Ziarul de Duminică

CINEFLASH/ Leapsa prin culoarele timpului

CINEFLASH/ Leapsa prin culoarele timpului
09.12.2009, 14:23 47
La sfârsitul lunii februarie am avut toti prilejul sa vedemlungul sirop cinematografic (impresionant, ce-i drept, din punct devedere vizual) care il plimba pe Benjamin Button, nou-nascutul invârsta de optzeci de ani, spre capatul vietii lui, la carebebelusul fara amintiri se afla in pragul mortii de batrânete. S-avorbit atunci despre numeroasele nominalizari la Oscar ale filmuluiStrania poveste a lui Benjamin Button/ The Curious Case ofBenjamin Button (materializate in putine statuete, insa), s-aufacut speculatii despre chimia dintre protagonisti (deloc atât dereusita cum s-a trâmbitat in materialele de promovare a filmului),dar s-a vorbit si despre un proiect in lucru pe atunci, care ar fidepasit calitativ filmul lui David Fincher. Era vorba tocmai despreacest proaspat intrat pe ecranele noastre Sotia calatorului intimp / The Time Traveler's Wife, cu Rachel McAdams siEric Bana. Paralela intre cele doua filme este evidenta. HenryDeTamble, personajul principal, este, si el, bolnav de ocronoafectiune, asa ca ii este sortit sa umble de colo-colo printimp, nestiind niciodata când va urma momentul dematerializarii sicare va fi locul revenirii sale. Din pacate, pe parcursul celoraproape doua ore ale sale, filmul nu ne lamureste ce ar fi pututdeclansa asemenea afectiune, in ce locuri ajunge personajul atuncicând nu se afla in fata ochilor spectatorului (adica in timpul sispatiul naratiunii principale), cât stie si cât nu despre destinulsau, de ce revine mereu gol, fiind nevoit, din acest motiv, sasterpeleasca haine de pe unde se nimereste etc. In locul acestorminime clarificari, filmul regizorului Robert Schwentke(Flightplan), care ecranizeaza best-seller-ul omonim al luiAudrey Niffenegger, se multumeste sa apese exclusiv pedalaromantica a povestii. El ilustreaza constiincios idila absolutneconventionala dintre acest ratacitor Henry si iubirea vietii lui,Clare Abshire, pe care o cunoaste in copilaria ei, apoi o cuceresteintre doua disparitii, o ia de nevasta in cursul altor patruaparitii si o supune unui du-te vino continuu care i-ar slabinervii chiar celei mai rabdatoare femei din lume. Iar ansamblulscârtâie zdravan pâna si la acest capitol liric. Exista multe filmea caror reusita presupune, din start, acceptarea de catrespectatori a unei conventii insolite (in Somewhere in Time,protagonistul, Richard Collier, se intorcea in timp 79 de anipentru o intâlni pe actrita Elise McKenna, in The Lake Houseindragostitii interpretati de Sandra Bullock si Keanu Reeves traiauin culoare temporale diferite si comunicau doar prin casutapostala, in Kate si Leopold o americanca din secolul XXI eracucerita de un aristocrat din 1876, iar in Meet Joe Blackingerul mortii se indragostea de o muritoare, luând trupultânarului pe care aceasta tocmai il cunoscuse). Insa aceste filmecu o evidenta componenta fantastica functionau in virtutea uneilogici interne care isi urma cursul in pofida premiseiextravagante. The Time Traveler's Wife este, insa, atât deneglijent insailat - sau atât de stângaci justificat catre public-, incât orice incercare de-a gasi vreun sens in el e sortitahazardului (criticii americani care nu s-au extaziat in fataromantismului sau suculent au spus ori ca stradania de-a explicalogic acest film se poate solda cu o hemoragie cerebrala, ori cafilmul e tâmpit pur si simplu). Cu ceva mai multa grija pentrucoerenta si o poveste mai putin complicata, dar mai binearticulata, filmul putea fi o poveste de dragoste digerabila. Maiales ca regizorul a aruncat in joc doi actori excelenti, a carorinteractiune nu prea exista insa, din pacate pentru film. EricBana, fara cusur in mai toate rolurile de pâna acum (Munich,Troy, Lucky You, Funny People), pare sa nu-sigaseasca locul nu doar la propriu, date fiind coordonatele rolului,ci in primul rând din cauza ridicolului implicit al acestuia. Câtdespre Rachel McAdams, una dintre cele mai frumoase, speciale sicharismatice actrite tinere de azi (ne-a cucerit in WeddingCrashers, dar mai ales in The Notebook si o vom vedeacurând in mult anticipatul Sherlock Holmes), desi face totce poate pentru a salva un rol cârpit din stari contradictorii,replici neverosimile si aseptari dezarmate, nu are cum sa salvezeprea mult din acest dezastru lirico-temporal fara nici un substratmai de Doamne-ajuta. Singura morala care s-ar putea desprinde dinaceasta caznita incercare cinematografica (a carei aproape singuracalitate este coloana sonora tulburator de frumoasa) este,probabil, aceea ca muritorii nu trebuie sa-si cunoasca sfârsitul sipoate nici macar viitorul, macar pe cel sentimental. Asa cum aparein acest film, cel putin, asemenea insusire nu poate fi decât ocatastrofa la casa omului, in toate felurile si cu toate relelecare decurg de aici. Cam putin insa pentru aproape doua ore delirism aiuritor, nu credeti?
Sotia calatorului in timp/ The Time Traveler'sWife - Productie SUA, 2009. Regia: Robert Schwentke.Cu: Eric Bana, Rachel McAdams, Brooklyn Proulx, Philip Craig, TatumMcCann, Hailey McCann, Stephen Tobolowsky. Premiera: 6 noiembrie.Distribuit de: InterComFilm Distribution

ANDREEA-LAURA CHIRIAC (n. 21 ianuarie 1970,Bucuresti), absolventa (1994) a Facultatii de Jurnalism siStiintele Comunicarii din Universitatea Bucuresti. A fost redactorcultural la "Tineretul Liber", "Cotidianul" si "Ziarul deDuminica", specializându-se in critica de film, semnând si inpublicatii de specialitate precum "Pro Cinema", "Re:publik","Apropo", "ProTV Magazin", "The One", "Playboy". A facut parte dinstaff-ul TIFF - editiile din 2007 si 2008 - ca redactor principalal caietului festivalului. Din 2009 colaboreaza tot la o rubrica defilm la Radio România Cultural.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels