Ziarul de Duminică

Ce-ar fi fost Monicagate fara net?

Ce-ar fi fost Monicagate fara net?
26.10.2007, 17:40 19

Scandalul Clinton-Lewinsky, care a culminat cu punerea sub acuzare a unui presedinte al Americii, a fost unul dintre cele mai mediatizate evenimente ale secolului. Afacerea sexuala in care erau implicati presedintele in functiune Bill Clinton si o stagiara de la Casa Alba - Monica Lewinsky - a starnit curiozitatea in orice colt al planetei, amanuntele povestii fiind savurate deopotriva la Tokio, ca si in Bombai sau la Manilla. Analistii spun chiar ca, alaturi de moartea Printesei Diana, Monicagate va ramane unul dintre cele doua evenimente "supramediatizate" care au rescris istoria presei, e drept, atragand atentia asupra faptului ca supramediatizarea nu inseamna neaparat si informare corecta. Dar acest "subiect mediatic planetar", cum a fost denumit, ar fi putut sa ramana multa vreme necunoscut lumii.

Cel care a atras atentia presei asupra acestei afaceri se numeste Matt Drudge si la ora respectiva era un ilustru nimeni, detinator de blog pe internet. La nici o zi dupa izbucnirea scandalului, el rivaliza deja cu New York Times, Washington Post, CNN sau ABC News ca putere de influenta. Totul a inceput la 17 ianuarie 1998 cand Drudge a postat pe site-ul sau - The Drudge Report - o informatie conform careia saptamanalul Newsweek ar ezita sa publice o stire a unui reporter al publicatiei despre o aventura a presedintelui Americii cu o stagiara de la Casa Alba. Drudge publica ulterior si un script al unor discutii telefonice ale Monicai Lewinsky cu prietena sa Linda Tripp, angajata a Pentagonului, inregistrate de aceasta din urma cu scopul de a denunta afacerea. In presa scrisa, scandalul a izbucnit abia pe 21 ianuarie prin Washington Post care a titrat primul. Trebuie spus ca, la ora aceea, presa deja astepta confirmari ale unor zvonuri ca sa poata titra ca presedintele are o aventura cu o stagiara la Casa Alba, dar cum acestea erau anevoios de obtinut, iar scandalul ardea mocnit de cateva zile, nici un ziar nu a transmis nimic. Newsweek detinea chiar un mic dosar, dar a ezitat sa publice informatii neverificate, preferand sa mai astepte, pentru a obtine confirmarile. Matt Drudge nu a mai asteptat insa si, imediat dupa ce a publicat pe site inregistrarea convorbirii domnisoarei Lewinsky, scandalul a izbucnit spre disperarea jurnalistilor din presa scrisa care asteptau inca informatii de la surse credibile. A fost cel mai clar caz in care internetul domina presa scrisa, iar februarie 1998 este o luna de sarbatoare pentru jurnalismul on-line in general si pentru bloggeri in special, pentru ca ea se leaga de istoria de aur a jurnalismului pe internet, de unul dintre putinele cazuri de suprematie a sa fata de presa clasica.
Dar cine era acest Matt Drudge? El se considera si astazi jurnalist, dar putini dintre confratii sai americani il recunosc de-al breslei, numindu-l mai degraba "urechist". "Eu n-am redactor-sef, spun ceea ce vreau" se lauda acesta, recunoscand ca nu are timp intotdeauna sa verifice stirile si ca deseori a publicat pur si simplu zvonuri. Printre internauti, el avea insa o oarecare popularitate inainte de scandalul Lewinsky, pentru ca dezvaluise in mai multe cazuri dedesubturi ale unor dosare cu circuit inchis care de regula nu depasesc usile redactiilor. Nascut in 1967, in Maryland, fiul a doi social-democrati evrei care lucrau pentru guvern, acesta a ramas cu mama sa cand parintii s-au despartit pe cand avea 6 ani. Si-a facut cativa prieteni si era avid dupa stiri si talk-show-uri radiofonice. Cu scoala nu s-a omorat, terminand liceul la coada listei (al 341 din 355 de elevi), "un CV mai mult decat adecvat pentru 7-Eleven" - postul de radio la care va incepe sa lucreze ca animator - ironizeaza el in Drudge Manifesto, cartea sa autobiografica. In ce priveste fascinatia pentru informatiile neoficiale si dedesubturi avea deja recomandari: la 15 ani fusese arestat pentru ascultarea ilegala a unor convorbiri telefonice. La Radio 7-Eleven lucra noaptea, tinand intre timp diverse slujbe fara legatura cu lumea presei: agent de vanzari, sef de magazin la McDonald's. In 1989 s-a mutat la Los Angeles, luandu-si o slujba de curier in magazinul de suveniruri al studiourilor CBS. Aici a inceput aventura celebrului sau site, Matt Drudge strangand mii de barfe si zvonuri auzite pe culoarele CBS pe care le publica in 1994, dupa ce tatal sau ii cumpara un computer Packard-Bell. The Drudge Report a inceput printr-un e-mail trimis catorva prieteni, care continea barfe si cateva materiale de opinie, subiect de forum online intre prietenii comuni. Forumul a fost ridiculizat, Drudge trecand cu timpul de la zvonurile din divertisment la cele politice, pe care le trimitea tot prin e-mail "abonatilor" sai. In martie 1995, el avea in jur de 1.000 de cereri de newsletter, iar in 1997, ajunsese la 85.000. Astazi se lauda cu 6 milioane de abonati, informatie totusi dificil de verificat.
Imediat dupa dezvaluirea scandalului Clinton-Lewinsky, presa scrisa n-a vrut sa ramana mai prejos si a inceput sa publice informatiile din acest dosar, dar istoria consemneaza clar: Drudge a fost primul. La scurt timp dupa aceea, bloggerul a fost invitat in zeci de platouri de televiziune pentru a povesti cum si-a obtinut informatiile, care de data aceasta se dovedisera a fi adevarate. A devenit o vedeta media, iar jurnalismul on-line il pastreaza la loc de cinste, chiar daca el este exemplul de tot ceea ce nu se face in jurnalismul profesionist. Michael Isikoff, ziaristul despre care scrisese Drudge ca detinea informatiile cu privire la legatura presedintelui cu Monica pe care Newsweek ezitase sa le publice, spune despre el: "Drudge este o amenintare la adresa jurnalismului onest, responsabil, un adevarat pericol".
Asa cum asasinarea presedintelui J.F. Kennedy a insemnat un moment de rascruce in istoria televiziunii, afacerea Watergate unul in presa scrisa, scandalul Clinton-Lewinsky a marcat unul pentru internet: evenimentul care a stat la baza unei noi forme de intelegere a informatiei, acordarea de credit unui zvon.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO