Ziarul de Duminică

Generaţia YUP/ de Antoaneta Dohotaru

Generaţia YUP/ de Antoaneta Dohotaru
04.11.2010, 23:30 2627

Intram cu acest reportaj intr-o lume care nu se vede nici latelevizor si nici in ziare. Sunt tineri, dar nu-s copii de banigata. Nu sunt corporatisti, dar castiga foarte bine pentru varstalor. Se imbraca din marile capitale europene, conduc masini scumpe,bat cele mai bune cluburi din Bucuresti, dar nu-i vedem pe primapagina a ziarelor de scandal. Reusesc sa produca intr-o Romanie incare mai toata lumea consuma. Ei sint tinerii profesionisti, ocategorie sociala aparuta de cativa ani la noi.

Ce fac bogatii pe timp de criza ca sa-si inmulteasca banii?Investesc in arta! Cand bancile considera ca 7% este o dobandageneroasa pentru depozitele bancare, iar pretul imobiliarelor ascazut si a gaurit multe buzunare care mizau pe profit, oamenii cubani incep sa se inghesuie la licitatiile de arta - unde preturilemici promit randamente de 27%, mai mari si decat la bursa! Ba chiarde 40% cand vorbim de un Grigorescu. A luat nastere o lume noua, incare nu tot ce-i scump e si valoros si nu tot ce-i ieftin e faravaloare. O piata noua in Romania, in care cel mai mare risc alinvestitorului este acela sa se indragosteasca de investitie si sanu se mai indure s-o valorifice.

Tudor Breazu are 36 de ani si este consultant financiar. Locuiesteintr-o mansarda eleganta in centrul Bucurestiului. Un excentricpasionat de moda care-si iubeste decapotabila si este foarte legatde prietenii sai.
Omid Ghanadi, 23 de ani. Student la arhitectura. Are afaceri indomeniul amenajarilor interioare, se ocupa de design. Este stapinula cinci cai.
Alex Rusen, 25 de ani. Stomatolog cu propriul sau cabinet. Poartaaceeasi freza si la munca si in cele mai tari cluburi.
Sergiu Machidon. 27 de ani. Patronul a trei firme depublicitate.

Hamid Nicola Katrib, 28 de ani, arhitect. S-a nascut la Bacau, atrait in Liban si a lucrat pentru personalitati regale si pentruprinti. A dat lumea pentru Romania unde si-a facut un renumeimpresionant si este considerat a fi un architect exotic, deavangarda, care lucreaza pentru oameni foarte bogati.
Sunt doar cinci din cei multi care au reusit sa iasa din pluton sisa cladeasca ceea ce se numeste generatia YUP curent social care aaparut in anii 90, in America. Y.U. P este abrevierea expresiei"Young Professionals Uprising" si se refera la baietii furiosi aianilor 90 care au reusit sa faca bani grei plecind de lazero.
In Romania, desi la inceput, ei sunt cei care si-au facut singuribanii. Sunt pe cont propriu si castiga mii de euro fara sa traga injug pentru patroni sau pentru stat. "Eu am facut ceva in
Romania neavand nimic la inceput - spune Tudor Breazu - si ca minesunt multi altii, prietenii mei asa sunt, adica n-au primit averisau mosteniri spectaculoase." Pentru ei nu exista criza sau seficainosi. N-au cerut si nu vor cere nimic de la guvern si nuasteapta pensia. Oameni de lume, rup usile celor mai tari cluburidin Bucuresti si-si traiesc viata exact asa cum vor ei, fara sa deasocoteala nimanui. Cum de n-au devenit si ei niste bugetari care satremure zi si noapte la gindul ca vor fi dati afara? Cum au reusitin viata?

"E greu sa faci asta in Romania si ai nevoie de mult curaj siputina nebunie si nu neaparat de multi bani", spune SergiuMachidon. "Cred ca trebuie sa te folosesti foarte tare de minteata, sa fii creativ, sa iei viata nu stiu daca in piept sau in ras,dar sa te bucuri de ea, sa te bucuri inclusiv cand faci o afacere,daca nu faci asa te duci acasa, iti pare rau, iti bati nevasta..."adauga Tudor Breazu.
Avem si noi yupii nostri, cei care timid reprezinta tanara elitasociala a tarii. Sunt oamenii care chiar acum in criza duc greul inRomania, ei fac totusi o parte din plusvaloarea care inca maiexista , restul doar consuma.

Intr-unul dintre cele mai la moda cluburi din Bucuresti, lumeaincepe sa se adune abia dupa ora unu noaptea. Acolo nu existacriza, credite, saracie, stres si disperare, iar sampania sisticlele de whisky curg dintr-un izvor nesecat cat timp ai bani. Sebea numai sampanie frantuzeasca de 600 de lei sticla si mult whiskydres cu bauturi energizante.
Tudor, Omid, Alex si Sergiu sunt buni prieteni si si-au facut unritual din a iesi in oras, in fiecare noapte de joi, la 1 noaptea."Gasca de oameni care ne stim noi sunt mai mult genul de oamenicare vin sa se distreze - punct, spune Omid Ghanadi, nu vin sa sedistreze si sa cheltuiasca sau sa arate ceva, dar sunt multi oamenicare cheltuiesc multi bani si ne uitam si noi si spunem Doamne,Doamne." "Suntem si atenti cu banii, adauga Sergiu Machidon. Adicasuntem constienti de faptul ca uneori cheltuim mai mult pemofturile pe care le avem si ni le facem, dar in acelasi timpsuntem atenti ca ne dorim sa continuam si sa crestem ceva in spate,adica e vorba de business, e vorba de a face ceva, de a creste side a face ca in cativa ani totul sa fie mai usor." si sa ne facemtoate hobbyurile, toate nebuniile la care visam.
Este miezul noptii si Tudor Breazu se pregateste sa plece la club.Inca nu este foarte hotarit cu ce se va imbraca din simplul motivca are prea multe haine, prea sofisticate si prea frumoase.Sifonierul lui este un tezaur care sporeste cu fiecare plecare instrainatate. Tudor are haine adunate din toate colturile lumii, deinspiratie japoneza, indiana sau port popular romanesc. Cumparanumai ceea ce ii face foarte tare cu ochiul si se potriveste cupersonalitatea lui. Piesa de rezistenta este un produs vestimentarrar si stralucitor, cum poarta numai maharajahii. Si dulapul luipentru incaltaminte este neincapator pentru cei mai colorati si maiveseli pantofi din oras. Pentru club, Tudor a ales o tinutascolareasca, aruncata insa in aer de sacou.
Tudor isi cheama taxiul si coboara. La club este asteptat de gascasi distractia, placutul zbucium, o sa tina pana dimineata. Baietiisi gagicile sunt in forma. Majoritatea fetelor se imbraca intr-unsingur fel - "cat mai goale". Baietii platesc.
Dincolo de noptile pierdute, raman niste baieti responsabili. Dupao noapte de clubbing, Sergiu Machidon ajunge mai tarziu la birou.Isi incepe treaba cu o sedinta de strategie. Initial, ar fi vrut sadevina preot pana cand s-a lamurit cum sta treaba cu cele sfinte.Sergiu a lucrat patru ani in cateva mari agentii de publicitate -uneori fara sa fie platit, numai ca sa invete meserie. S-a saturatinsa de stilul corporatist cand a realizat ca pe masura ce avansa,nu mai avea libertatea de a face lucrurile asa cum ar fi vrut. Asaca a demisionat si si-a deschis propria lui firma. Lovitura a dat-oin plina criza, in primavara lui 2010, cand a inceput sa lucreze cufirma Moneygram Italia pentru care a facut strategia media siplanningul pentru mai multe tari. Al doilea mare client a fostLufthansa. Cand firmele mari s-au orientat spre serviciile firmelormai mici, Sergiu a profitat. De curand, Sergiu a lansat un nouserviciu pe piata digitala din Romania, o retea de reclame careacopera toate platformele online din tara. Nu regreta ca a riscatcand a decis sa lucreze numai pentru el. Castiga mii de euro peluna, dar nu-i place sa vorbeasca despre bani. Cumparaturile si leface mai mult in strainatate.
Acum planuieste sa plece intr-o calatorie in jurul lumii. Are cuce.
In club, Alex Rusen se arunca in bratele tuturor femeilor, esteomul bucuriei. In cabinetul sau insa e alt om. Numai tunsoarea sipandativul de la gat mai amintesc de tanarul pasional de astanoapte. Pentru el a fost mai greu sa reuseasca, dat fiind castomatologii chiar trebuie sa stie meserie. A invatat, s-aambitionat si a reusit sa-si faca o retea de clienti, in specialprintre oamenii tineri si cu bani. Are cabinetul lui dotat cuaparatura moderna in care-a investit zeci de mii de euro.Strainatatea nu l-a tentat niciodata, desi vede ca ce se intamplain jurul lui nu-i prea roz. Pana si generatia lui i se pare cumvain ceata si insuficient de puternica. Insa Alex este optimist sisigur pe el. Vrea sa faca cursuri de implatologie dentara si sa seextinda. Ii place ceea ce face si stie ca va reusi.

Omid inseamna in limba persana "speranta". Omid Ghanadi are 23 deani si este cetatean roman de origine persana. Are afaceri indomeniul arhitecturii si designului interior si cinci cai pe careii tine intr-un centru ecvestru din Otopeni. A facut liceul JeanMonet din Bucuresti, un liceu pentru copii bogati, dar a fostinvatat sa-si faca banii singur, cu mintea lui. Criza i-a mai luatdin clienti, dar nu l-a rapus. Pe cei care vor sa reuseasca in altaparte decat in Romania, nu-i intelege prea bine. A calatorit mult,a studiat si in Elvetia dar numai in Romania se simte ca acasa.Limba romana a invatat-o rapid. Omid imparte acelasi birou dearhitectura si design interior cu seful si prietenul sau, HamidNicola Kabrib, un tanar care la 28 de ani reuseste sa fie unuldintre cei mai bine cotati arhitecti din Romania. Hamid s-a nascutla Bacau, mama lui este romanca, iar tatal libanez. A venit intara, in vacanta si n-a mai plecat. Inainte, in Liban lucra pentrufamilii regale si pentru oameni extrem de bogati, insa numai inRomania a reusit sa devina independent.

Astazi, Omid si Hamid au in lucru doua pensiuni de lux, una inBrasov si alta in Delta, un restaurant cu specific libanez la careHamid este si coproprietar, trei apartamente, plus redecorarealantului de restaurante Springtime. Criza nu le-a stricat afacereasi asta pentru ca reputatia lor este puternica. Hamid tocmai aterminat de reamenajat si decorat o locuinta de lux din Bucuresti,cu vedere la parc si la lac. Dintr-un apartament care avea un aerbanal desi a costat 200 de mii de euro, Hamid si-a propus sa facaun camin elegant si functional. A regandit si recompartimentattotul. Este multumit de opera lui, dar cel mai tare apreciazafaptul ca si proprietarul se simte bine in spatial creat de el. Intot ceea ce face, Hamid se bazeaza pe mina lui dreapta, Omid. Acumdoi ani, Omid, inca student la arhitectura si design interior s-aangajat la Hamid. Un arab si un persan s-au unit si au hotarit sacucereasca piata de arhitectura si design interior din Romania. Siau reusit. Ceea ce Hamid deseneaza pe hirtie, proiecte in valoarede zeci de mii de euro, Omid transpune in calculator. Case in celemai selecte zone din Bucuresti, cazinouri, restaurante, resedintepentru oameni plini de bani.

Hamid se duce acasa la Bacau cand vrea. Familia lui Omid insa aramas in Iran. Romania este tara in care a reusit, insa uneori sesimte singur.
Talentat, creativ, bogat, pe val, Hamid nu vrea decat sa obtinaproiecte importante si in Europa, sa se extinda, sa lucreze in stilsi mai mare. In fiecare zi, dupa ce scapa de la birou, Omid se ducela manej sa-si scoata caii la plimbare, iar in week-enduriparticipa la concursuri. Este campion national si vicecampionbalcanic la profesionisti. Mimesis este calul sau preferat, cu ea ainvatat sa calareasca si pentru el nu are pret. Intretinerea cailoril costa mii de lei pe luna dar nu poate sa renunte la hobyulsau.
Omid nu si-a facut din bani un scop in viata. Importanti suntprietenii lui, cei care tin la el si pe care ii iubeste.
Din toata gasca, Tudor Breazu este cel mai rebel. Se duce la biroucu decapotabila, la ce ora vrea el si nu-i place sa fie etichetat.Banii si i-a facut din consultanta, intr-un stil foarte propriu. Areusit sa nu renunte nicio clipa la principiile lui si la stilulsau de viata: liber, fara reguli stupide. Invarte si astazi afaceriserioase, chiar daca e criza. Banii ii plac dar n-ar face oricepentru ei. Se simte cel mai bine in mansarda lui alba cu nuanteargintii, un loc care inainte era lasat in paragina. Tudor arenovat totul cu pasiune. Crede ca important este sa stii ce vreide la viata si, mai ales, sa poti sa spui "nu" cand trebuie. Isiiubeste tara si orasul, dar uneori este dezamagit de generatiilecare vin dupa el.

Cei din Generatia YUP sunt oamenii extremelor. Frumosii seriosineseriosi. Pentru unii modele, pentru altii aventurieri, pentru eiinsisi liberi. N-au bariere, n-au obligatii, dar au curaj. Sibucuria de a-si trai viata dupa propriile lor principii, intr-olume in care altii fac reguli iar noi cei multi suntem doar simplijucatori.

Reportaj difuzat de Protv, in emisiunea "Romania, te iubesc!"din 10 octombrie 2010

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels