Ziarul de Duminică

Celestul firelor

Celestul firelor
18.08.2006, 17:34 21

Fiecare dintre expozitiile personale ale sotilor Ariana si Ion Nicodim de dupa anul 1990, anul cand cei doi artisti s-au intors in Romania din etapa pariziana a carierei lor, au avut, toate, un tonus imaginativ si o inventivitate plastica remarcabile. Aflata si ea dincolo de jumatatea vietii, Ariana preia din energia creatoare a "berbecului" neobosit, Ion Nicodim.
Cei doi creatori traiesc, cu o bucurie inocenta, infiorari in fata materialelor primordiale ale civilizatiei rurale. Este o intoarcere in arhaitate cu o mare pofta de a repipai vestigii ale civilizatiei traditionale taranesti: de altfel, Ariana Nicodim a deprins la mosia bunicului sau, la Bobicestii Olteniei, placerea mestesugurilor feminine primordiale: impletitul, tesutul, vopsitul. Verbele cele mai practicate de inventivitate ale artistei, in bricolajul textil al deceniilor din urma, sunt: impreuneaza, torseaza, prinde, inmanuncheaza, rasfira, ciufuleste, suspenda, atarna. Artista a onorat in 1996 Sala Tronului a Muzeului National de Arta cu o expozitie-ambient, minunata demonstratie a "ingeniosului bine temperat", pe toata scala dimensiunilor de compozitii cu material natural fibros. Expozitia a fost itinerata la muzeele de arta din Constanta, Craiova, Iasi. Incepand cu anul 2003, tandemul Nicodimilor propune o desfasurare expozitionala comuna, de mare spectaculozitate, gazduita pentru prima oara la Complexul palatial de la Mogosoaia si care a urmat, de atunci pana la jumatatea lunii septembrie 2006, un excelent traseu expozitional italo-francez. Astfel, Ariana Nicodim exprima in mod surprinzator, prin multiple tehnici ale contexturilor textile, un registru celest, epurat de materie si evocator al zborului, in polaritatea cu teluricul pe care a pus stapanire Ion Nicodim, conceptor al altarelor, inimilor si raclelor de chirpici. Pe langa micile piese de "chivot textil", gaselnite de impostare si recitaluri de materie ordonata creativ, cu care Ariana a castigat si cateva distinctii la expozitii internationale de miniaturi textile, artista ramane in arta noastra cu o dubla marca imaginativa: scara de pene si fusele zburatoare "Un stol de cocori din valuri de borangic", o flotila asamblata pe fuse de tors drept fuselaje aerodinamice, poarta ghirlande de panze vaporoase. Artista este preocupata de ascensional, sub semnul vazduhului. Pana, emblema a aerianului, devine treapta, bateala ritmica de inaintare pe o scara a ingerilor. In cei 20 de metri de diafan azuriu ai formidabilei Scari a ingerilor, Ariana Nicodim exprima eficacitatea si economia acestui mare simbol al inaltarii, fulgul-pana-aripa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO