Ziarul de Duminică

Mandrie si judecata

Mandrie si judecata
10.08.2007, 22:43 21

In 1996, regizorul Gregory Hoblit debuta cu Primal Fear, un "legal thriller" (sub-genul in care sunt incadrate la Hollywood deja sutele de filme a caror intriga este concentrata in spatiul tribunalului) care iesea din rand prin scenariul inteligent, desfasurarea alerta si finalul spectaculos si care arunca pe firmament un tanar actor de mare forta, Edward Norton - nominalizat, de altfel, la Oscarul pentru rol secundar pentru superba sa evolutie -, in dialog cu un Richard Gere aflat si el intr-o forma excelenta. In Ruptura/ Fracture, Hoblit uzeaza de aproximativ acelasi procedeu, opunand doua minti stralucite de-a lungul unui proces mai complicat decat pare. Un batran si foarte bogat inginer de aeronave, specializat in depistarea fisurilor infinitezimale ale celor mai sofisticate aparate de zbor, pune la cale cu minutie crima perfecta, in momentul in care afla ca mult mai tanara lui sotie il insala. Imediat ce o impusca, el anunta politia si se preda, cerand sa-si construiasca singur apararea, pe care o sustine stralucit, fiind rapid eliberat. Numai ca tanarul procuror care instrumenteaza cazul, un fost student sarac, ambitios si stralucit, transforma umilirea sa publica la proces, de catre criminal, in premisa unei curse indarjite pentru dejucarea planului sau diabolic. Chiar daca de data aceasta temperatura filmului scade, fiindca scenariul are totusi cateva puncte neplauzibile, Fracture are un atu imbatabil: impresionantul duel psihologic, sustinut exceptional de jocul protagonistilor: Anthony Hopkins si relativ necunoscutul (cel putin la noi) Ryan Gosling. Cei doi reusesc sa sustina cu brio trecerea de la un caz aparent simplu de deschis si inchis la o disputa mult mai subtila, pe teritoriul moralei. Treptat, procurorul cel tanar, aflat pe picior de transfer de la prafosul tribunal de stat, care ii ofera acest ultim caz, la o corporatie privata cu perspective generoase, se implica in cautarea adevarului si dreptatii, renuntand la mandria nemasurata si la dorinta de ascensiune sociala. Exista aici un spectacol uman si actoricesc ce depaseste mult chiar premisa filmului, umpland golurile si stangaciile din scenariu. Jocul celor doi copleseste amanuntele de fundal (printre care si neverosimila idila, monocrom si grabit schitata, intre procuror si viitoarea lui sefa de la firma de avocatura, jucata de o Rosamund Pike stilata si sexy). Hopkins si Gosling stiu sa construiasca din detalii fine aceasta incordata partida de sah, iar confruntarea lor in desfasurare face deliciul spectatorului. Cei mai sceptici critici au spus ca primul se joaca din nou de-a Hannibal Lecter cu noul novice care i se afla in fata. Insa, asa cum Jodie Foster facea din Clarice Starling o prezenta uluitoare, Ryan Gosling reuseste sa-i tina piept acestui colosal Hopkins, capabil sa evite exploatarea ostentativa a mingilor ridicate la fileu de uriasul succes anterior si sa nu-l reconstituie fidel pe Lecter - desi realizatorii asteptau, implicit, acest lucru -, ci sa construiasca alt personaj care copleseste ecranul. Daca pana acum Gosling a stralucit la Hollywood in The Believer (2001), in rolul dificil al unui evreu convertit la antiiudaism, care i-a adus numeroase premii, iar anul trecut a fost ocolit de Oscarul pe care se spune ca l-ar fi meritat din plin pentru Half Nelson doar pentru ca s-a aflat intre Peter O'Toole si Forest Whitaker, aici se afla momentul lui de detenta, pentru care merita urmarit de-acum incolo. Alaturi de Hopkins, el transforma acest Fracture intr-un pasionant duel al mintilor periculoase si stralucitoare.

Ruptura/Fracture. Productie SUA, 2007. Regia: Gregory Hoblit. Cu: Anthony Hopkins, Ryan Gosling, David Strathairn, Rosamund Pike, Embeth Davidtz, Billy Burke, Cliff Curtis, Fiona Shaw. Premiera: 3 august Distribuit de: InterComFilm Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO