Ziarul de Duminică

CINEFLASH / Playboy de Los Angeles

CINEFLASH / Playboy de Los Angeles
09.09.2009, 14:43 167
Povestea incepe destul de sprinten, cu un Ashton Kutcher carese descurcă foarte bine in rol (in ciuda aerului său vitelin şimult prea rarelor schimbări de expresie), predându-ne, pe post degigolo, regulile acroşării sigure a femeilor mature, singure,bogate şi bine plasate din Los Angeles-ul de azi şi făcândconstatări asupra speranţelor de parvenire cu care zeci de mii detineri inundă in mod repetat Oraşul Ingerilor şi al celebrităţiiobţinute peste noapte.
Destul de rapid după aceste constatări, insă, acţiunea incepesă semene cu un balon dezumflat. Avocata bogată care stă in fostacasă a lui Peter Bogdanovich (amănunt revelator mai mult in termenide preţ decât de eminenţă in faţa blazaţilor gigolo care se lăfăiela petrecerea dată in absenţa gazdei), jucată cu subtilitate şiperfect dozaj al reacţiilor de Anne Heche, urmează algoritmulprevizibil al victimei care se ştie inşelată, dar inchide o vremeochii pentru că şi acest lucru face parte din calcul.
Gigoloul interpretat cu aplicaţie de Kutcher - care se lăfăiedezinvolt prin viaţă şi prin luxoasa locuinţă, in nelipsitele salebretele - este credibil doar până in momentul in care priceperea"profesională" i se moaie in faţa escroacei Heather, care il joacăpe degete după propria-i reţetă, pe care el le-o aplicase pânăatunci femeilor. Insă tocmai această răsturnare de situaţie pe caremizează scenariul scârţie rău pe la incheieturi, suferind de lipsăde credibilitate şi neavând nici un strop din consistenţa şicinismul unui The Grifters ori din stilul unui AmericanGigolo.
Pe deasupra, realizatorii se mai şi ambiţionează să-iconfecţioneze acestei struţocămile căznite un final moralizator,didactic şi ieftin, care pică exact ca nuca in perete pe toatăisprava. Una dintre alternativele care ar fi dat poate substanţăacestui filmuleţ mai degrabă melodramatic decât comic ar fi fostconcentrarea pe un eventual portret al aspirantului la glorie (fieel fată sau băiat) care bate la porţile L.A.-ului, tânăr, frumos şisportiv, in speranţa că va ajunge cineva sau ceva şi sfârşeştepeste ani dezolat, deformat de operaţii estetice nereuşite,aşteptând zadarnic pe la uşile studiourilor care i se inchid innas, refuzându-i cele mai neinsemnate roluri in cele mai obscureseriale.
S-au realizat deja documentare mult mai reuşite, chiarfrisonante, pe această temă. Nu este şi cazul acestui anemicSpread, care nu ar fi meritat nici măcar atâta atenţie dacănu ar fi făcut deja (inclusiv in România) săli pline de spectatoricare anticipau "faze tari". Ei bine, dacă pe seama filmului aucirculat foarte multe zvonuri asupra scenelor picante de careabundă, ce-i drept, chiar şi aici el dezamăgeşte. Pentru căpornografia nu inseamnă nicidecum erotism, iar scenele aşa-zistoride dintre personaje nu au nici una, nici alta - sunt cândextrem de banale (cele dintre Anne Heche şi Ashton Kutcher, deşiamândoi urmează conştiincios poziţiile indicate de regizor), cândde o stupizenie pudibondă care s-ar vrea emoţie şi inocenţă (celedintre Kutcher şi nesărata Margarita Levieva).
Singurul lucru cu adevărat interesant se află in paraleladintre realitatea şi ficţiunea intre care balansează AshtonKutcher, ca soţ al lui Demi Moore, şi speculaţiile care s-ar puteaconstitui intr-un metatext al filmului. Abia aici, in curajul de-alua in răspăr pe ecran o opţiune de viaţă pe care gurile rele aletabloidelor au forfecat-o destul la vremea ei, ar putea sta umorulactorului Ashton Kutcher (şi poate al consoartei sale) şivirtualităţile rolurilor sale viitoare. Deocamdată insă,Spread rămâne o povestioară patetică ce brodează stângaci şiextrem de plicticos pe tema eternei tristeţi a escroculuisentimental de cursă lungă, care, pe deasupra, se mai trezeşte şiescrocat...
Playboy de L.A. / Spread. Producţie SUA, 2009. Regia:David Mackenzie. Cu: Ashton Kutcher, Anne Heche, Margarita Levieva,Sebastian Stan, Sonia Rockwell, Maria Conchita Alonso, HartBochner. Premiera: 21 august. Distribuit de: MediaProDistribution.

ANDREEA-LAURA CHIRIAC (n. 21 ianuarie 1970, Bucuresti),absolventa (1994) a Facultatii de Jurnalism si StiinteleComunicarii din Universitatea Bucuresti. A fost redactor culturalla "Tineretul Liber", "Cotidianul" si "Ziarul de Duminica",specializându-se in critica de film, semnând si in publicatii despecialitate precum "Pro Cinema", "Re:publik", "Apropo", "ProTVMagazin", "The One", "Playboy". A facut parte din staff-ul TIFF -editiile din 2007 si 2008 - ca redactor principal al caietuluifestivalului. Din 2009 colaboreaza tot la o rubrica de film laRadio România Cultural.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels