Ziarul de Duminică

CONCERT / Ati auzit de Ivan Rudin?

CONCERT / Ati auzit de Ivan Rudin?

Ivan Rudin, Cristian Orosanu(2)

27.01.2009, 16:32 34

 
Probabil ca nu. Canta pentru prima oara in Romania, iar cautarea numelui sau pe internet nu ofera foarte multe detalii, poate si pentru ca el activeaza in continuare in principal in Rusia. Daca numele va pare familiar, este pentru ca tatal sau, violoncelistul Alexandr Rudin, a cantat de numeroase ori pe scenele romanesti.
 
Un muzician extrem de matur pentru cei 26 de ani ai sai, Ivan Rudin a stiut sa faca din Rapsodia pe o tema de Paganini op. 43 de Rachmaninov altceva decat o piesa ultraromantica. O tehnica stapanita perfect, cu totul neostentativa, s-a aflat in slujba unei superbe imaginatii coloristice, nuantele rafinate pe care stie sa le obtina de la pian Ivan Rudin denotand calitatea unei pianistici ajunse la o etapa superioara. In afara acestei spectaculoase piese romantice, tanarul pianist rus a dorit sa cante si o lucrare pe care o considera la fel de "clasica" pentru repertoriul concertistic al pianului, Rhapsody in Blue de Gershwin, in care s-a aratat a fi acelasi bun cunoscator al stilurilor, acelasi tehnician plin de sclipire.
Provenind dintr-o familie de muzicieni, studiind muzica de la cinci ani, Ivan Rudin debuta cu orchestra la doar 11 ani, pentru ca la 14 ani sa inceapa o viata concertistica extrem de activa, in Rusia, Marea Britanie, Germania, Olanda, Italia, China, Japonia si nu numai. Canta mult muzica de camera, alaturi de muzicieni de marca precum Natalia Gutman, Margaret Price, Vladimir Kraynev, Edward Brunner, Cvartetul Ysaye, Alexander Rudin si altii. La ora actuala, este solist al Societatii Filarmonice de Stat din Moscova.
 
Dar de Cristian Orosanu ati auzit ?
La pupitrul Orchestrei Nationale Radio, alaturi de care a cantat Ivan Rudin la Bucuresti, s-a aflat un dirijor roman de numai 37 de ani, Cristian Orosanu, care apare in fiecare an la pupitrul Formatiilor Muzicale Radio, lucrand cu placere cu un ansamblu din care a facut parte in calitate de cornist timp de cinci ani. Si-a desavarsit studiile de dirijat sub indrumarea maestrului Constantin Bugeanu, apoi la Academia de Muzica din Cluj-Napoca si la Internationale Bachakademie in Stuttgart cu Helmuth Rilling. A lucrat ca dirijor initial la Opera Romana din Cluj-Napoca, apoi la Opera din Bucuresti, pentru ca actualmente sa fie dirijor permanent la Filarmonica din Brasov.
In ultimul timp are insa si o consistenta cariera internationala, esentiala pentru anvergura unui dirijor, printre formatiile cu care a lucrat gasindu-se Orchestre de Paris si Orchestre National de Bordeaux, Tonhalle Orchestra si nu in ultimul rand DSO Berlin, unde are mai multe concerte in aceasta stagiune. A aparut si in Japonia, unde a avut ocazia sa dirijeze atat concerte simfonice cat si opera. Aceasta biografie stralucita pentru un muzician care continua sa lucreze in principal in Romania atrage publicul, care are insa toate motivele de a fi multumit de ceea ce i se ofera. Un acompaniator dedicat, Cristian Orosanu reuseste printr-o gestica ferma si limpede sa mobilizeze orchestra atat in acompaniament, cat si in lucrarile de virtuozitate orchestrala, suscitand aplauzele entuziaste ale publicului in fata unei lucrari cu zeci de versiuni discografice reper, precum Pasarea de foc de Stravinski (in care remarcam expresivele solo-uri ale oboistului Marian Maiereanu).
Seara s-a incheiat cu o scurta Suita din baletul Estancia de Ginastera, lucrare de mare succes, punandu-ne din nou in fata dilemei formatiilor muzicale radio din intreaga Europa, dilema ce dateaza deja de decenii: sa ofere repertoriu mai rar cantat cu riscul de a nu avea sali pline, sau sa propuna programe de succes pentru a atrage spectatorii? Care este de fapt misiunea orchestrelor radio? Dar aceasta misiune, pentru a fi dusa la indeplinire, nu are ea nevoie de un public cat mai numeros ?
 



Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO