Ziarul de Duminică

PIATA DE ARTA/ Nu aduce anul ce aduce iarna. La Artmark

PIATA DE ARTA/ Nu aduce anul ce aduce iarna. La Artmark
16.12.2009, 13:13 25
Criza-necriza, Artmark mergeinainte cu optimism in opera sa de solidificare a pietei de artaromanesti: diversificarea ofertei, sporirea competitivitatii pepiata internationala si conectarea la breslele galeristilor sianticarilor mondiali, instituirea unor criterii de masurare exacta(prin lansarea indicilor lunari de tip bursier destinatimonitorizarii evolutiilor pe piata), organizarea de evenimenteexpozitionale... Nu in ultimul rand, cresterea cotatiilorartistilor autohtoni si a interesului investitorilor. Pentru ca,dincolo de pionierat si de principii, o casa licitatii, pe o piataemergenta, trebuie sa faca si bani. Nu e nevoie adica, doar deforme, ci de forme cu fond si care sa aduca fonduri. Reformuland,potrivit declaratiei-manifest a presedintelui casei de licitatie,dl. Radu Boroianu, se cuvine: "Sa expunem cu inteligenta,pretutindeni, si cu osebire, sa vindem. Din ce in ce mai mult simai sus, prin selectie riguroasa, neemotionala. Doar asa ne vomface cunoscuti si apreciati".
Editia de iarna (si, in acelasitimp, aniversara - un an de la primul eveniment) a licitatieipublice Artmark s-a desfasurat joi, 10 decembrie, in sala GrandBallroom a Hotelului JW Marriott din Bucuresti, si a fost, dupaspusele organizatorilor, "intre toate cele 8 editii de pana acum,pe departe cea mai mare, mai notorie si mai desucces".
Licitatia a cuprins aproape 200de lucrari, repartizate in 9 sectiuni, cu granite nu intotdeaunaprecise (Colonia de la Balcic, Simbolism, Patrimoniu - cea maiampla si mai consistenta -, Scoala de la Baia Mare, Postmodernism,Tezaur, Europeana, Fotografie, Arta contemporana), "constituite inasa fel incat sa satisfaca preferintele estetice ale unui publiccat mai diversificat, mentinand, in acelasi timp, criterii exigentein selectie, principii ferme in restaurare si rigoare indocumentare".
Cele mai mari sume de achizitiela aceasta editie au fost: 22.000 de euro pentru "Case" (foto 1) deGheorghe Petrascu, 20.000 de euro pentru "Flori" de LucianGrigorescu (foto 2) si 21.000 de euro pentru "Mantilaneagra" (foto 3) de Iosif Iser. Recordul a fost atins delucrarea "Port" (foto 4) de Marcel Iancu, pentru care sala alicitat pana la valoarea de 26.000 de euro.
Bilantul general? Au fostachizitionate 121 lucrari, echivalentul a 73,5% dintre loturilepropuse, un procent record (fata de 65%, inregistrat la Licitatiade Toamna). Cele mai bine primite sectiuni au fost Simbolismsi Scoala de la Baia Mare, achizitionate in proportie de100%.
Una peste alta, insa, sumarecordurilor abia de atinge pretul de achizitie al deja faimoasei"Aise" a lui Camil Ressu (160.000 de euro) sau al "Portului" (unalt Port) al lui Marcel Iancu (130.000 de euro), de la editiileprecedente ale aceleiasi case de licitatie. Prin urmare, putemspune ca se vinde (mult) mai mult, dar nu si neaparat maibine.
Incheiem, revenind la vorbelepline de avant ale organizatorilor: "Licitatia de iarna Artmark2009 s-a bucurat de un numar mare de participanti: aproape 400 depersoane. Evenimentul a inregistrat, de asemenea, cel mai marenumar de participanti din strainatate la o licitatie de arta dinRomania, multe dintre opere parasind tara pentru a fi incluse incolectii prestigioase. In sala s-au aflat si reprezentantii a treimuzee de arta din tara, dintre care unul a adjudecat cateva opereremarcabile. Este pentru prima data cand un muzeu din Romaniaachizitioneaza opere dintr-o licitatie publica."

La mai mare!

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO