Ziarul de Duminică

Obiecte dintr-un univers borgesian. GALERIE FOTO

Obiecte dintr-un univers borgesian/ de Ziarul de Duminică
02.09.2011, 00:00 386

Personaj constructiv, generos, plin de initiaţive de grup (şase ediţii de "salon" Erotica, anul acesta itinerat şi la Bucureşti), Dragoş Pătraşcu (n. 1954) s-a implicat în conducerea breslei, a trecut printr-un doctorat în estetică analitică şi formează studenţi şi masteranzi în grafică la Universitatea "G. Enescu" din Iaşi.

Hârtia albă i-a fost atât de familiară încât a transformat-o în aşternutul stării a treia, între vis şi diurn. Desenul fantasmatic a devenit un fapt cotidian pentru Dragoş Pătraşcu. Selecţia de peste un deceniu şi jumătate pregătită pentru simeza I.C.R.- Bucureşti aduce şi nivelul obiectual al imaginarului său borgesian. Colajul-asamblaj instalaţionist continuă reveria fluidă a liniei, care visează la o trasare fără întrerupere, ca o răsuflare în imagini.

"Este o adevărată aventură, oricât de demonetizat ar putea suna termenul - declară Pătraşcu - să treci de la linia barocă, cea care umple fără limite spaţiul cu "poveşti", la linia de tip oriental, al cărei duct vibrează pregnant într-un spaţiu gol, ajungând la linia-unică (desenul dintr-o linie) sau la linia "în spaţiu", prezentă în instalaţii, în intervenţiile cu obiecte asupra unei lucrări sau chiar în desene cu obiecte. Linia a însemnat pentru mine şi un imens travaliu tehnic, de stăpânire a meşteşugului, pe urmă de reinventare a lui, într-o continuă căutare a noi forme de expresie. La capătul drumului, în prezent, am ajuns la desenul dintr-o singură linie."

Iată un pasaj din textul ("Meninge şi miceliu") pregătit pentru vernisajul expoziţiei de către criticul de artă Aurelia Mocanu: "Desenul fantasmatic a devenit un fapt cotidian pentru Dragoş Pătraşcu. Şi-a autografiat bografia. De peste un deceniu şi jumătate, profesorul universitar ieşean (n. 1954) a prospectat ductul grafic într-o mixtură instabil-obsedantă în seria amplă a Notelor despre linie. Eleganţă extrem orientală alături de turbulenţă prolifică pot alimenta demonia desenului ca stare secundă de configurare vizuală. Dragoş Pătraşcu poate umple tulburător spaţii cali-grafiind, în plan sau în volum, curgerea unui traseu de energie prin linie. A obţinut o acuitate de ac hipodermic şi o uşurătate de borangic care poate răsuci linear orice fel de anatomie - de la pletoricele nuduri feminine la atelaje mecanoide, hibridizari zoologice sau aglomerari spaţiale piranesiene. Numele lui înseamnă, de trei decenii, în unghiul nord-estic al hărţii ţării, o temeinică dezvoltare a carierei artistice. A acumulat cu tenacitate, devenită plăcere, toate tertipurile graficii şi gravurii. A obţinut o subtilă grifă personală şi un repertoriu imaginar, bun colonizator de noi realităţi, cum ar fi proiectul de desen-instalaţie inspirat de signalectica pariziană. Căci artistul s-a raportat, cât i-a fost cu putinţă, la mediile artistice internaţionale. În acelaşi timp, a respectat şi cultivat aproape filial nume sigure ale graficii româneşti contemporane, începând cu Chirnoagă, Alexi, Erceanu, Mircia Dumitrescu."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24