Ziarul de Duminică

Fotografii miscate

Fotografii miscate
07.07.2006, 15:24 26

Intr-o era a tehnologiei, Dragos Lumpan, absolvent al Universitatii de Arta Teatrala si Cinematografica "I. L. Caragiale", membru al Uniunii Cineastilor din Romania si al Uniunii Artistilor Plastici, alege sa joace impotriva aparatului.

Expozitia sa Fotografii Miscate, de la Galeria Posibila, reprezinta o intorcere catre primitivism, o incercare de a privi lumea spatiilor virtuale, a televiziunii si a cinematografului cu ochii unui om ce are inca incredere in mit. La inceputul acestui nou mileniu al reproductibilitatii, cand aura operei de arta se pierde, cand valoarea de expunere se confrunta cu un nou tip de valoare, valoarea de input sau capacitatea de a fi electronic manipulabil, arta etalandu-si, dupa previziunile ganditorului Walter Benjamin, acel farmec putred al caracterului sau de marfa, Lumpan, licentiatul in Teologie Pastorala Ortodoxa, incearca sa reinvie valoarea de cult.
Expozitia poate fi privita ca un protest, ca o meditatie asupra relatiei dintre om si masina: intr-o lume aflata sub imperiul aleatorului, in care gandirea si simtirea se robotizeaza, Dragos Lumpan pare sa aleaga low tech-ul, tinandu-se totusi departe de esteticile conceptualiste ale fotografiei contemporane. Demersul sau se apropie astfel mai curand de pictorialism decat de deadpan-ul rece si industrial, de citationismul incert si ambiguu sau de migalos premeditatul staged photography, cu a sa incarcatura narativa. Apropierea de pictura este confirmata si de tehnica de expunere aleasa pentru fotografiile sale africane: Lightbox-ul, suport care poate conferi spectaculara prezenta fizica, nu este cu totul o fotografie si nici in intregime un tablou, dar sugereaza experienta amandurora. De altfel, curatorul expozitiei, Matei Caltia, afirma: "Pictura lui Dragos Lumpan are rafinament si tensiune, este o expresie personala a unei plimbari prin Africa eliberata de complexele si frustrarile vizitarii acestui spatiu atat de simbolic. Fara a simti obligatia de a se inscrie in infernalul loc comun al amintirilor de vacanta, al primei intalniri cu exotismul safariului african, Dragos Lumpan se intoarce cu o stare de pace si liniste pe care nu credeam ca le putem gasi in continentul simbol al atacului, al caninilor, al victimelor."
Dupa o colaborare lunga cu National Geographic, acest fotograf stie ce inseamna manipularea prin intermediul canalului de distribuire a informatiei. Ce inseamna Africa? Am urmarit cu totii destule emisiuni la Discovery si Animal Planet, am vazut close-up-uri cu tigri, girafe si elefanti, de o claritate perfecta gratie celor mai puternice teleobiective, am vazut apusuri filtrate si colorate dupa cele mai noi tehnici de editare, am ingurgitat filme de tipul Out of Africa pe banda rulanta. Dragos Lumpan isi pune intrebarea daca ceva, poate tocmai ce era mai important, nu s-a sustras cumva sutelor de inregistrari si relatari. In acest sens, expozitia sa poate fi luata ca un exercitiu de libertate (de eliberare).
Eliberarea se face prin joc, jocul cu miscarea (translatia camerei, zoom in-zoom out, rotatie) care, dupa Lumpan, revine la: "tehnica asta te invita a fi spectator fara sa iti poti alege in nici un fel subiectul. Esti intr-un ceva care se misca si nu conduci tu."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO