Ziarul de Duminică

music.ro lanseaza Campania anti-manele

08.08.2000, 00:00 24



Daca inainte de Revolutie asa numita muzica lautareasca - in fapt, o combinatie kitsch intre muzica tiganeasca, orientala si populara romaneasca - era ascultata prin restaurante si carciumi de cartier, imediat dupa 89 melodiile de mahala au ajuns sa fie comercializate pe casete, la inceput, in piete, dupa aceea, chiar in magazinele care comercializeaza produse muzicale. Fenomenul, nociv din multe puncte de vedere, a depasit, din pacate, granitele mahalalei, promovarea acestui gen de muzica fiind facuta, mai nou, si de posturile de radio si televiziune. Casele de discuri serioase au inceput editarea de casete si CD-uri cu muzica de mahala realizand adevarate recorduri de vanzari, de unde ne putem da destul de usor seama de nivelul la care se afla melomanii romani. Usuratica muzica dance, dupa o perioada in care copia mai tot ce aparea pe MTV, s-a indreptat, mai nou, catre manelele pe care le auzeai, pana nu demult, prin piete. In luna decembrie a anului trecut, grupul Gashka lansa albumul Regele pleaca, produs de Cat Music (reprezentantul Sony in Romania!). Incoronatul mentionat mai sus nu este altul decat Adrian Copilul Minune, idol al iubitorilor de manele, care a fost solicitat de trupa care se pretinde a fi de hip-hop sa cante pe acest album cateva refrene, cu doar cateva saptamani inainte ca Inaltimea Sa sa plece intr-un turneu (!) in Australia. Intr-un cuvant, un tribut adus artistului de renume cel putin national , care a aparut, imediat dupa lansare, pe posturile de televiziune pentru a promova albumului. Componentii grupului argumenteaza orientarea lor muzicala astfel: In Pantelimon se asculta doua stiluri de muzica: lautareasca si hip-hop. Noi vrem sa impacam ambele tabere. Cat despre mesajul pieselor realizate in colaborare cu regele, unul dintre componentii grupului a declarat: Mesajul pieselor ramane: "distrati-va cat mai mult si feriti-va de lumea perversa din jurul nostru", replica pe care o putem include intr-un intreg ciclu din gandirea artistului de mahala. Cum un mare succes trebuie mentinut, cateva formatii dance si hip-hop se decid invidioase pe succesul celor ce lanseaza manele - sa-si murdareasca putin mainile compunand piese cu influente orientale, pe versuri puerile si, de cele mai multe ori, cu conotatii sexuale. Fetele de la Andre (care au deja un fan-club cu mii de membri) apar pe toate posturile de televiziune cu melodia Caravanele, un remake dupa o piesa de orientalo-tiganeasco-turca. Dupa acest moment crucial in cariera fetelor, urmeaza o serie intreaga de piese cu iz de mahala.

Alti regi de aceasta data, neincoronati ai muzicii lautareasco-dance.sunt cei trei baieti care isi spun L.A. (probabil, de la Los Angeles), care au cucerit vanzatoarele din pietele bucurestene (si nu numai) cu ale lor piese cu puternic iz tiganesc, dar cu ritmuri dansante. Mai nou, Sweet Kiss satisface nevoia de Orient a publicului cu maneaua Alin, Alin, care are si o varoanta latino (sa auzi si sa nu crezi). Lista ar putea continua, exemplele fiind, din pavate, foarte multe. Administratorii site-ului www.music.ro au pornit o adevarata campanie impotriva prostitutiei muzicale intalnite in showbiz-ul romanesc. Daca acest semnal de alarma va fi luat in seama, ramane de vazut (si de auzit). Pana atunci ne vom lasa intoxicati de manele. Avem oare de ales?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO