Ziarul de Duminică

Imbujorare

Imbujorare
04.07.2008, 21:25 206

In mai toate culturile, buchetul de flori este fragmentul de natura care devine ofranda. Este emblema comuniunii, a concordiei, a frumusetii, dar si a fragilitatii ei. Monica Vasinca a trait in ultimii ani o experienta intensa in ambianta florala, ca o pavaza in fata bolii, prin profuziunea de buchete instalate in interiorul casei sale de veche elita ardeleana. Cu titlul Clipe din gradina, graficiana clujeana Monica Vasinca isi propusese, in anul 2006, o dubla premiera: prima sa expozitie de pictura si prima descindere in Bucuresti, dupa simeze nationale si internationale notabile. Casa ONU, de pe bulevardul Primaverii, a gazduit incepand din a doua zi a lui iunie o noua suita florala a Monicai Vasinca. Titlul generic, In jurul meu, ascunde indemnuri (titluri) precum A face fata, Iubeste-te, Templul schimbarii, A crede, Roze vindecatoare. Sunt circa 20 de panze de peste un metru, apoi o serie de panze medii si mici in genul "buchetului", adica al unui concentrat agreabil al iubirii de natura.
De aproape trei decenii, Monica Vasinca s-a manifestat drept o creatoare de marca in experimentul grafic, in mixarea tehnicilor lui, in stiinta comunicarii vizuale si a eficientei semnului grafic. Dintr-o astfel de formatie si, apoi, dupa o practica indelungata in toate domeniile graficii, trecerea in fata sevaletului si in baia de paste colorate devine un act de curaj si, mai ales, o eliberare psihologica. Monica Vasinca picteaza cu mare pofta si dexteritate, fara preconceptii culturale, fara presiunea retetelor sau a tendintelor de gust. Artista s-a aplecat, dupa un impas medical al vietii sale, asupra celui mai tonic motiv pictural - buchetul de flori - pentru a-si regasi bucuria vitala si a o comunica celorlalti prin codul frumusetii vegetale.
Expozitia prezenta contine adesea, in panzele mari, verticale, tratarea dufyniana a comodelor Biedermayer in jurul carora troneaza buchetele. Compunerile au evoluat spre gruparea in registre spatiale a vaselor cu flori somptuoase. Domina rosul geraniu si verdele crom, iar panzele mici - "bibliofile" ca delicatete dureriana - sunt scaldate in tonuri sidefii.
Intre pozitia romantica, cea de a vedea natura printr-un temperament, si cea expresionista, cand un temperament se slujeste de natura pentru a se exprima, Vasinca se instaleaza pe o onesta mediana a fiorului empatic transcris in sarja. Astfel, gestica ei in fata panzelor aminteste volutele unui dirijor sau rapiditatea unui jongleur cu cercuri colorate. Activarea unor traiecte dinamice ale alburilor, care dau o speciala luminozitate picturilor sale, vine din lunga experienta de grafician. Iar compozitiile mari, pe inalt, au un impact vizual puternic, din buna stiinta a afisismului. Desenatoare experimentata, artista circumscrie rapid, cu pensula plina de pasta, un turbion multicolor. Florile Monicai Vasinca devin abrevieri gestuale, o stenografie a vegetalului in sarbatoare. Pictura sa vioaie si supla transmite tumult, luxurianta, voluptate. Sunt, fara niciun fel de ipocrizie, tablouri-talisman de viata, tablouri-glastra, tablouri-podoaba a traiului casei. Sunt acele panze bogat inramate si inscriptionate muzeal care marcheaza pe viata un copil, ca o abreviere a caminului cu flori perene.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO