Ziarul de Duminică

IMG vs TXT

IMG vs TXT
11.08.2006, 14:30 15

Printre proiectele expuse la inceputul lunii iulie la Artexpo, Galeria 3/4, Teatrul National Bucuresti, in cadrul expozitiei masteranzilor Facultatii de Arte Plastice, instalatia foto IMG vs TXT a Ralucai Nestor se impune ca o meditatie intr-o nota grava, chiar daca in acelasi timp ironica, asupra erei digitale, respectiv a implicatiilor sociale ale tranzitiei de la cultura scrisa catre cultura vizuala, in contextul in care istoria si gandirea conceptuala, legate strans de inventarea scrierii, de linearitatea textului, par sa fi ajuns la un moment de rascruce. La orizont se profileaza aparitia unei noi gandiri multidimensionale, vizuale. Va fi inlocuita gandirea istorica de aceasta noua forma de rationare bazata pe algoritm, cibernetica si teoria haosului?
Proiectul este structurat pe trei layere conceptuale: un layer al povestii unor fotografi amatori care "neputand rezista ofertei All Inclusive de pe litoralul bulgaresc trec granita inarmati cu aparatele lor in speranta de a-si ghiftui cardurile cu imagini pitoresti si, cine stie, de a medita putin asupra diferentei dintre noi si ei, in prag de integrare". (In vechea cetate Nessebar, sunt insa captivati de portretele si inscriptiile chirilice afisate pe porti, pe trunchiuri de copac, la biserica. Enigma tesuta in jurul unui vechi cult al mortilor conducandu-i, la intoarcerea in tara, la SALONUL FUNERAR, eveniment de exceptie la prima editie in Romania, unde se trezesc incoltiti de intrebarea: exista vreo legatura intre moarte si manipulare?) Un layer al cartonaselor rosii cu citate din reviste de fotoclub care incearca simplist sa comenteze problemele artistului si ale artei contemporane (panseuri ca "Nu vorbesc mult, nu scriu aproape deloc, asa ca fac fotografii" ilustreaza fotografia vazuta prin ochii facatorului de poze, acel amator incapabil de a cauta noi mutari, informativul, si care, potrivit filosofului Vilem Flusser, "nu se afla deasupra fotografierii, ci este inghitit de pofta aparatului sau"). In fine, un supralayer al conceptelor proprii artei digitale, societatii informationale (fragmente de text apartinand autoarei ori unor teoreticieni postmoderni).
Colectia de texte si imagini ilustreaza principiul neliniaritatii hypertext/ hypermedia (hypermedia ca posibila reteta inedita de libertate, de iesire din liniaritate, ca solutie a polemicii imagine vs text), panotarea fiind inspirata de filosofia marii retele. Acest Internet in miniatura subsumeaza astfel imagini conectate cu alte imagini prin relatia detaliu-intreg pe care un click de mouse o poate oferi unui utilizator curios sa afle mai multe, texte derivate din alte texte, imagini care reusesc sa explice texte, texte care explica imagini. Astfel, ca solutie a amintitei polemici, artista propune coexistenta celor doua tipuri de gandire. Omul capabil sa implineasca coexistenta fiind noul creator, om care din subiect se transforma in proiect, acumuland puncte de vedere, depasind conditia de functionar al diferitelor aparate. Lupta lui nu mai e dusa impotriva materiei, a obiectului, ci impotriva manipularii exercitate de criteriile tehnice si de mediile de comunicare, cea mai buna imagine fiind cea in care intentia umana iese invingatoare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24