de un lidersau de lideri puternici si intreprinzatori. Pe masura ce companiase dezvolta si devenea mai complexa, a fost creat managementul,dintr-o necesitate, pentru a o ajuta sa functioneze. Poate nici nuse numea management, poate initiatorii nici nu stiau ce creeau, selasau doar impinsi de intuitie, adica faceau proza fara sa stie cafac proza.
John Kotter scrie o cartesurprinzatoare, despre aceste doua caracteristici/dimensiuni aleoricarei companii, leadership-ul si managementul, descoperind ca inrelatia dintre ele se afla forta schimbarii. E constient ca s-arputea sa aiba cititori nerabdatori, dornici sa arda etapele si saajunga mai grabnic la concluzii. "Cititorii care prefera concluziidetaliate de la inceput - spune el - ar trebui sa citeasca postfatainainte de a incepe primul capitol." Nu va sfatuiesc, din simplulmotiv ca veti pierde o mare parte din frumusetea si fortaargumentelor lui Kotter, dezvaluite pe masura ce inainteazademonstratia. In plus, veti avea surpriza sa constatati ca postfatae o insiruire de tabele al caror sens si impact sunt cu mult maipregnante in capitolele in care sunt si argumentate si inconjuratede exemplificari.
Cine nu s-a gandit la toateideile pe care John Kotter le tese cu maiestrie in cartea sa va fisurprins. Cine a intuit ceva, dar n-a stiut cum sa imbine intr-unpuzzle reusit gandurile razlete, va fi incantat. Si unii, si altiiafla cum un intreprinzator poate ajunge atat un manager eficient,cat si un lider eficient in orice fel de afacere. Daca accepta can-a stiut si nu stie totul si ca in fiecare zi si la orice varstamai are de invatat.
Forta schimbarii. Cum diferaleadership-ul de management, de John Kotter, inaugureaza o nouacolectie a Editurii Publica. O colectie care umple un gol imens dinliteratura de specialitate a acestui domeniu. Vor fi carti care vortrata tematica leadership-ului si caracteristicile managementului,vor aduce in prim plan experiente diverse, mai vechi si mai alesmai noi, despre practicile de management si abilitatile deleadership, despre creearea mediul de performanta, despre roluri,stiluri si planuri si multe altele. Vor fi autori cu experientarecunoscuta, lideri cu autoritate in acest domeniu. Editura Publicamai deschide un front intr-un teren arid, semanand seminte ce vorrodi performanta.

STELIAN TURLEA (n. 1946) aurmat studii de filologie (1968) si filosofie (1976), la Bucuresti,a fost aproape trei decenii redactor de politica externa la revista"Lumea", a condus, dupa 1989, revistele "Lumea", "Zig-Zag", apoiziarul "Meridian", dupa care a lucrat in televiziune, ca sef aldepartamentului de stiri al Antenei 1. Din 1996 lucreaza la PRO TV,din 2000 este si editor senior al Ziarului de Duminica. Esteautorul a zece carti de publicistica, zece romane, opt carti pentrucopii si doua traduceri. A ingrijit trei albume. A primit PremiulUniunii Scriitorilor pentru literatura pentru copii (2003), PremiulAsociatiei Editorilor din Romania (AER) pentru literatura pentrucopii (2005), Premiul Special al Uniunii Scriitorilor (2006),Premiul Asociatiei Scriitorilor din Bucuresti (2007). A fostnominalizat la Premiul Uniunii Scriitorilor pentru literaturapentru copii in 2000 si Premiul AER pentru roman in 2003.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO