Ziarul de Duminică

CARTEA DE POEZIE / O istorie cu Albertina sau copilaria pe intelesul postmodernilor*

CARTEA DE POEZIE / O istorie cu Albertina sau copilaria pe intelesul postmodernilor*
15.07.2009, 13:38 116

 

Fara legatura cu subiectul: in dimineata cand am inceput sa scriu cronica aceasta, cu o idee (clara) despre text, mai putin despre cea mai nimerita poveste critica pe care as putea-o croseta in jurul sau, cartea lui Ovidiu Simion** fiind, in sine, un metatext, vad un documentar biografic (marca Arte), cu un personaj extrem de simpatic, Louis din Maastricht. El e universitar, tanar si excentric, profesor de istorie (in Olanda) si maniac al plimbarilor cu bicicleta (intr-un decor, altfel, superb). Cum producatoarea documentarului il filma in cadre stranse, fiindca tipul era telegenic, cu aspect comercial, el ii repeta, vizibil incurcat: "Eu nu sunt cool!"

Dar era cool! Pentru ca arata bine, era inteligent si, mai ales, nu-i placeau cliseele (Zice el: "De ce se spune ca olandezii iau droguri iar francezii mananca doar bagheta lor traditionala?"). Daca povestea in sine era una comuna, seninatatea personajului m-a naucit. Doar in Romania, se pare, "starea de spirit", ca normalitate, e una teribila, sententioasa, cu grimase. Falsitatea unor personaje, ce tin de mitologia mitocaniei urbane (excelente tipologii in "Atlasul de mitocanie urbana", Radio Guerilla), e perceputa "cool"!
Cu gandul la Louis din Maastricht si la simplitatea lui extravaganta, revin la cronica. In ce fel se poate interpreta un text asa… canonic fara echivoc – in maniera sa ludica preeminenta, de joc textual, limpede si fara ambiguitati semantice, incifrari si filosofari "de fundatura", cum practica atatia, livresc, aluziv si spontan?
Componenta ludica a cartii fiind atat de evidenta (si teoriile textuale despre ludicul postmodern, la fel), ce s-ar mai putea adauga decat receptarea atenta (si amuzata) a cititorului, indiscret aproape, cand intra in jocul sau harjoneala personajului cu prietena lui…

eu si albertina/ dimineti cu ginsberg si nimfeta:
"ah, albertina, esti apetisanta, esti delicioasa, esti nebuna,/ esti o confitura - stau cu fruntea ingropata intre sanii tai/ parfumati/ din gelatina roze si torci ca o pisica lesinata si bati/ din picioare. ah, nu ma lasa! cine e o silfida perversa/ incercanata/ si neobosita? cine sta turceste in varful patului tinand/ o acadea intre dinti, alternand planurile realitatii/ glissando pizzicato tremolo rubato/ pana imi ies din minti, pana trec in suprarealitate// cine vine, mosule, de la mare relaxata/ pana la/ suprasaturatie, pana la debordare, pana la punctul de incandescenta/ si cel de congelare, pana la hysterie, pana la voma, pana la/ dedublare,/ pana la limita? ah, albertina! cine e cea mai bronzata si/ decontractata?"

cantec de lume 2:
"…de cate ori nu te-am implorat/ cu o mina bolnava, pierita, muribunda/ si ti-am cersit o ora, o minuta, o secunda/ de iubire/ de tandrete/ de feerie!/ de ce ai fost proasta, de ce ai fost fleata,/ de ce ma alungi si ma strivesti sub fard/ in fiecare dimineata?/ de ce ma cantaresti pe tabla cu crida in fata elevilor/ ca o precupeata?"

ce nu stie nea gica dragostea desigur murise:
"era odata acolo in orasul cufundat ca intr-o caldare/ intre dealuri verzi-compacte/ unde ploua torential si cineva isi aducea aminte de asta/ la cateva sute de kilometri acasa asteptau aliniate cazon in rafturi/ cartile gradina nevasta/ dar asta e altceva doamna invatatoare/ se dezbracase la piele pe vremea cand telefoanele publice/ functionau numai cu fise/ si levitase-asa un timp deasupra potecilor piezise in deriva/ greierii dedesubt hat pana unde se uneste cerul cu pamantul/ ascunsi in invizibile nise/ apoi porni in sus si-acel hultan rotindu-se-n tarii o zarise/ pe ea & compania de vise/ cu ager ochi/ mai mica decat un gologan/ ea singura il asteptase si-l primise ca pe o lovitura de ciocan in piept/ ca pe-un marfar in halta terminus/ ce nu stie nea gica dragostea desigur murise."


Asociat ideii de experiment, de "indisciplina" creatoare sau de libertate a gandirii, ludicul confirma o "semiotica a pasiunilor" (cum ar fi spus Greimas), intr-un teritoriu al "cuvintelor care fac dragoste" (cu expresia lui Breton din "Pasii pierduti"), cu toate senzatiile implicite ale jocului (abstract). Iar "copilaria" postmodernilor, departe de a fi banuita de facilitate, spontana in sintaxa sau in frazare, cu aluzii filologice de cerc inchis, e mai degraba "suspecta" de sarcasm, iar autorul un simpatic "perfid", cu "sinceritati" usor cabotine:

cantec de lume 3:
"intre castel si hale imi port fericit iubirea/ la fel de totala de imensa de super de ultra de mega/ egala cu sine, tembela aproape -/ intr-o zona a mititeilor si a sticlelor de bere fara eticheta,/ in arealul excavatoristilor sensibili,/ al macaragiilor vecini cu zborul semet al pasarilor/ plutind abulici dupa orele de munca peste asfaltul maculat."

albertina anadyomene:
"s-au aprins deodata toate firmele pe bulevard/ ploaia de lumina s-a topit si a curs pe asfalt/ soseaua lucea cristalina. au inceput sa claxoneze/ de-a valma, asurzitor/ automobilele camioanele autobuzele troleibuzele// le-ai pozat o noapte intreaga acolo tuturor/ explozia vertijul tremurul fascinatia pana cand/ totul a inceput sa semene cu un poem./ nu s-a mai auzit zgomotul nici unui motor/ orasul si-a inabusit respiratia,/ a cazut intr-un colaps fermecator."

cantec de lume 1:
"am incercat sa te imaginez in fata masinii de scris/ am trait atatea scene duioase din viata ta de gospodina/ atatea piruete platinate/ care starneau incurabile vertijuri in pliurile fustei/ gris-clair fondu/ printre farfurii tingiri castroane si capace/ erai atat de frumoasa/ inspiratia poetica devenise o jalnica grimasa/ morfologia si sintaxa se dadusera peste cap/ se dusesera naibii isterizate/ criza incomunicabilitatii criza valorilor criza morala/ haladuiau printre semeni ca niste cotarle hamesite/ isi cautau antidotul lingandu-ti gleznele/ la umbra bluzei tale hemingway scrisese deja for whom the bell tolls".

*) Referire la "Postmodernul pe intelesul copiilor" (Corespondenta 1982-1985), Jean-Francois Lyotard, Biblioteca Apostrof, Seria "Filosofie extrem-contemporana", 1997, Cluj:
"Ce are atunci a face copilaria cu postmodernul? Se pare ca acesta din urma este tocmai pasibilitatea (n.n.: in psihanaliza freudiana, rezistenta la evenimente, starea nici pasiva, nici activa de expunere la evenimente) copilariei; scrisorile lui Lyotard sunt indemnuri la a regasi copilaria nesfarsita a gandirii, mai ales intr-o lume ca a noastra condamnata la o maturitate infinita" (Ciprian Mihali, postfata).
Iar Solomon Marcus vorbea recent, intr-o emisiune Tv, despre necesitatea gandirii libere de a nu-si reprima ludicul sau a nu nega jocul!
Atat pentru azi.

**) Ovidiu Simion, eu si albertina, Editura Aula, Brasov, 2009 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO