Ziarul de Duminică

Electorale la 1910

Electorale la 1910
21.10.2008, 17:42 36

O astfel de bijuterie cartofila poarta amprenta marelui istoric Nicolae Iorga, cel care alaturi de A.C. Cuza conducea Partidul Nationalist-Democrat. Nota caracteristica a acestei carti postale electorale este concentrarea si exploatarea ingenioasa nu numai a fiecarui centimetru patrat, dar si a valentelor persuasive ale fiecarui cuvant.
Astfel, pe fata cartii postale citim ca Programul in doar 18 puncte al Partidului Nationalist-Democrat (inscris in intregime), hotarat in Sfatul adunarii din zilele de 23 si 24 aprilie 1910 (adica la doar trei ani dupa rascoala taraneasca din 1907), reprezenta si solutia "desrobirii taranilor de sub jugul ciocoilor". Descoperim o serie de prevederi antisemite si xenofobe precum: "4) Oprirea cu desavarsire de a se aduce muncitori straini (vinitici) pentru munca campului...", "8) Oprirea cu desavarsire pentru straini de a lua mosii in arenda", "12) Ridicarea ostirii Romanesti macar indoita fata de oricare tara straina invecinata cu noi si care ar avea gandul vreodata sa ne incalce vro data tara noastra" sau "13) Scoaterea jidanilor din armata". Pe un ton sfatos, taranii erau indemnati: "Iubiti Sateni, alegeti numai cei ce tan cu D-v. adica NATIONALISTII-DEMOCRATI". De partea cealalta a cartii postale tonul devenea patetic "Frati Romani, nu trimeteti in sfatul tarii DUSMANII DUMNEAVOASTRa", pentru ca in subsolul textului programului sa gasim si reclama pentru ziarul de partid: "Frati sateni, cetiti si raspanditi pretutindeni foaia D-vs. plina de sfaturi bune. Pentru popor se plateste 3 lei pe an". 
Pe versoul acestei "Carti postale a satenilor", care avea imprimata Stema regala, putem citi un slogan cu neindoielnice calitati muzicale, nelipsit insa de un umor involuntar: "Sus opinca! Fie cizma cat de buna/ Ca opinca nu rasuna". Practic, acestei carti postale destinate a fi scrise si circulate prin posta (stampila dovedeste ca s-a trimis la 11 martie 1911 elevului Petre C. Sergescu de la liceul Traian din Tr. Severin) i-a fost conferit si misiunea unui manifest din categoria "Citeste si da mai departe!", deoarece apare indemnul "Tot Romanul care's iubeste neamul este rugat sa raspandeasca acest program si sa-l ceteasca tuturor". Profilul rural al acestui produs cartofilo-electoral a fost subliniat si prin inscrierea neuzuala, in spatiul destinat adresantului, a rubricilor: "Comuna, Catunul, Plasa, Judetul". 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO