Ziarul de Duminică

Leontina Ciobanu-Vaduva revine

Leontina Ciobanu-Vaduva revine
26.10.2007, 20:41 82

Deschiderea stagiunii la Opera nu a trecut nici ea neobservata, asa cum s-a intamplat cu majoritatea evenimentelor similare ale caror organizatori au realizat ca trebuie sa "invinga" vecinatatea Festivalului "Enescu" printr-o ingeniozitate sporita.

Surpriza oferita de Catalin Ionescu-Arbore, directorul Operei Nationale din Bucuresti, publicului sau a fost prezenta Leontinei Ciobanu-Vaduva in rolul Margareta din Faust de Gounod, in doua spectacole.
Din pacate, o umbra a aparut inca din primul act asupra distributiei, prin prestatia neasteptat de slaba a baritonului invitat Julian Konstantinov. Greu de spus de ce a trebuit adus din Bulgaria un astfel de Mefisto, cu o maniera de cant destul de brutala si inexacta, plus un accent in franceza foarte indepartat de original, cand de basi nu ducem lipsa (oricare dintre distributiile de stagiune - Pompeiu Harasteanu, Mihnea Lamatic, Horia Sandu - ar fi fost preferabila).
Altfel, spectacolul este cat se poate de reprezentativ pentru opera bucuresteana, regia lui Alexandru Tocilescu reusind sa puna in valoare fara a forta limitele ansamblului. Am revazut si reauzit cu placere Corul Operei, care a dovedit, ca de obicei, acea expresivitate si acel rafinament pe care le cere muzica lui Gounod, o scriitura atat de gratioasa, de transparenta. In opera, Gounod a stiut sa dea ce avea mai bun si sa aduca o anumita poezie contrabalansand bel canto-ul si romantismului germanic, stilul sau ramanand extrem de personal, urmarind puritatea scriiturii, frumusetea liniei, sobrietatea discursului.
Cuvinte frumoase se pot spune despre rolurile secundare, dintre acestea de mare succes bucurandu-se, pe buna dreptate, baritonul Iordache Basalic. Robert Nagy nu ne-a surprins in rolul Faust, evoluand in limitele cunoscute, singura intrebare fiind de ce nu s-a cautat un oaspete strain pentru rolul sau si nu pentru cel al lui Mefisto.
Leontina Ciobanu-Vaduva ne-a reamintit si in acest context ca este o mare cantareata, are usurinta si naturaletea date de experienta marilor scene. Delicatetea, gratia frazarii, acea stiinta de a trai textul operei, caldura emisiei sunt tot atatea calitati care au consacrat-o pe Leontina Ciobanu-Vaduva si care raman atuurile ei incontestabile.
Cu un regret ne-a lasat dupa aceasta reprezentatie orchestra operei (conducerea muzicala fiind semnata de Adrian Morar), care nu a reusit sa se concentreze indeajuns dupa vacanta, parcurgand partitura cu destule aproximatii.
Daca toamna trecuta o vedeam pe scena Operei pe Ruxandra Donose in Carmen (este adevarat in afara stagiunii, intr-un specatcol extraordinar) acum vine Leontina Ciobanu-Vaduva. Fara indoiala, Catalin Ionescu-Arbore este primul director al Operei care reuseste sa readuca in serie pe scena bucuresteana marile voci de opera pe care le-a oferit Romania lumii in ultimele decenii.
Dintre ceilalti mari solisti romani cu marcante cariere in strainatate care au confirmat deja prezenta in actuala stagiune ii amintim pe Eduard Tumagian (Elvetia), George Petean (Opera din Hamburg), Geani Brad (Opera din Kassel), Anda Louise Bogza (Opera Nationala din Praga), Gabriela Popescu (Germania) si pe balerinii Alina Cojocaru impreuna cu partenerul ei Johan Kobborg (Teatrul "Covent Garden" din Londra).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO