Ziarul de Duminică

Noua ordine digitala

11.07.2008, 19:24 45

Eroul Salvator este unul dintre pilonii centrali ai templului mitologic pe care il mostenim, stereotip, de la o generatie la alta. In religii, motivul figurii mesianice a facut ravagii, gravandu-se adanc in toate credintele de pe acest Pamant.

De la animism la meditatia transcendentala, de la iudaism la islamism - samburele legendar a fost plantat din cele mai vechi timpuri in mai toate manifestarile sacre ale diverselor culturi si civilizatii, fie acestea pasnice sau razboinice, agrare sau de vanatori, de campie sau de munte.
De asemenea, intr-o forma (aparent) desacralizata, in societatea seculara, in civitasul politic, nimeni nu a putut scapa de El.
Este oarecum hazliu faptul ca una dintre cele mai noi si mai mature ideologii in plan istoric, marxismul, o ideologie prin definitie antierou, de fiecare data cand unii sau altii s-au straduit sa o puna in practica, a esuat dezastruos in monstri politici, nascand zeci de "tatuci" si dictatori care au mutilat tot atatea popoare.
Iar acolo unde nici religia, nici politica nu au ajuns, mitul Salvatorului a fost potentat si dus mai departe de o institutie cu mult mai propagandistica si percutanta decat primele doua - industria de entertainment.
Prin urmare, nu ar trebui sa ne mire faptul ca, in mediul online, lucrurile tind sa urmeze acelasi curs.
De curand, poate cea mai proeminenta si mai "grea" figura a industriei de IT&C, Bill Gates, si-a anuntat retragerea definitiva de la carma Microsoft, ocazie cu care unii carcotasi s-au si grabit sa comenteze ca multinationala cu sediul la Redmond, statul Washington, nu mai ocupa pozitia de frunte, cea mai influenta companie a acestui business devenind o alta multinationala, cu cartierul general in Mountain View, California: Google.
Cum s-a ajuns aici? Online-ul din ziua de astazi este impartit in doua curente aparent contradictorii.
Pe de o parte avem puhoiul adus de web 2.0: bloguri si site-uri interactive in care userul obisnuit nu mai joaca un rol pasiv, ci devine producator de continut, parte activa a procesului continuu de creare a Retelei. Intr-un filmulet cu talc de pe YouTube - care sintetizeaza animat trecerea de la limbajul de programare stavechi, HTML (unde continutul era inlantuit de forma si prin intermediul caruia s-au dezvoltat site-urile de la aparitia internetului pana prin anii 2000-2001), la limbajul nou, XML (care elibereaza continutul de forma, nascand astfel web 2.0) -, se afirma ca "Noi suntem Reteaua".
Pe de alta parte, avem nostalgia Oracolului, a Sursei Unice de cunoastere de la care primim toate raspunsurile. Adica a Eroului Salvator. In acest sens, printr-un joc de cuvinte in limba engleza, "Noi suntem Reteaua" devine "Reteaua se foloseste de noi" (The Net is Us/ing Us). Pentru ca girand-o zi de zi, devenind din ce in ce mai dependenti de ea, ii sporim inevitabil profiturile. Intr-un mod fericit pentru actionarii sai, Google este o companie care astazi insumeaza cel mai bine ambele tendinte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO