Ziarul de Duminică

Inorogul graului: Ion Nicodim

Inorogul graului: Ion Nicodim
07.07.2006, 15:32 132

In deceniul din urma, Ion Nicodim ne ofera o ipostaza febrila a unui "homo faber", arhaizant si neo, in acelasi timp, aliaj de uzurpare dadaista si ritualizare pagana. Pictorul Ion Nicodim cel al abstractiei sublimate in monocromii de azur, cel din anii '70, ori cel al marilor panze abia atinse cu angobe de argila, plamadeste acum, in tridimensional, aratari compozite pline de haz rustic.

Nicodim intors spre "tara, taran, tarana" practica o "ars combinatoria" de instalationism, arta obiectuala si sculptural eteroclit. Artistul are o autentica nostalgie a ruralului, dupa un lung periplu occidental, reintoarcere nu lipsita de un humor balcanic, cel al ceremoniilor pestrite. Ghidonul intors peste saua unei biciclete echivala, sub decizia artistica a lui Picasso, cu un craniu de taur. Iata, acum, o furca incremeneste in chip de regina, in ceea ce ne ofera Nicodim, pe un dublu soclu, cvasi brancusian, de lemn si de piatra, lucrare figurand in catalogul italian (2004) si francez (2006).
Etapa senioriala pentru un creator este adesea, in psihologia stilului sau, echivalentul eliberarii de tutela, de impostatia tatalui, adica a propriului pattern. Ne-o demonstreaza, cu ardoare, manierele tarzii ale longevivilor celebri precum Tizian, Tintoretto, Rembrandt, Goya, Matisse, Kokoschka, Picasso. Septuagenarul Ion Nicodim este, fara indoiala, un artist exponential al artei romanesti de la sfarsitul secolului XX. Artistul este aproape unic in spatiul nostru cultural pentru febrilitatea si reusita sincronizarii creatiei sale la scena europeana. La un ceas sapiential al carierei sale, pictorului de altadata ii procura o intensa placere "sa puna in opera" materiile incarcate de poetica arhaicitatii, cele pe care le ofera, indeobste, o veche gospodarie taraneasca. Alaturi de Drumul robilor inchipuit de tepii unei mari grape sta un cuplu adamic, urias si hirsut, cioplit din barda si garnisit cu piroane, pene si scoici.
Pe sub tipsia unei flori a soarelui, chircita de bruma, floare modelata giacomettian in bronz, se poate plimba cornul inorogului, atribuit unui candid calut de balci, asezat in spice. Un Christ indurerat, inchipuit de silueta verticala a unui plug, este articulat de alte cateva unelte agricole vechi. Iata o buna cheie de citire a artei combinatorii a lui Nicodim.
Liantul, la propriu si la figurat, al etapelor creatiei sale, de la inimile de chirpici inaltate pe herme conice la cartea de pamant dedicata lui Cioran, pana la chivotul cu coconi este, pentru Nicodim, lutul, tarana lipita de paie tocate. O maxima de infiorare in fata materiilor si de cutezanta in a le compune impreuna si a le alia cultural, este Caloianul, papusa arhaica, lasata pe ape ca rit de fertilitate, imaginat la Nicodim din cojile oualor incondeiate de Paste. Cutia-arca a acestei vechi entitati este tot din lut impaiat, chirpiciul pe care Ion Nicodim l-a titularizat in tabelul alchimic al artelor contemporane.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO