Ziarul de Duminică

Cine combate falsurile de pe piaţa de artă

„Pădure”, ulei semnat Mutzner – un fals care s-a vândut la o licitaţie de artă şi a fost recunoscut apoi de casa de licitaţii

Cine combate falsurile de pe piaţa de artă

05.08.2010, 23:31 1218

Cu vreo zece ani în urmă, la o casă de licitaţii s-a vândut untablou semnat Mutzner ca fiind original. Atunci, nicio umbră deîndoială că pictura aparţinea cunoscutului pictor, experţii caseide licitaţii au aceeptat şi garantat lucrarea, publicul prezent laşedinţa publică nu a contestat-o... Era un fragment de pădurestrăpuns de razele soarelui... Peste ani, la o expoziţie dedicatăcolecţionarilor lui Mutzner, cumpărătorul a vrut să îşi expunăpictura. Şi, dintr-o dată, aflat în faţa a nenumărate lucrări alelui Mutzner, a constatat că lucrarea pe care o avea nu semăna cunimic din ce mai era expus. Şocant! Casa de licitaţii, conformregulamentului, nu mai putea primi înapoi piesa. În faţa evidenţei,a acceptat că era vorba de un fals...
De la această tranzacţie nefericită, casele de licitaţii sunt multmai atente la achiziţiile dubioase, îndoielnice, cu provenienţăincertă. În cazul unui desen Iser, care reprezenta un mare actorromân, a contat reacţia publicului. Lucrarea a fost trecută încatalogul licitaţiei, dar în zilele care au precedat licitaţia, uncolecţionar a prezentat o lucrare asemănătoare şi cu provenienţăgarantată. Pentru a evita orice probleme, piesa a fost retrasă dela vânzare.
Ressu a fost şi el subiect de acuzaţii de fals. La Goldart a fostprezentat "Nud culcat", o lucrare interesantă a pictorului. Unmuzeograf grăbit citat de presă a declarat că, deşi nu a văzutpiesa din licitaţie, ar fi vorba de un fals, doar pentru că un uleicu nume identic se află şi într-o colecţie particulară. Licitaţia afost ratată, "Nudul culcat" nu a primit nicio ofertă, iar situaţiaa încins spiritele. Poate că problema ar fi trebuit să ajungă latribunal, pentru că eticheta eronată pusă respectivei picturi nupoate fi anulată definitiv prea uşor.
Au fost discuţii serioase şi în legătură cu un "Car cu boi" al luiGrigorescu. Lucrarea s-a licitat la Monavissa, iar suspiciunile auapărut pentru că doar semăna în mod straniu cu o lucrare ce se maivânduse în aprilie 2005 la Alis. Piesa suspectă avea autenticitateagarantată de Petraşcu în 1943, dar acest lucru nu a amintit decâtcă însuşi Petraşcu a pictat uneori în maniera lui Grigorescu.Specialiştii au găsit mai multe ciudăţenii în lucrarea-problemă,printre care unele legate de semnătură şi de compoziţie.

Poveştile despre falsurile din lumea artiştilor români suntvechi şi de multe ori fără rezoluţii definitive. Tonitza precizaîntr-o scrisoare din februarie 1926: "Te asigur însă că acelealbăstrele care provin de la Mica Bogdan Piteşti şi care au fostastă-vară în colecţia lui Botez şi Finkelstein de la Picadilly nusunt veritabile. Ci un fals ordinar. Le-am mai expertizat o dată,cu aceeaşi rezoluţie". Nimeni nu poate preciza că lucrareacontestată de Tonitza nu a fost totuşi vândută cândva ca un Luchianautentic.
"Cunosc un domn care a cumpărat un Grigorescu cu 2.500 de euro,povestea Tudor Octavian. Când i-am spus că e fals, el mi-a răspuns:«Pentru cât am dat pe el, e suficient de Grigorescu». La osăptămână, m-am întâlnit din nou cu acest domn, care mi-a spus:«L-am vândut cu 10.000 de euro». Cui?, l-am întrebat. «Unui altfraier. Ţi-am spus că e suficient de Grigorescu»".
Pe piaţa liberă se tranzacţionează orice, iar contestaţiile suntaproape imposibil de rezolvat: "Nimic, dar nimic, domnule, din totce am cumpărat nu e autentic. Ţeapă! Numai făcături. Am chemat unexpert să-mi vadă începutul de colecţie. A zis că toate-s falsuri.Dar sunt bune şi astea. Arată aşa de bine pe pereţi...", estepovestea unui om de afaceri care a investit vreo 60.000 de euro înartă la indicaţiile unor personaje oarecare... Singura consolare afost să îşi povestească drama jurnaliştilor. Dar mulţi cumpărătorinu reclamă falsurile, nu le popularizează, pentru a nu se face derâs. În plus, poate că îşi mai recuperează din pierderi dacă lerevând altor ageamii. Printre colecţionarii informaţi circulă cifreuluitoare:
Luchian, se ştie, şi-a semnat numai 38 la sută dintre lucrări, pecelelalte le-au semnat urmaşii cu numele lui. Grigorescu a pictat4.600 de taboluri, dar în România sunt înregistrate peste 12.000. Euşor să iei un tablou anonim din epoca lui Grigorescu, să-lrăzuieşti şi să pictezi deasupra altceva: necunoscătorii nu îşi vorda seama, iar testele cu ultraviolete nu ar scoate la ivealăşarlatania. Sau poţi să iei tabloul acela al lui Nutzi Acontz.Seamănă cu Cézanne, nu? Scrii pe el Cézanne şi gata. Se găsescdestui care să-l cumpere", explică, cinic, un colecţionar deforţă.
În faţa atâtor poveşti, doar cercetătorii aduc certitudini până laurmă. În 1960, la 50 de ani de la moartea lui Luchian, MuzeulNaţional a organizat o expoziţie cu lucrări mai puţin circulate,toate având ca subiect florile. S-au văzut sute de tablouri, iarverdictul cercetătorilor a fost clar: trei sferturi erau falsuri!Istoricul Petre Oprea povesteşte momentul în memoriile sale.Printre piesele respinse a fost şi o lucrare celebră, o pictură demici dimensiuni care a fost de multe ori reprodusă şi elogiată decriticii de artă. De această dată, când s-a făcut o cercetareserioasă - "îndelungi şi minuţioase cercetări, folosindu-se până lasaturaţie investigaţiile tehnice, radiografii şi analize alepigmenţilor de culoare" - a "florilor" lui Luchian, uleiuri şipasteluri, experţii au constatat, fără scandal, falsul. Spredeosebire de altele, acest fals nu mai există: la cutremurul din'77 a dsipărut printre ruine.
Cea mai sigură terapie antifals este cumpărarea de lucrări de laartiştii în viaţă, ei pot da şi certificate de autenticitate. Toatecasele de licitaţii au acum în ofertă şi artişti contemporani, detoate vârstele şi din toate curentele. Vasile Grigore, ŞtefanPelmuş, Ştefan Câlţia s-au adjudecat recent la Alis, Mircea Roman,Madi Dinu, Vasile Grigore s-au cumpărat la Goldart, Petre Velicu,Sorin Adam, Tara, Adrian Preda şi mulţi artişti tineri vândconstant la Artmark.

artalicitata.blogspot.com

În imagini: 1. "Pădure", ulei semnat Mutzner - un fals care s-avândut la o licitaţie de artă şi a fost recunoscut apoi de casa delicitaţii; 2. "Garoafe", cel mai scump tablou al lui Luchian vândutîn România; 3. Camil Ressu - "Nud culcat", ultimul mare scandal de"fals" de pe piaţa de artă. A fost o acuzaţie neîntemeiată...; 4.Despre un record Pallady nu s-a mai vorbit din martie 2007, cânds-a vândut "Nud cu eşarfă galbenă", ulei pe carton, datat [1941]; 5. Ştefan Câlţia (n.1942) - "Personaje fantastice", litografie,ex.19/36, datat martie (19)81. Preţ de vânzare: 1.200 lei

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO