Ziarul de Duminică

De la Underground la Virtualground

De la Underground la Virtualground

Parfum de femeie, dramatizarea textului: Daniel Popa (dupa Blogul Abjectu), regia: Daniel Popa. Piesa s-a clasat pe locul al III-lea la Graz

01.08.2008, 18:27 13

Un prieten care a trait mai bine de zece ani in Japonia imi povestea ca, in Tara Soarelui-Rasare, ca sa fie sigur ca are cu cine sa discute, un japonez iti analizeaza mai intai atitudinea corporala. Astfel, o atitudine incorecta este asociata individului primitiv si anuleaza stradania inaintasilor tai de a evolua.

Unul dintre cele mai importante atuuri ale unui producator de cultura, mai ales in contextul unei piete dezechilibrate, nu poate fi decat atitudinea, adica puterea de a reactiona, de a se alinia sau opune unui curent cultural si chiar de a se arunca intr-o nebanuita aventura. Oricare dintre atitudini este de dorit, atata timp cat confirma existenta unei coloane vertebrale.
In toamna anului 2007, Teatrul Bulandra a inceput colaborarea la un proiect international initiat de Schauspielhaus din Graz, numit Blog the Theatre. Tarile participante la proiect au fost Ungaria, Polonia, Italia, Romania si Austria. Proiectul propunea ca fiecare participant sa identifice un numar de trei bloguri cu potential dramatic si sa le transforme in texte pentru teatru, cu ajutorul a trei dramaturgi, urmand ca textele sa fie mai intai citite in public, iar apoi sa fie montate de trei regizori tineri. Proiectul a fost finalizat in luna mai prin prezentarea celor trei productii in fata publicului si a celorlalti parteneri de proiect, la Blogtxt Theaterfestival din Graz.
Odata cu proiectul Blog the Theatre, Teatrul Bulandra inaugureaza programul Bulandra Underground, prin care isi propune sa promoveze evenimente neconventionale, alternative teatrului clasic, sa ofere publicului o alta perspectiva a spectacolului de teatru si sa creeze un mediu favorabil noii generatii de actori si regizori.
Legatura dintre blogging si underground consta in faptul ca ambele isi extrag energia din social si politic, adoptand o atitudine distincta si adeseori ferma, dar totodata fiecare stil de exprimare este adaptat perfect tipului de societate pe care il reprezinta.
La inceput, termenul de underground a fost folosit ca sa denumeasca o serie de miscari de rezistenta sub regimuri politice aspre, cu referire la discretia necesara partizanilor Rezistentei. Miscarile culturale de underground ale anilor '60 si '70 isi au radacinile in fenomenul beat generation, nascut in anii '50 in America si care, la randul sau, a fost inspirat de existentialistii parizieni, avandu-i capete de afis pe Jean-Paul Sartre si Albert Camus. De retinut este ca underground-ul cultural presupune alternative artistice diferite de mainstream.
In virtualground, blogging-ul devine o atitudine necesara daca te afli intr-un spatiu geografic in care politicienii se joaca de-a Fratele cel Mare al lui Orwell. Blogul poate transforma o simpla opinie intr-un calvar. Si ma refer la bloggerii formatori de opinie, luptatori de gherila din China, Birmania, Egipt, Iran, Bangladesh sau Sudan, care sunt arestati, maltratati si pedepsiti cu inchisoarea numai pentru ca isi spun parerea despre terorism, despre actele de coruptie comise de guvernanti sau despre abuzurile la adresa drepturilor omului. (De asemenea, in Italia, in 2007, s-a emis un proiect de lege - Legea Levi-Prodi - care cerea cenzurarea internetului prin inregistrarea oricarui site sau blog la ROC - Registrul Autoritatii Comunicatiilor.)
Chiar daca unii experti argumenteaza ca undergroundul a disparut odata cu aparitia internetului, datorita accesului extrem de lesnicios la toate tipurile de arta, ideea Teatrului Bulandra de a construi o punte de legatura intre virtualground si underground nu face decat sa lanseze la randul ei un manifest impotriva miscarii de rezistenta din cultura teatrala romaneasca.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO