Ziarul de Duminică

PLANETA ARTE/ Luxul participativ

PLANETA ARTE/ Luxul participativ
05.01.2010, 15:06 16
Magazinul efemer din vremea magazinelorpustii
Muzicianul Mark Ronson (DJ darling al scenei din Londra si NewYork, producator al lui Robbie Williams sau Amy Winehouse) aprezidat (foto 3) petrecerea inaugurala a unui "flash store" debascheti Gucci in Soho (NY). El este si inspiratorul unei parti acontinutului aplicatiei iPhone lansate de marca italiana, pentrucare a alcatuit playlists, precum si un program care ingaduieclientului sa-si constituie propriile piese, pornind de la niste"bucle muzicale" special create. Magazinul a fost deschis la NewYork timp de doua saptamani, iar la inceputul acestui an va fimutat la Miami, Tokio si Londra, pentru intervaluri la fel descurte, in functie de epuizarea stocului. Intrand in acest originalPop-up store, detinatorul unui iPhone pooate sa consulte imaginile3D ale incaltarilor si sa comande o pereche vanduta exclusiv peaceasta cale.
Flirtul intre muzician, high-tech si marca italiana ilustreazamaniera novatoare prin care Gucci vrea sa patrunda in era Web 2.0si prin care isi imagineaza luxul din perioada de dupa criza, luxulparticipativ. "Dorinta noastra, explica Frida Giannini, artdirector Gucci, este sa ne apropiem de generatia Facebook care,speram, va deveni candva clienta noastra, chiar daca astazi nu estecazul. Tinerii nu mai trebuie sa mearga in magazine, ei doresc savada produsele on line, sa poata sa le comenteze si sa-siimpartaseasca opiniile. Se cuvine sa supraveghem aceasta evolutie,sa atragem consumatori si sa le dezvoltam fidelitatea intr-omaniera inedita. Le adresam un mesaj subliminal care isi va arataroadele mai tarziu. Pentru ca, astazi, toate marile marci auaceeasi problema: oamenii nu mai calca prin magazine, mai alesaici, la New York." Despre aceasta nevoie de schimbare legata decriza, presedintele Gucci, afirma, cu o intelepciune care artrebuie luata ca model: "Am crezut intotdeauna ca o marca trebuiesa-si merite clientii, dar noi, cu totii, am fost tentati sa uitamacest lucru atunci cand clientii veneau la noi, si nu invers. Crizaa avut meritul sa reaseze consumatorul in centrul atentiei. Invreme ce anumite intreprinderi de lux se gandeau, cu aroganta, canu vor fi silite sa se coboare la nivelul Internetului, noi am fostprimii care au lansat e-comertul, si asta cu circa 7 ani inurma".
Un duet castigator
La sfarsitul anului trecut, Editura Gallimard a lansat o nouacolectie, intitulata "Folio Cinema". Cu putina vreme inainte,Editura Points-Seuil inaugurase seria botezata "Cinepoches". In ceconsta conceptual comun al celor doua edituri? Oferirea, in acelasiambalaj, a unui roman, impreuna cu DVD-ul filmului adaptat dupaacesta. Este o maniera incantatoare de a-i asocia pe mariiscriitori marilor regizori. Motivul? Se stie ca literatura sicienmatograful au creat un cerc virtuos: a saptea arta se inspiradin carte (aspirandu-i succesul), iar transpunerea pe marele ecranrelanseaza vanzarile cartii in librarii. "Folio Cinema" a scos panaacum 12 casete compuse din acest duet castigator "o carte, un film"(la care se adauga o carticica de prezentare). Amintim: "Mandrie siprejudecata" (foto 1), "Out of Africa", "Ossesione" (in franceza"Les Amants diaboliques", filmul lui Visconti realizat dupa romanullui James Cain "Postasul suna intotdeauna de doua ori"), "Tous lematins du monde" (filmul lui Alin Corneau realizat dupa romanul luiPascal Quignard), "Belle de Jour" sau "Crash".
Hit parade al furturilor dearta
Intr-un clasament publicat pe blogul Real Clear Art siintocmit pe baza studiilor realizate de Art Loss Register, MareaBritanie se afla pe locul intai in topul natiunilor celor maiafectate de furturile de arta (in imagine, un Picasso disparut inUK cu 25 de ani in urma, foto 2), cu 53. 709 de opere. Urmeaza, ladistanta considerabila, SUA cu 21.079, Franta cu 15.562, Italia cu15.041, Germania cu11.137, Belgia cu 5.178, Elvetia cu 4.540,Olanda cu 3.340. Printre tarile vecine si prietene cu noi: Polonia(pe locul 12), cu 2.184 si Ungaria (pe locul 15), cu 1.700.
Cu toate acestea, cifrele si clasamentele sunt susceptibile decorectiuni: Art Loss register este o baza de date voluntara,implantata in Anglia, Statele Unite, Olanda si Franta, iarnotorietatea ei este mai mare in aceste tari, decat acolo unde nueste reprezentata (in Asia si Rusia, bunaoara). Tendintele din ALRsunt insa pline de interes: ele demonstreaza o crestere accelerataa furturilor in Italia (din 2005 incoace) si, desigur, in Irak(care se plaseaza pe un "onorant" loc 9). Uimitoare sunt si cifrelecare privesc Hexagonul: daca intre 2000 si 2005, in Franta seinregistrau mai mult de 4.500 de furturi, intre 2006 si 2009 nu maisunt consemnate decat 636.
Uriasii artei contemporane -in cadere

Damien Hirst si Jeff Koons, starurile perioadei de boom a pieteide arta contemporana, au fost detronate, in cursul anului 2009, decatre vechii maestri si de arta asiatica. Conform analizelorBloomberg, pretul de achizitie al multora dintre operele lor ascazut cu cu cel putin 50%. Potrivit unui studiu Artprice,vanzarile de arta contemporana au crescut, intre 2003 si 2008, decirca 10 ori, atingand valori fara precedent si consemnand operioada de-a dreptul extravaganta. Totalul vanzarilor inregistratede operele lui Jeff Koons atingeau, in 2008, suma de 81,3 milioanede dolari, iar 18 opere ale artistului fusesera achizitionate lapreturi mai mari de un milion de dolari. In 2009, doar 9 lucraridepaseau aceasta limita. In 2008, treizeci si doua de opere ale luiDamien Hirst s-au vandut cu mai mult de un milion de dolari bucata.Douazeci si patru dintre ele faceau parte din marea licitatie Hirstde la Sotheby's (din toamna lui 2008), si adusesera 111 milioane delire sterline (123 milioane de euro). In 2009, doar o singura operaa artistului a sarit de un milion de dolari: e vorba despre o piesadin seria sa de la fluturi, "The importance of Elsewhere - TheKingdom of Heaven" (vezi foto 4), cu 2 milioane de dolari, incadrul unei vanzari din octombrie 2009, in Hong Kong.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO