Ziarul de Duminică

Magazia capitanului si frumoasa Leonora

Magazia capitanului si frumoasa Leonora
03.08.2007, 19:33 27

Simona Vilau curatoriaza la Una Galeria o expozitie de pictura si obiect semnata Mihail Cosuletu si Catalina Toma, doi tineri artisti cu abordari creative distincte in jurul unei teme legate de memoria colectiva.

Proiectul lui Mihail Cosuletu porneste de la o tema de atelier care presupunea travaliul asupra unei capodopere. Acesteia i se suprapune o analiza personala asupra organizarii constiintei si a nivelurilor acesteia, asa cum sunt ele resimtite subiectiv de catre autor. Dupa cum atrage chiar acesta atentia, "subiectivitatea proiectului nu este o trasatura a prezentului demers, ci, intr-un fel, este tema acestuia". Multiplele interferente cu sociologia, psihologia, politica si psihanaliza ii asigura o deschidere conceptuala interesanta. Artistul vorbeste despre "o politie a simbolului", despre "procesul politico-militar de organizare a constiintei" de un "serviciu al dogmei in general" si alte mirobolante "organizari" para-stiintifice, opereaza cu termeni si concepte "subiectivate" - de aceea in final exista si un glosar de termeni, asa cum bine ii sade unui studiu in care autorul face uz de termenii proprii. Citam, pentru savoarea speciala: "Butoaiele fondante - reprezentare de origine medievala a unui butoi cu maini, picioare si felinar, intalnita in miniaturi" sau "Templu mobil - (...) sferoidul cu coviltir are functii psihologice si motivatii religioase, drept pentru care este confectionat sau fabricat sub forma de templu".
Urmarind "mitologizarea evolutiei propriei constiinte", Mihail Cosuletu se joaca de-a Creatorul si intemeiaza in fapt un univers intreg, cu oranduirile, personajele si peisajele sale. In el se fac vizibile aliaje interesante intre vechi si nou, autorul defrisandu-si un teritoriu propriu pe baza dialogului cu traditia picturala renascentista. Raportarea la picturi precum Lectia de anatomie a doctorului Tulp duce in final la configurarea unui teritoriu personal, rezultatul fiind un "trip" in intunecatele tainite ale subconstientului. Fantasticul e inserat firesc, integrat in banalitatea normalitatii, absurdul fiind aparent structurat potrivit legilor logicii. Aportul tanarului artist este adesea nastrusnic, de-ar fi sa citam numai titlurile lucrarilor: Sa dam cafea pisicii si Parastasul lui Marcel sunt urmate de Comentariu la Parabola Orbilor, Ciclop si Lupte greco-catolice.
In completarea imaginilor bidimensionale exista si obiecte, in fapt un "inventar militar" care "suplineste lipsurile actantilor" din picturi (astfel, sa mentionam ca exista trei categorii de coifuri: pentru vazatori, pentru nevazatori si pentru ciclopi...), si desene in care sunt reprezentate masinarii inventate de autor, pe cale de a fi realizate.
Complementar, Catalina Toma expune versiuni ale feminitatii cu valente romantice, intimiste, transferate in cotidian. "Frumoase agresive, instrumente de tortura de bucatarie si fetisuri-papusi, extrase din context si asezate cinematografic in spatii bidimensionale, toate acestea recompun o poveste provenita din surse diverse" (Simona Vilau).
Expozitia contine si un episod interactiv, in care alti trei artisti (Gabriel Pop, Adrian Popescu si Marius Toadea) consemneaza vizual, in timp real, evenimentul, in desene expuse alaturi de lucrarile celor doi, inregistrand astfel memoria expozitiei in sine.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO