Ziarul de Duminică

Ofer gratuit concept publicitar inedit

03.08.2007, 19:28 26

In publicitatea romaneasca se arunca multi bani pe geam. Firme superpretentioase si superscumpe taxeaza alte firme la fel de pretentioase pentru produse publicitare de nu se poate crede - ori stupide, ori subversive, ori aducand grave prejudicii de imagine alora care au dat banii pentru reclama!
Cum altfel poate fi incadrat un mesaj in care ni se spune ca o anumita societate comerciala practica, de ani de zile, "preturi explozive"!? Daca e vorba cumva de o traducere din alta limba a unui slogan "de la mama lui", atunci traducatorul trebuie trimis urgent la gradinita, ca de scoala nu poate fi inca vorba. Daca e o creatie autohtona, gandita direct in limba romana, atunci e si mai grav. Pentru orice om din cele sase miliarde de locuitori ai Pamantului, "preturi explozive" inseamna preturi ingrozitor de mari, mai exact preturi care s-au marit brusc foarte mult. Asta vrea sa zica reclama!?
Am mai scris aici despre perceptia distorsionata a ideii de mailing, gratie careia babute singuratice primesc in cutiile postale invitatia insistenta de a se abona la o varianta mai rapida de internet - mesaj scris, fireste, in jargonul internautilor. Mailingul nepersonalizat, neselectiv, nu are sens sa fie folosit decat pentru bunuri de foarte larg consum si pentru magazinele de tip supermarket, in care oricine ar putea gasi ceva care sa-l intereseze. Am mai scris si despre mirarea care te cuprinde vazand cum publicitarii, in vesnica lor goana dupa un calambur ieftin, rateaza in schimb aproape orice integrare in slogan a numelui produsului/firmei, acolo unde acest nume permite asocieri de imagine ori de idee cu o caracteristica despre care se doreste a fi promovata.
In fine, mi-am manifestat jena - care sunt sigur ca nu e doar a mea - pentru faptul ca un lung sir de clipuri publicitare pentru toate produsele cu putinta exploateaza confuzii sexuale (gen vocea de nimfomana care juiseaza "mi-au pus-o!" - fiind vorba despre o usa) sau incurajeaza tradarile sot-sotie ori chiar parinte-copil, de dragul unei beri sau al unui pachet de ciocolata. Penibil.
Pentru ca domeniul e bantuit de asemenea "solutii", ma gandesc ca ar trebui facute gesturi umanitare. Donatii de idei. Iata una, gratuit: conceptul de publicitate subversiva. In cutiile postale vor fi strecurate nu prospecte voluminoase si sclipitor colorate, ci biletele scrise de mana cu texte laconice si misterioase: "Du-te repede pe strada Panselutelor! E tare!". Incercati.
tczarojanu@yahoo.com

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels